onsdag 26 november 2014

Paltbröd med stektfläsk , precis som när man var barn

Men vi började med ett glas Sherry och små krustader. Lite måste man ju få unna sig, det bliver ju lite festligt då över det hela.

Det var hos min kompis här på gården, som vi skulle vara i dag. Mycket trevligt och mycket gott.
I dag hade vi bestämt att det skulle vara Paltbröd
med gott stekfläsk. Den vita såsen till är ju god bara
den. När min man levde hade vi det rätt ofta han gillade detta skarpt.  I dag var det på nollan, vad det gäller temperaturen, men solen lite framme. Tänk vad det gör mycket. Men så många som redan tänt sina ljusstakar. När vi var unga var det fredagen före

första advent som gällde. Det höll man väldigt noga på. Men folk får ju göra som De vill med detta , men  synd att det bliver nya rutiner på en del saker.
Det första jag gjorde när jag kom var att titta på
min kompis fina Perlagoner, 26 st och vilken vacker färg. Nu vill hon att de skall försvinna , för straxt
skall ju granen stå där i stället. Hon hade köpt ett par
nya glas för att ha ljus i. Så mycket snyggt det finns.
I morgon måste jag ner till Vårdcentralen för att ta
nya prov. Då skall jag gå in i blomsteraffären och
hitta något grönt till min ampel på balkongen.
Ett par grenar tallris vore snyggt. Så skall jag köpa
något gott till macka åt min dotter och måg, för de kommer och skall hjälpa mig med Adventsstakarna.
I kväll skall jag gå på Bondaktion , det tror jag kan bli roligt. Nästa gång min granne och jag skall ses bliver den 11 december, hon ville den 10 men då är
det Nobel, och det är ett måste för mig.
Det kanske är lite larvigt, men jag gillar det programmet.

Nu säger jag slut för i dag och tack för i dag.

9 kommentarer:

Rantamor sa...

Så Kul att du har dina väninnor att dela dina dagar med och att ni kommer er att äta så mycket god mat.
Stekt fläsk med paltbröd gjorde jag ofta till mina tanter och farbröder när jag gick i hemtjänsten.

Ha en trevlig kväll, Tjingeling från Rantamor.

Gunillasljusglimtar sa...

Ja det låter helt underbart era träffar! Klart du ska se på Nobel på tv:) Jaa du det bär mig emot att gubben satt uppstjärnor och stakar i dag o i morgon..MEN det beror på att vi åker på frdag eftermiddag o tidsbrist fram till dess!Tack för dina fina inlägg Hajan..Kram på dig så länge tills vi hörs ♥ Gunilla

Anki sa...

Härligt... paltbröd med fläsk... mums!Ha det gott!
Kram

Mamma C sa...

Ja, det var evigheter sedan man åt paltbröd. Vi syns i morgon. Puss och kram så länge

Tummelisa sa...

Paltbröd och fläsk är jättegott! Nu gav Du mig inspiration till det. Fina bilder Du lägger in på bloggen. Såg inte auktionen igår, var det bra?
Roligt att Ni har så trevligt Du och Din grannkompis.
Kram Tummelisa

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Jag brukar titta in på Din blogg lite då och då. Idag när Du skriver om palt och fläsk så blir jag nostalgisk och tänker tillbaka på när Mamma Gertrud levde och lagade så himla god mat. Men när vi åt palt, fläsk och vitsås så hade vi alltid lingonsylt till. Nästa dag så värmde Mamma ihop allt i en stekpanna och det var nästan ännu godare...det var tider det./Lilla gummann

Ölandsvindar sa...

Minns paltbröd med fläsk sedan jag var liten men vet inte om jag tyckte det var så gott. Fredag kväll tänder vi ljusstakarna i fönstren för fösta gången.Lite tjuvstart men det kan man väl unna sig.
Kram /Kerstin

Maj sa...

Klart jag också ska se Nobelfesten. Roligt att se allt det vackra Sverige har att visa upp.I år kommer ju hela Kungafamiljen om allt går enligt plan.
Paltbröd med fläsk har jag aldrig ätit. Är det "bröd" eller något med potatis....får googla på det. Sen är det klart jag håller på jultraditionerna. Tända ljusstaken tidigast på lördag och dansa ut julen 13 jan, dvs Tjugondagen. Tror inte ungdomar vet vad det är för dag. Kram

Katta sa...

Så mycket trevliga saker du gör. Bondauktion är så roligt, det brukar jag gå på ibland på somrarna i norrland. Din väninnas pelargoner ser ut som min grannes blommande röda och fina, tur de är julröda i alla fall :) och jag håller med dej att var och en får göra som de vill med adventsdekorationerna men här hemma har vi traditionen att vi fixar fram stjärnan och stakar på lördagskvällen innan första advent sen plockas annat fram pö om pö. Ha en fin fredag, kram.