torsdag 11 december 2014

I Alfred Nobels spår både i Oslo och Stockholm

I går var det bra dag för mig. Eftersom jag gillar
Nobeldagen, så började mitt tv-tittande 12,50 i går.
Jag vet att inte många gör som jag.






Det var så intressant att höra Malala och Satyarthi
från Oslo i går. De fick ju sina Nobelpriser där.
Lilla Malala har ju talat förut om Barnarbete, utebliven skolgång osv. Men att höra Satyarthi var

ju en upplevelse i sig. Det är skönt med något positivt bland allt annat som kommer från Media.


Det var dessa tre jag fann mest intressanta bland

prisdeltagarna , Det var fam Moser tänk båda två
och den tredje som studerade samma
hade blivit som en nära anhörig
eller som de sa
 
 hade ju blivit som en farfar till deras barn
berättade de. De hade ju kommit på något så
spännande , som  ett GPS  på råttorna de hade
hemma hos sig. Ja dessa tre fick dela detta i alla fall.
Sen fick vi bekanta oss med hela vår kungafamilj.
Kockarna som har fått lovord i dag till och med, för
den fina valet av maträtter. Det enda jag inte förstod
riktigt var Kungliga balettakademins danser, de krälade ju bara på golvet. Men den duktiga opera-
sångerskan som sjöng under banketten var underbar.
I dag var ju en ny dag, då hade grannen och jag vårt
lilla roliga. Vår vanliga Julbaluns. Vi hade glögg och
pepparkakor med goa ostar på, kan varmt rekommendera Ernst munsbitar, som blev jättegoda
att stekas först och sen lägga på grönmögelost.

Glöggen vi hade till var Per Morbergs alkoholfria, den
kan man nog blanda till en god drink, för sådana som vill ha lite starkare.  Dessa bilder är från mitt kök i dag, vi får göra allt i köket, och det går jättebra.
Janssons Frestelse är den färdiga som Mannerström gjort. Det som blev över ville min granne ha med sig hem.
Som avslutning bytte vi klappar med varandra, hon fick en dagboksliknande Almanacka av mig och en påse med nybakta skorpor som jag gjorde i går. Jag fick en duk och och en fin Väggalmanacka. där är inskrivet den
14 januari, när vi ses hos henne då.
Nu skall jag se lite på Tv med.



8 kommentarer:

Katta sa...

Jag såg inte själv dansen på Nobelfesten men min dotter sa som du :D Däremot såg jag de vackra klänningar och Kimonos som kungligheter och gäster hade och förstås blomsterarrangemangen som jag älskade och är glad att de äntligen har en riktig florist till det jobbet :) Kram Katta

Rantamor sa...

Så kul att du fick vara med på Nobelfesten igår, jag var då inte bjuden ???
Satt och skrev julkort, blir en hel del och gammeldax som jag är så skickar jag julkort tycker det har med min jul att göra.
Höjer julstämningen att sitta och skriva några rader också till var och en.

Härlig dag du och grannen hade.

Tjingelingen från Rantamor.

Mamma C sa...

Vilka fina dagar du haft. Nobelfest och så litet julparty i ditt fina kök.
Kramis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Victoria var så vacker, vilken klänning! Och du har bra granne, julbaluns låter kul.
Ha en fin luciahelg Harriet
Kramar/AM

Änglarum sa...

Så trevligt ni haft ♥ och så mycket smaskigt på ditt bord :) såg inte Nobel,hade tjejkväll här..de stannade ända till 23..sen var det bums i säng,för jag skulle upp 0530..önskar dig en fin helg ♥ kram kram Jessica

Gunillasljusglimtar sa...

Ja förstår att det var trevligt att se...jag skymtade prinsessorna lite så fina så...I dag blir det vardagshjältar att titta på!Trevligt du o väninnan har på era träffar:) Kram o trevlig kväll ♥ Gunilla

Maj sa...

Tittade också på Nobelfesten och jag håller med dig. Dansen kom inte till sin rätt alls i denna miljö. Så julfint och mysigt du har det.
Önskar dig trevlig Lusse Kram

"Hemmet är min vrå" sa...

Hej och tack för alla roliga och skojiga kommentarer. Hoppas du får en fin och härlig jul. Kramar Mimmi