söndag 23 november 2014

Nu går det undan, snart Advent

Nu är det snart dags, minsann så fort det gått mot

slutet.  Här har ju varit Fönstertvätt , som ändå gick rätt bra

Nästan hela dagen i går strök jag gardinerna som
skulle upp på Söndagen. Så glad jag blev, in kom
både dotter och måg, straxt därpå kom sonen med
sin dotter. Dottern och mågen hade med sig en stor
påse Winerbröd och ville ha kaffe. Så det blev riktigt
trevligt vid kaffebordet.
Vi fikade sen åkte sonen och barnbarnet till Centrum
för att handla efter notan som jag skrivit. Min dotter började att
sätta upp gardinerna, det går ju så bra med samarbetet.
Per och Martina skulle ju äta här, de andra ville hem till sig.
Det kommer att bliva snyggt när allt är klart, men det är ett tag till.
Sen åkte dotter och måg hem, vi andra bänkade oss kring bordet,
visst Ni kan ju gissa att det blev Ugnstekt lax med olika saker till.
Smaken är som baken delad  barnbarnet vill ha nyttigt på sin

tallrik.

Det kokades en massa gryn också till detta, Per och jag hade
Citronsås till och tomater och vanligt grönt till.
Både dotter och son diskar alltid upp efter oss, i dag var det Pers
tur i diskhon.

Nu har jag gardiner som jag inte har haft uppe här där jag bor nu.
Men hade dem alltid i matrummet på det gamla stället.
De är så snygga köpt på Jotex för många år sen. Med virkade spetsar och infällda virkade runda saker. Enda nackdelen är att de är så svårstrukna. Men det är långgardiner , det blev en sådan snygg inramning för fönstret.

De i sovrummet är snyggare i verkligheten än på bild, det gåt
i lila hos mig där. Dessa hade min man där han bodde de
sista åren. Jag vänjer nog mig vid dem med, men just nu känns
det lite konstigt med dem.
Dotter min fick klättra några gånger innan hon var nöjd med veck
och sådant. Jag sa, det är så bra nu ,
Det enda vi glömde var att hämta Adventsstakarna uppe på
vinden. Det ordnar sig veckan är ju lång, och de skall ju intre
tändas ännu. Ljusstakarna på bilden här tog jag från Google.
Nu avslutar jag med lite blommor , som passar in här de har
jag också plockat på Google. Nu säger en trött
madam god natt, i morgon är det läkarbesök, hoppas allt
är bra, man vet ju aldrig.



 

8 kommentarer:

  1. Vi får svänga förbi någon dag och kila upp till vindsförådet åt dig. Här är det okej i köksskåpen nu. Ska bara fixa kopparen nu. Började att putsa med ketchup. Några blev bra men i kaffepannorna. Så jag får nog köpa lite häxan.
    Kram och god natt.

    SvaraRadera
  2. Tjingelingkram från Rantamor som slutat att sätta upp julgardiner....

    SvaraRadera
  3. Åh, Du har så fint. Skönt med lite hjälp. Här får jag också ta hjälp, kan inte stå på tå längre. Balansen är dålig efter mina "steloperationer" av stortålederna. Men, mannen fixar gardinerna nu för tiden.
    Den här tiden innan jul tycker jag om med adventsstakar osv. Det är bara mörkret jag har svårt att förlika mig med.
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  4. Så fint du har fått det. Jag pyntar, fast inte så mycket, och har också fått upp rentvättade gardiner till rena fönster. Känns jättebra Kram

    SvaraRadera
  5. Hej du! Jag skulle gärna ge dig receptet på brödet men jag vet inte vilket du menar. Har inte bakat något rågbröd - tyvärr.
    Ha en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  6. Vad bra att du får hjälp med gardinuppsättning. Det är farligt för damer i vår ålder att klätta på stolar och stegar.
    Jag byter bara gardiner i köket och de är rödrutiga så de kan sitta uppe efter jul också.
    Jag har ju en karl i huset så han ser till att alla ljusstakar kommer på plats till på söndag.

    1;sta advent är lite högtidligt tycker jag. vi går och lyssnar på adventskonsert på kvällen. Det är så fint när man går hem och adventsljusstakarna lyser så fint i alla fönster.
    Idag har det varit en grå dag men det lovas sol i morgon."Den som lever, får se" så sa alltid mormor.
    Som barn funderade jag på det där att man kanske kunde dö.Nu tror jag att jag är "odödlig" (Önsketänkande)
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Så fint du ordnat det till advent!
    Mysigt att göra iordning!
    Hoppas vi får lite vitt och pudrigt!
    Fin Vecka till dej
    Kathrine

    SvaraRadera
  8. Hej hajan! så trevligt med kaffe gäster o smarriga wienerbröd! gardinerna med blommor i svart är så fina :) ha det gott kram Jessica

    SvaraRadera