onsdag 3 december 2014

Den tredje December kommer att bli svårt att glömma

Modern konst kanske. Vet ej varför, tog en bild på
mitt glas, med en vacker servett.
tänkte att skippa den , men tycker att den blev bra.
och lite annorlunda, tänk så det kan bli.
I dag var vi hos en väninna som flyttat från sitt
vackra hus till en liten lägenhet.
Lika liten som jag har, men de hade 7 rum och kök förut,  stor trädgård till det. De är lika gamla som jag, och orkade inte längre med det.

Men tyvärr jag blev beklämd på något vis , jag kan
inte hjälpa det.
På gården där de bor nu, var det jättefint med stora

ljusklädda granar.

Från deras balkong, hade de en underbar utsikt,
solen till och med sken som ett stort klot.
Granarna har jag tagit från Google för det var kolsvart när vi åkte hem, så då hade inte gått i alla fall att fotografera.
Vi hade ju Lilljul med Risgrynsgröt, Janssons Frestelse, Kokt skinka . Först fick vi glögg och fina
ostar till Pepparkakor. Kaffe och hemmabakad
mjuk Pepparkaka. Så gott och mysigt. Sen bytte vi julklappar , det bliver nog sista gången det kändes så. Åh, så gamla vi blivit. Vi hade köpt en Julstjärna
för nästan 100:- .  Men där var det fullt med
Julstjärnor, vita, rosa och röda. Jag led med
värdinnan,. hon visste inte var hon skulle sätta den.


Sen kom man hem kl 16.00 och till vad då. En regeringskris ja det

var ju väntat.

Tänker inte dra in politik här, men sänder en tanke  till alla
nyblivna Svenskar.
Detta är inte bra för någon, hoppas det bliver ett gladare
inlägg i morgon, hälsar Hajan.
 


9 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Det är så roligt att titta in till dig.
Du kommer med överraskningar.
Jag har en bok som heter "Glad Konst",
där skulle ditt foto passat. Det är konst att kunna se det vackra som finns runt omkring oss.
Jag har läst fatt hos dig. Det kan gå flera dagar som jag inte öppnar datorn.
Din julskiva känner jag igen. Det stämmer att det är cirka 70 år sedan vi spelade den hemma. Kommer du ihåg hur det var att tända ljusen i granen? Tänk att vi dansade runt granen med levande ljus. Jag hörde aldrig att någon gran brann upp.
Ha det bre.
Kram Viola

Annes vita rum sa...

En fin bild i det enkla bor det vackra som man säger:) hoppas det är bra med dig och önskar dig en fin helg... Kramizar

Ölandsvindar sa...

Här sitter vi och väntar på sotaren, sedan ska vi åka och besikta bilen. Alltid är det något. Mamma ramlade i måndags kväll och ligger på sjukhus med armbrott,bäckenbrott och näsbrott.Hon opererades i går eftermiddag och det gick bra men man vet aldrig.92 år. Utan att vara elak hoppades jag nästan lite att hon skulle få somna in under narkosen efter ett långt och friskt liv. Nu väntar många besvärligheter och hon måste ha hjälp med allt under lång tid framåt. Mina syskon som bor närmare rapporterar till mig flera gånger om dagen. Vi får se hur det slutar.
Kram /Kerstin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja det var ju väntat med nyval, man önskar det var stabilare läge. Och jag tycker också bilden med servetten var fin.
Kramar/AM

lisashus sa...

Så du har redan varit på julfest? Ni verkade ändå ha trevligt med alla godsakerna och klappar dessutom!

Ja, det kan inte vara lätt att flytta från ett stort hus till en liten lägenhet. Jag har flera liknande grannar här, där jag bor och säkert har de fått göra sej av med massor innan de flyttade hit! Usch, så svårt det måste vara.

Ha en fortsatt skön kväll! Ikväll blir det Ernst på TV - det ser jag fram emot må du tro! :)
Kramar
Lisa

Maj sa...

Jag gör som du försöker undvika att skriva om politik och religion. Så lätt att blir missuppfattad men även för oss som varit med ett tag var det onekligen en ovanlig dag igår.Kram från Lyan

Äppelblom sa...

Jag är lagom politiskt intresserad och just nu känns det väl inte så bra med denna röra. Ja, hur kommer det att sluta ...?
Julen närmar sig, men här finns ingen julstress och det är skönt.
Ha en fortsatt fin december och var rädd om dig!
Må så gott och kram!

Anonym sa...

Skulle vara så väldigt trevligt att kunna hälsa på dej. Tror att vi skulle ha kul tillsammans och prata om gamla dar.
Jag kommer ihåg Harry Brandelius. Den bästa julklapp jag fått var delad med min bror. Vi fick en grammofon - en svart låda. Man fick veva upp den allt som oftast och byta stift då och då.
Va´ lyckliga vi var. Det var den enda julklappen det året, men det var mer än nog.

Ruth i Virginia

Mamma C sa...

Ingen superrolig dag du hade igår. Och inte det där om nyval heller.
Puss