måndag 29 september 2014

Dagarna bara flyger iväg


Blomman för dagen får bliva Cyklamen. Grabben var hemma denna Söndag och  gjorde mina inköp.
Köp 2 st cyklamen åt mig bad jag.  Jag ville så gärna
ge bort en till min granne. Vi brukar äta tillsammans,
men först var det ju jag som blev dålig. Vi var en gång här, vi åt ju Mannerströms, Janssons Frestelse.
Sen skulle äntligen jag få gå bort. Men nu har hon inte varit bra på länge, men så bar det av i dag.

Vilken underbar dag, vi kunde gott ha suttit på hennes balkong. Det var som en sommardag i dag.


Där blommade hennes fina Perlagoner, om det inte bliver extrem kall vinter, så brukar det blomma tills
hon får granen dit till Jul.

Men det blev i vardagsrummet vi intog små
sandwich och alkoholfritt vin. Lika gärna som att ta Ramlösa tog jag detta. Jag talade om att jag ringt
och beställt en poncho , hon reser bara på sig var
skall hon gå tänkte jag. Då hade hon beställt samma men långt före mig, visst är väl det märkligt.
Vi skrattade gott åt detta, men vi har inte samma umgänge så det går nog bra.
Denna äpplekaka hade jag med mig i dag till min kompis. Sonen fick en med sig hem i går också till sig och dottern.
Det är klart "grabben fick med sig såsen hem också".
Det måste ju vara skönt att få något fix och färdigt,
när man sköter hushållet själv.
I morgon skall jag prata med dotter min och höra hur
de har  haft  det i helgen. Hon ringde precis när jag
skulle ge mig av. Men det ordnar nog sig, vi bor ju
ännu i samma land i alla fall. Åh vad jag är glad för
min dator.



7 kommentarer:

Tummelisa sa...

Tycker cyklamen är så vackra, men lyckas aldrig med dem. Din äpplekaka ser väldigt god ut. Trevligt att ha en fin granne att fika hos.
Själv har jag varit hos tandläkaren idag, mindre trevligt både för mig och plånboken. Ändå är jag inte färdig ännu. Usch!
Du får ha en fortsatt skön vecka.
Kram Tummelisa

Mamma C sa...

Vilken bra dag du haft. Vilken fin äppelkaka du hade med dig. Ja vi hörs i morgon på telefonen.
Puss och kram

Bitte sa...

Hej och tack för alla hälsningar hos mig! Nu har jag suttit här en stund och läst ikapp de inlägg jag missat hos dig när jag varit bortrest. Vad trevlig du och din väninna hade det, det såg så festligt ut med bubbel att dricka. Helt klart ska man göra vardagen lite mer festlig! :-)

Dina äppelkakor ser så mumsiga ut också!

Många kramar
Bitte

Äppelblom sa...

Så trevligt att få umgås med sina vänner och äta lite gott.
Äppelkakan skulle passa bra hos mig, men jag får väl göra en egen imorgon.
Förresten imorgon ska jag göra din goda köttfärslimpa. Ingredienserna ligger och väntar i kylskåpet.
Må så gott och stor kram till dig!

Gry Karlsen sa...

Å... lenge siden jeg har hatt tid til å lese blogger, har nettopp blogget mitt kjøkkenvindu for neste måned, og da tenkte jeg på deg.Den er satt på vent til i morgen.
Uker og måneder flyr fort av gårde, sommeren er for lengst slutt, men neste uke drar vi endelig på forsinket ferie.
Vi skal til Krakow i Polen. Gleder meg!
Jeg så din fine oppskrift på eplekake!
Den skal jeg prøve. Har bakt en del med epler selv i det siste, noe er blogget på matbloggen, resten er satt på vent. Ønsker deg en vakker oktober!
Klem fra Gry :)

Gunillasljusglimtar sa...

Jaa du Hajan! Du är en sån fin person som förstår i bägge ändarna! Far han har all förståelse men vi är ju sex syskon så det kunde ju varit NÅN mer som avlastar lite men det är bara jag och syrran ♥ Vad snäll du är mot din son o grannen ♥ Kram Gunilla

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tänkte när jag såg vinflaskan, nu har dom tutat i sig en butelj så där på middagen, men det var ju lite mer harmlöst! Bra att inte snubbla mer.
Så kul och trevligt ni verkar ha det och du har ju en otrolig energi som bakar och grejar och står i! Iofs, jag bakar också nu men blev trött och fick ta en liten rast medan det jäser!
Agneta kram