måndag 10 november 2014

Blandad kompott, lite allt möjligt

Var uppe tidigt i morse , skulle ju ha middagsgäster.
Jag hade lovat Raggmunk med gott stekfläsk.
Jag skalade de 10 stora potatisarna redan i går kväll
för allt är ju inte gjort på nolltid.
Det var första gången jag gjorde Raggmunk efter
recept. Jag brukar alltid göra Rårakor eljest, bara riven potatis lök och ägg, det gillade min gubbe och jag bäst.
Jag dukade i går kväll så jag skulle slippa det i dag.
Jag lade kakpapper under tallrikarna för det skulle bli lite ljusare
vid bordet. Jag rev inte potatisen för hand utan körde i min
köksmaskin. Det enda jag rev för hand vad den stora gula löken.
Det gör inte Per Morberg, men det har min svärmor lärt mig, det

gör susen.Eljest var Peras recept helt ok.hittade det på recept.nu

I dag var första gången jag stekte fläsket i min långpanna.
Jätteskönt det stänkte inte ett dugg. Eljest brukar man till och med
få flott på golvet.
Jag kan lova att det blev jättegott, Min gäst fick med sig hem också
det blev 3 var över. Det kan man ju värma så lätt i mikron.
Vi avslutade vår träff med gott starkt kaffe och en var sin
glassbåt. Vi träffas alltid kl 11,00   i dag när min kompis bröt upp var klockan redan halv fyra, tiden bara rinner iväg.

Vilken stark människa Kim Andersson måste vara, hon berättade
om sin svåra canser, på Fråga Doktorn. Hon bjöd ju ihop alla sina vänner med, innan hon dog. Han hade gjort klart med livet
det var fantastiskt att höra henne.
 Men det var ett starkt intryck av kvällen, såg inget mer på
TV nu lägger jag mig och läser ett litet tag, så är jag nöjd.
PS. måste berätta att hon som önskade Raggmuinken, kom inte i håg att hon ville ha det,
men så gott sa hon, som väl var annars hade det blivit tråkigt DS

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken dag du haft och så gott med raggmunk. Nu ska vi hoppa i säng här. Fast klockan bara är 21.30.
Puss och kram

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken god mat, jag blev alldeles hungrig när jag såg den! Så mysigt ni verkar ha haft det!
Agneta kram

Maj sa...

Läste också om Kim och hennes fest. Personligen tror jag inte någon klarar sådant utan en hel del mediciner av olika slag. Men hur det än må vara med det så är det starkt.....Kram

Änglarum sa...

Hej! härliga träffar ni har!! o så jätte fint dukat..Tårtpapper är bra till mycke :) brukar även sno det runt en hyacint eller annan blomma o ge bort. eller som paket dekoration! hoppas du får en fin vecka!kram Jessica