fredag 26 september 2014

På kafferep hos en granne.

I dag var jag på besök hos en granne, fyra våningar över mig. Jag tog faktiskt med mig min kamera, för

jag älskar utsikten från fönstren hos dem. Jag frågar naturligtvis om jag får, och det fick jag.
Till höger ligger kyrkan som vi har på området här,
så finns det lägre hus också. Hiss har vi som väl är
det är därför barnen ordnade detta boende åt mig.
Hon hade sett i går kväll på hela Sverige kan baka.
Så jag blev bjuden på Fyris -äpplekaka där i dag.
Jag har det receptet så den gör jag i morgon. Fick
också en stor påse James Grives äpplen De är så
väldigt goda.
Jag har lagt in min tvätt som tösen kom tillbaka med.
Färdigmanglad och ihopvikt . Det enda jag skall göra i morgon är att stryka blusarna. I morgon kommer ingen till mig, så då får jag baka lite och laga mat till Söndagen. Jag skall bjuda sonen på Kalops, det ligger lite Högrev på upptining tills i morgon.
Såg ni Hästmannen i går på TV 2, honom har vi ju följt länge för några år sen. Men nu var han tvungen att lämna ifrån sig sina flickor (hästarna ). Han orkar väl inte längre att sköta dem. Det var så underbart
att se honom och höra hans Småländska dialekt.
Jag tycker mycket om Dokumentärer.
Kommer Ni ihåg Columbo som gick i slutet på
60-70 talet. Den serien går i repris nu på SVT1
ibland förstår jag inte att jag tyckte det var så
spännande. Lite töntig i dagens tid. Jag räknade ut att barnen och vi såg den tillsammans, då var dotter min 9 år, och sonen var 13 år.  Jaa tiden går och
kommer, minnen har vi i alla fall som tur är.
Ha nu en trevlig helg allesammans.
Ett särskilt tack till Ewa i Dalarna, Du skriver så
vänligt men jag kan ju inte svara dig, Du är ju Anonym, därför gör jag så här. Stort tack och kram.
Nu är det Skavlan och Dobido som väntar.
Jag har tröttnat lite på Idol, gillar varken den nya eller gamla Juryn  Jag har blivit gnällig, förlåt mig för det. Glömde Postkods-miljonären , den får ej glömmas.
PS. Här är det kolsvart ute på en gång, konstigt. DS


9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ju ingen blogg du kan svara i, så tack för att du svarat mig här i dagens inlägg fina Hajan.Jag kommer mycket väl ihåg Columbo och minns hur spännande den var då.Idag känns den lite töntig som du säger. Jag gillar också dokumentärer men missade tyvärr Hästmannen igår. Ha en trevlig helg du med, kalopsen blir säkert toppengod! Kram,.Eva i Dalarna.

Mamma C sa...

Vilken trevlig fikatur du var på några våningar upp. Kalops låter riktigt smarrigt och gott. Här såg vi på Idol. Så Skavlan blir att se på play senare.
Kram på dig

Maj sa...

Jag tittade också på Skavlan och hade lyckats med att få Frida (Abba) som gäst. Intressant! Trevlig helg önskar jag dig Kram

Tummelisa sa...

Såg dokumentären Hästmannen, tycker också mycket om dokumentärer. Han verkar vara en genuint snäll och trevlig person.
Såg även Skavlan igår, som jag tyckte var ovanligt bra med Frida och Elvis Costello. Satt framför TV hela kvällen.....så skönt med en kanal utan reklam.
Kalops låter gott! Här städas det idag. Inte så roligt, men skönt när det är färdigt.
Hoppas Du får en trevlig helg!
Kram Tummelisa

Fågel Blå sa...

Härligt med kafferep, och så gott med äppelkaka.
Ja Hästmannen såg jag också, den var intressant!
Fin Lördagkväll till dej
Kram Kathrine

Ölandsvindar sa...

HEj!
Just nu är det tyst i huset! Gubben är ute med hunden, två gäster sover i gäststugan och två sover i sin husbil men snart är det full fart igen.Sista dagen på skördefesten och vi ska hinna med allt som vi inte hunnit tidigare. Seadn blir det lite lugnare, men det är samtidigt roligt, så det är inget synd om mig.
Kram /Kerstin

Änglarum sa...

Hej Hajan! jag såg Hästmannen,tyckte det var så grymt på något vis,flickorna såg så fina ut och han om någon verkar ju vara en go djurvän <3 sen kanske vintern inte blev så idyllisk för dem som de gröna sommar ängarna..men ett övergrepp mot honom i sig..såg nu i kväll att någon tittare anmält länsstyrelsen för de gjort så mot honom..ja sånt är det..roligt med kafferep i bland...ha det gott <3 kram kram Jessica

bosseliden sa...

Det är inte så dumt att få komma på kafferep hos någon som bor högt. Jag gillar också välgjorda dokumentärer. Festligt. Av en slump råkade jag glida in på fredagens Columboavsnitt. Annars ser jag aldrig på TV vid den tiden på dagen. Visst ser man att programmet åldrats, men jag tycker ändå att charmen finns kvar. Det var en ny stil av deckare när tittaren visste vem som var den skyldige innan polisen räknat ut det. Jag gillade verkligen den deckaren när jag var liten. Minns du MacCloud, Cannon, Baretta, Kojak och allt vad de hette? Nostalgi. Önskar dig en fin höstvecka. Kram från Bosse som är ute och bloggvandrar. Den här gången inomhus.

Anonym sa...

Jag och familjen brukade titta på Columbo. Gillade alltid Peter Falk och hans skrynkliga regnrock. Han pratade om sin fru, men hon visades aldrig. Och hans gamla bil!

Min mor brukade back världens godaste äppelsockerkaka.

Ruth i Virginia