torsdag 25 december 2014

Så var Julafton gjord, hoppas alla var nöjda

Som vanligt hade vi Knytkalas, jätteskönt för
värdinnan som eljest stod för det mesta.
Det är ju mycket jobb att ha ett sådant kalas med
så många med. Det var så roligt att få träffa de yngsta i vår härliga familj, och barnbarnen som
bara bliver stora och vuxna.

Det var min dotter som var tomte även detta år,
det har hon skött de sista åren med bravur.
Inga små har någonsin gråtit för tomten.
I år hade Orvars Matte och Husse med sig Svenska
Kräftor. De tyckte jag var så himla goda.
All konfekt hade Mamma C gjort mycket gott, den
enda konfekt jag gjort förr, var ju knäck.
Lilla Axel fick både en sopborste, och en riktig liten
dammsugare. Det visste han precis hur de skulle användas. Jag tycker de är väldigt tidiga med allt, nu för tiden.
sen bytte vi julklappar på de nya viset. Jag fick 2
bra grejer, men det gillade en del andra också. jag
kunde taga tillbaka 4 jättesnygga handdukar, + ett
fint doftljus.  
Det var en jättetrevlig Julafton, min son skjutsade
hem mig, sen åkte han tillbaka dit ett tag till.
Dessa julaftnar avslutas med att alla badar
badtunna. Måste bara berätta att Nattsystrarna hade fina Tomteluvor på natten när de kom. Nu är det slut på berättelsen , och här doftar det så gott, på lättlagat i dag. Mammas Köttbullar bara att värma
med god sås och gurka och lingon till.
Nu skall jag äta och bli mätt och glad igen.

 
 
Axel som tyckte pläden var" Goo " att vila på.
Sen Hajan med en skön stund med lilla Orvar.




Vi ses och hörs i morgon.

10 kommentarer:

Tummelisa sa...

Låter som en trevlig julafton! Vi var hos vår son. Det var lugnt och skönt. Som vanligt åt man för mycket, men vi har också "knytis".
Får se hur det blir nästa år? Vår son ska flytta till USA med familjen. De ska bo och arbeta där i kanske tre år. De flyttar i årsskiftet. Inte roligt för oss....men en chans och utmaning för dem.
Ha nu en fortsatt trevlig helg!
Kram Tummelisa

Rosa i huset i vitt sa...

Önskar dig en god fortsättning på julen
kram Rosa

Mamma C sa...

Tack själv för igår. Idag är det bara en slappardag.
Puss och kram

Maj sa...

Vilket vackert julbord att se på och naturligt vis att äta av också. Önskar dig God fortsättning på helgen
/Maj

Anonym sa...

Vad härligt Harriette att ni hade det fint. Vi är i Hindås och vi firad julafton här hos min syster. Pappa var här en stund och så var det vi tre systrar, min systers barn och barnbarn, vi har ju fått en ny liten medlem, som ej har fått något namn ännu. Det ska bli spännande att se vad det blir. Vi skrev lappar med namn på för att se om det var något som skulle passa, men jag tror inte det gjorde det ändå. Lite snö har vi fått men det är inget mot vad vi har fått i Vilhelmina. Ser fram emot att komma hem i januari och få ta del av den. Ha det fortsatt gott i jul.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken bra jul du haft och så fin du är i håret och snygga kläder. Kräftor låter så jättegott, kan tänka mig att ni njöt.
Ha nu en bra annandag
Kramar
AnnaMaria

Gunillasljusglimtar sa...

Åh så härligt Hajan! Kul ändå med julklappar,fast man är gammal,blir som barn på nytt!
Ja dikten den bara jag kom på när jag kollade tv lite förut!
Ja nu är vi allena ikväll jag o gubben istället för småbarnsskratt o kiv,tråkigt det... Kram Gunilla

Stolpås Gård sa...

Vilken underbar julafton du berättar om att du haft med nära och kära! God mat och gottigotti, tomte och ett nytt sätt med klapparna? Det lät spännande tyckte jag! Var det bara för de vuxna?
God fortsättning,
Sussi på Stolpås

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vet du vad, pizza skulle jag gärna äta idag. Börjar bli lite less på julmaten, men vi ska till svärmor på julkalas så det väntar mer!
Ha det gott
Kramar/AM

Bitte sa...

Vad mysigt ni hade det på julafton! Roligt också att kunna träffas alla tillsammans, flera generationer som skapar minnen tillsammans. All julmat såg så god ut också, vad gott (och ovanligt) med kräftor på julbordet!

Jag tycker också att det är på tok för kallt, för min del hade det räckt med rimfrost och det snötäcke på någon decimeter vi hade dagarna före jul. Men sen så kom all snö rasande från himlen, det blir så arbetssamt med skottning och allt.

Ha en fin söndag!

Många kramar
Bitte