söndag 30 november 2014

Så firade vi första Advent

 
 
 
 

Vilken underbar fin dag, solsken till och med.
Vi hann aldrig att tända några ljus telefonen ringde
hos Martina. Jag är hos  min farmor nu hörde jag hon sa. De ringde och ville hon skulle komma och jobba,
någon hade blivit sjuk. Hon blev ju jätteglad , skönt
när det är så. Hon är bara anställd per timmar.
Men är man duktig och vill jobba. Så är det bra och det kan  nog ändras på de villkoren.
Hon arbetar på Maxi Stormarknad, sitter i kassan.

 De tyckte jag hade gjort lite Julfint.
Meningen var vi skulle äta Fläskfile`, men nu var
det bråttom så det blev  stekt Torskfile`i stället.
Det som var över från i går.
Per skjutsade henne till jobbet, och handlade hem
lite till mig med, bankomaten och postpaket.
 
Hallbänken tyckte Martina blev så rar. sen hade vi Adventsgranen

i porslinsurnan i stället


Den brukar jag ha på hallbänken eljest, men där
bliver det så trångt tack vare Hemtjänstens högtalare.  När Per kom tillbaka så åt han och jag
Fläskfilen och klyftpotatis. Det som blev över fick han ta hem tills i morgon.
I jul skall Martina vara med sin mamma och Mormor
det bliver ju så ibland. Det är ju ofta så i dagens
samhälle. Alla måste ju få sin beskärda del, alla vill
ju träffa sina barn och barnbarn. Då får man samsas
och det skall väl inte vara så svärt.
s
Den här dagen gick väldigt fort , det gjorde faktiskt gårdagen med.
Så härlig Tv kväll i går Downton  Abbey var ju riktigt bra i går.
Nu kommer det att dröja ett tag tills nästa avsnitt, men jag väntar
så gärna. Boken jag köpte fick Pera taga hem till sig och Martina.
Det är inget för mig sådana hemskheter,  vilka jäkla böcker
De skriver, så rått nej det är inget för mig.


Innan Per gick hem  ville han kolla olika odds på
matcherna , han är en sportnörd.
Nörd på trevligt vis, det är därför vi kan prata
så bra med varandra. Jag är ju också lite knepig
med mina grejer. Typ mitt kungaintresse
samma sak i skolan, med de gamla kungarna
det gillade jag.




Nu skall jag se på Skidskytte, måste ju också se Allt för Sverige  sen får det vara bra,  tror jag sa flickan.
Hoppas Ni också har haft en skön Advents dag .
Förra första Advent fick jag åka in till  Lasarettet,  då hade ju
jag bryte ett par revben.
Ha det så gott kära bloggvänner önskar Hajan.

5 kommentarer:

  1. Så adventsfint du har gjort fårstår det att ditt främmande tyckte att du hade julstämning.
    Och bjuder på mat gör som om det var rena fina restaurangen, och som vi alltid är vi "mammor" så skickar vi med en matsäck till barn/barnbarn...

    Ha nu en trevlig kväll och akta dig för att bryta nå revben, för nu vill vi ju ha Hajan på benen till julen.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Tur att du stod på benen idag ;) Och att allt är som det ska. Här har det varit fullt hus på adventsfikat. Så kul för Martina att dom ringer in henne för jobb. Ha en fortsatt bra söndagskväll.
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Du har det så mysigt och julfint i din lägenhet !
    Så skönt att du fick en bättre 1:a advent i år.
    - Din vackra bild med adventsljusstaken och stjärnan i ditt förra inlägg är verkligen som ett julkort !
    Nu sitter jag och väntar på " Allt för Sverige", tycker att det är ett himla bra program !
    Ha det så gott och en trevlig adventskväll !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt fint du har det riktigt hemtrevligt med ljusstaken och de fina blommorna.
    Nu är det en tid när dagarna bara rusar iväg och plötsligt är det julafton sedan är det bara att börja plocka bort allt som hör julen till.

    Ha en fin fortsättning på veckan

    SvaraRadera
  5. Hej. Vilken Julkänsla jag fick nu. Tack för de fina bilderna. Tror att det är många som har lite dåligt samvete just på Julen då man inte riktigt hinner hälsa på alla som man önskar. Men du verkar vara så fin och klok och förstående. Ha nu en fortsatt fin vecka.
    kramelikram.

    SvaraRadera