torsdag 15 januari 2015

I goda Grannars lag, en riktigt trevligt dag...

I dag var det Tulpanens dag och jag skulle till
 grannen, Ni vet det är vi som äter och dricker
 och mår gott tillsammans. Men eftersom det är "skithalt " ute, ville jag inte åka till  affären och utsätta mig för det. I stället hade jag nybakta bullar, skorpor och Finska pinnar
 med mig. Det blev mer uppskattat, hon bakar inget
själv. Hon hade inte plockat bort några julsaker ännu. Ville att jag skulle få se allt som hon sparat.
Hon har varit skollärarinna hela sitt verksamma liv.
Oj så mycket julsaker sparade hon hade, det är roligt.
Jag var mest nyfiken på granen, hon hade ju massor med perlagoner där förut. Nu ser det ju inte så tjusigt ut, för solen lyste¨
så vi glömde att tända granen, det hade ju blivit bättre på bild.
Hon bjöd på Lutfisk med god sås och grönärtor till.
Det var  goda Laxsnittar först, och SHERRY till, ja
ni vet.  Det är inte så att vi super, men vi sitter och njuter lite. Efter Lutfisken blev det Päronhalvor

och tjock grädde.
 
Måste visa denna änglaorkester, med jättesmå figurer i tunn keramik. Ha, ha om ni kollar syns jag i
spegeln på skåpet. Det är inte tunnkeramik, utan
snarare kraftigt gips.  Är man gammal så är man, men jag trivs bra med mig själv med.  Det är ju inget man kan ändra på, som man är, så är man.

 Den här lilla Tomtemorsan hade några skolbarn
gjort, det ligger nog mycket kärlek till sin fröken
bakom det arbetet.
Detta var en lastbil full med tomtar som en skolklass gjort. Ja det fanns hur mycket som helst med
tomtar och ljusstakar.
Det här tomteparet får avsluta denna Julshov,   Det
är i alla fall hemstickade dockor.
Men om det är skolbarn ,eller barnens föräldrar som
gjort, förtäljer inte historien. Men roligt var det att
titta på detta. Hon är 88 år och sparat dessa saker
från svunnen tid.
Nu skall vi vara hos mig nästa gång så får vi se vad
jag skall bjuda på. Det fåt ni reda på en annan gång.
Nu är det Antikrundan och kockduellen, vi får se vad jag väljer.

 

9 kommentarer:

Rantamor sa...

Men ännu ett härligt inlägg av dig, det är så underbart att höra hur ni trivs med varandra, hur ni äter gott, hur ni dricker gott, hur ni bara trivs med livet trots att ni nått en ålder då dom flesta bara sitter å klagar på allt å alla.
Ni är mina hjältar så är det bara.
Och ett glas rött eller vitt måste ni ju unna er till maten, det vill jag ha när jag blir gammal. Snapsen kan jag va utan men ett par glas vin kommer jag bara att begära att få...

Och så mycket fina tomtar din väninna skolfröken har, och mycket minnen i dom med.

Ja det är synd att två bra tv-program går samtidigt.
Jag valde kockarna, men ska allt se Antikrundan i repris.

Ha det gott.

Tjingelingen från Rantamor.

Mamma C sa...

Så roligt att hon sparat sedan hon var skolfröken. Det var mycket gott du blev bjuden på också.
Kramis

Gunillasljusglimtar sa...

Åh vilket trevligt kalas hos väninnan! Det gör ni rätt i att sitta o smutta kallas inte att supa:)) Jättefina tomtar hon äger...Har kollat kockarna i kväll,men vi rensar också! Hahah,kanske ligger lite i det med ämnesomsättningen.Ja här blir det inte ommmöblering ofta tyvärr,går bara ha möblerna på ett sätt överallt i lilla stugan:)
Natti natti ♥ Gunilla

Eva i Dalarna sa...

Åh du är min hjälte också Hajan, du och din väninna som hade det så härligt. Så roligt med alla hennes julsaker.
Och så söt du var där i spegeln!

Anonym sa...

Jag önskar sååå mycket att vi kunde träffas. Va´ trevligt vi skulle ha.
Jag fyller 87 i april; följaktiligen måste jag ta vara på allt trevligt jag kan - liksom du. Kul att ha väninnor i närheten, som gillar att träffas och ha trevligt tillsammans.
P.S. Det är omöjligt att supa med
sherry! :)

Ruth i Virginia

Maria sa...

Tänk vad värdefullt att ha en go vän som man spenderar lite gotid med. Ja åldern den slipper inte någon av oss ifrån men att göra det bästa av tiden vi har de e inte dumt. Jag tycker också om Di Leva har alltid gjort, ja lite knepiga kläder ibland men va gör det.
Nu får du ta hand om dig och ha en skön helg/kramkram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Laxsnittar och sherry, bra att ni äter och dricker gott. Och lutfisk som är så gott! Och bra också att du håller dig inne när det är så halt.
Ha en fin helg
Kramar/AM

Anki sa...

Vilken trevlig dag ni fick... och en massa gott att äta och dricka. Så mycket fina julprylar hon samlat :)
Tack snälla Hajan för dina snälla ord hos mig :)
Ha nu en fin helg!
Kram

Änglarum sa...

Hej Hajan eller rättare sagt gokväll :) så trevligt och smaskigt..natti natti vännen< kram Jessica