lördag 20 september 2014

Äppleksks receptet enligt önskemål


HAJANS ÄPPELKAKA.
 
3 ÄGG        MARGARIN KALLT DIREKT FRÅN KYLEN
2 DL STRÖSOCKER
3 DL VETEMJÖL
2 TSK VANILJSOCKER
1 STRUKEN TSK BAKPULVER
3 ÄPPLEN
PÄRLSOCKER
SKALA ÄPPLENA OCH SKIVA I FINA KLYFTOR

VISPA ÄGGEN OCH STRÖSOCKRET MED ELVISP.
BLANDA I MJÖL, BAKPULVER OCH VANILJSOCKER
RÖR BARA SAMMAN DETTA MED TRÄSLEV ELLER NÅGOT ANNAT.
JAG ANVÄNDER STEKPANNAN ATT BAKA I
PUDRA ÖVER LITE SKORPMJÖL I BOTTEN PÅ DEN
HÄLL I SMETEN, LÄGG I ÄPPLESKIVORNA I SNYGGT MÖNSTER. STRÖ PÅ PÄRLSOCKER
NU SKALL DET KALLA MARGARINET, HYVLAS MED
EN OSTHYVEL. LÄGG ÖVER MARGARINET PÅ
KAKAN. KLADDAR DET ,


VÄRM OSTHYVELN MED
HETT VATTEN. TÄCK HELA KAKAN MED MARGARINET
GRÄDDAS I MITTEN AV UGNEN ,
JAG HAR 175-200 GRADER    40 MINUTER UNGEFÄR.
KOLLA DET ÄR JU OLIKA MED ALLA UGNAR.
NÄR STICKAN INTE ÄR DEGIG ÄR KAKAN KLAR.

JAG ANVÄNDER ALLTID MILDA MARGARIN.
KOM I HÅG ATT DET SKALL TÄCKA KAKSMETEN.
VI HAR VANILJSÅS TILL IBLAND.
LYCKA TILL.

när kakan börjat svalna , vänd upp och ner på det
hela så Du får över kakan på ett lagom brödfat.







8 kommentarer:

  1. Mumsfilibbaba så gott det ska bli i morgon.
    Nu ska vi hoppa i tunnan ´gubben och jag.
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Men jösses så gott, tack för receptet! Det är liksom en upside-down äppelkaka. Här tycks det mycket om just äppelkakor!
    Och vacker är den också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Tack för ett fint recept, finns ju inget godare än äppelkaka :) Kram Katta

    SvaraRadera
  4. Kakan påminner om en min moster gjorde, har tappat bort det receptet så det här ska jag prova. Jättegott nu på hösten med äppelkakor.
    Ha en bra söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Det receptet får jag testa någon gång. Har blivit en del bakat hemma men i långpanna får passa på nu när det finns äpplen att plocka in.
    Har även klyftat äpplen och frusit in...vet inte riktigt hur det går å använda dom sedan, får hoppas det blir bra.
    Vad glad jag blir att se hur det går framåt mig dig efter benbrottet. Skönt att kunna gå ut lite igen.
    Du får ha en fortsatt fin dag
    många kramar från Maria

    SvaraRadera
  6. Tackar allra ödmjukast för receptet! Hoppas du har det gott Hajan ♥ Kram på dej från mej Gunilla ♥

    SvaraRadera
  7. Ja, den äppelkakan går inte av för hackor. Låter mumsigt. Har bakat alldeles för få äppelkakor denna höst.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

    www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

    Lägg till din widget och du kommer förhoppningsvis att hamna högt upp på matbloggstoppen.

    Om du har några frågor, maila mig gärna på info@hittarecept.se.

    För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera