onsdag 28 januari 2015

jag vill tacka mamma, jag vill tacka pappa, jag vill tacka livet




Jaa det är ju Guldbagge-galan som spökar. När jag satt där i måndagskväll och lyssnade på alla som skulle tacka. Så kom Arjas ellerTeodor Irakis bit  där. Jag vill tacka livet.  Jag tänkte De vet ju vilka som är
nominerade, varför inte ha ett tack klart, ifall jag får det.
nu är jag lite elak, tänkte detsamma när jag såg
70 års minnet av koncentrationslägren.
Om någon skall tacka där är det väl vi, som kom så lindrigt undan.  Jag indrar om vi vet hur bra vi haft det egentligen. Jag kommer så väl ihåg detta 1946-47. Jag arbetade som modist elev på ett företag
i Norrköping, där fick 5-6 st flickor jobba hos oss. Det var Judinnor  och skulle med en båt sen
till Israel. Jaa då fanns inte Israel det var var ju
Palestina egentligen.





AUSCHWITZ FÖR 70 ÅR SEN. TACK FÖR VI HAR SLUPPIT DETTA.

Detta är bara en litet botteskrap av alla dessa tusentals barn som
bara försvann under denna tid. BARA PÅ DETTA LÄGER FÖRSVANN ÖVER
400,000 MÄNNISKOR. jAG HAR FÖRSÖKT I FLERA DAGAR ATT FÅ DETTA PÅ
PRÄNT. MEN NU HAR JAG ÅTER IGEN VARIT PÅ EN TANGENT, GICK INTE
ATT FÅ MED NÅGOT PÅ MIN BLOGG. Det kom fram ett hänglås som låste allt sammans.
 Natten till i dag har jag inte sovit ett dugg, låg bara och ältade alla hemskheter,
som jag sett på TV. Jag måste få tag i min dotter och måg, eljest bliver det
ju ingen blogg på flera dagar. Jag köpte fyra Tisdagsbullar , så får jag väl ringa

och be dem komma. VET NI VAD; DÅ RINGDE DET PÅ DÖRREN: Oh ropade, jag
tänk jag är bönhörd, visst är det väl konstigt.
Det var väl för underbart. De kollade länge på mig och fattade inter ett dugg.
min dotter undrade nog vad det blivet med mig.
I dag hade jag en jättetrevlig chaufför som körde Färdtjänst, han var ned mig ända in i hissen och hjälpte mig med 2 stora bärpåsar och min rullator.


Måste bara få med denna bild, det är de nominerades
barn som läste upp lite bra saker om sina pappor.
Jag vill tacka livet var ingen vidare bra inspelning,
kan inte stoppa den, för då bliver det ingen blogg
i kväll heller.
Detta verkar lite rörigt, men det klarnar nog varefter skall Ni se
för i kväll är ju kocktävlingen, då bliver det spännande.
Det är ju bara att stänga av musiken om den inte passar.
Nu skall jag vila ett litet tag bara för här har jag varit farten
sen klockan sex i morse.  hej då, och kram från Hajan.

9 kommentarer:

  1. Hoppas att du får en bättre natt natten som kommer, du får inte tänka på alla hemskheter lilla vän, du ska bara ha positiva tankar med dig när du lägger dig.
    Väldigt lätt att säga men jag vet det kan vara svårt när alla tankar kommer.

    Såg inte baggegalan jag tycker dom där galorna blir så långrandiga och tråkiga.
    Men som du så ska jag se kockduellen i kväll det är kul.

    Ha det gott nu och sov gott i natt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Hej! jag såg oxå guldbagge galan..hemskt tjatigt med alla tack tog aldrig slut :( Petra Mede har jag lite svårt för.även om hon är skicklig på det hon gör..Tur det plingade på dörren hos dig tankeöverföring måntro? Ha det gott Hajan<> kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Ja tänk du blev bönhörd där du! Jag såg bara lite på galan och håller med...tack tack tack:) Ja nu hoppas vi att du kan blogga varje dag igen.Så kul att titta in till dig / Gunilla

    SvaraRadera
  4. Jag såg inte guldbaggegalan. Men visst är det ett evigt tackande på dessa galor.
    Kramis

    SvaraRadera
  5. TACK Hajan för fina inlägget på 'turksvenska'..Hahahaha.Kraam Gunilla

    SvaraRadera
  6. Så fruktansvärt med det som hände i Auschwitz, dom dödade ju miljoner människor! Bra att alla unga får lära sig och komma ihåg detta.
    Kockarna missar jag aldrig, tycker det är jätteroligt och titta.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  7. Jadu, det ska tackas till höger och vänster på alla dessa galor. Jag missade tyvärr guldbagge-galan.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Jag vill tacka....Hajan! För att du återigen gjort ett blogginlägg som fått mig att le. Inte åt alla hemskheter förstås men åt att du skriver så härligt. Så fint att bli bönhörd!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  9. När jag var kanske åtta år hade vår granne en arbetskamrat, en polsk jude, som han bjöd hem ibland. Jag kommer fortfarande ihåg hur han visade sitt intatuerade nummer på armen, men vi barn fick inte lyssna när han berättade om alla hemskheter han hade upplevt.Han flyttade vidare till USA och så småningom fick vi ett bröllopskort. Han hade gift sig med en flicka som såg ut precis som Elisabeth Taylor och vi var så glada för hans skull.
    Kram och trevlig helg /Kerstin

    SvaraRadera