fredag 8 augusti 2014

Nu är det dags för Kräftor igen , vilka minnen man har-som tur är.

Nu är det dags att fira Kräftorna, de är lovliga såg jag
på TV i går kväll. Nu för tiden köps det djupfrysta.
När vi var unga slutet på 40 och början på 50 talet

var man ute och plockade kräftor.

Det var verkligen roligt på den tiden. Man var ett
gäng som fått lov att ta upp en viss andel.
På dagarna plockade jag och min man, när vi var
och badade. Det var så klart vatten i vår badsjö.
men där var det inte lovligt, 1946 var det, det är glömt.
Vi hade alltid fest på vår balkong på den tiden  och så hade vi härlig musik i bakgrunden. På den tiden hade man nubbvisor, och alla sjöng med, det var så härligt.
Hörde i morse på TV, att det är tramsigt att ha en
liten kräftmössa på sig. Vi tyckte inte det var tramsigt, vi hade roligt. Har tänkt på det ibland, ja
inte nu för nu är jag aldrig på balkongen. Det är dödstyst överallt, ingen dragspelsmusik eller någon
allsång. Det är nog också tramsigt.
Vi hade dukat fint med pappers-servetter , och
 pappersduk på bordet , papperstallrikar och bärpåsar att ta ut alla skal i.
 
 


Roligt ibland att tänka tillbaka på förr, det finns nog
de som skrattar i smyg åt mig, rent av gapskrattar.
Men tänk till den tiden kommer vi allesammans en gång. Jag är där nu.
Trevlig fredag önskar jag Er.
 


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hajan!
Det är så härligt att läsa vad du skriver.
Tack för att du påminner oss om hur det var förr vid kräfskivorna! Jag känner igen och minns hur vi firade liknande dej. Visst var det kul med olika tillbehör!
Ha det nu gott hälsar Torparkerstin

LyckligaPraliner sa...

Finns ingen anledning alls tycker jag, att skratta i smyg åt dig. Vi alla som läser här hos dig tycker att du är toppen!! Och roligt att läsa det du skriver!! Fortsätt så! :)

Nu visar jag lite hönor på bloggen. Jag vet att du gillar höns Hajan, så kika hos mig nu på studs!

Kram Ann-Louise

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, och den 7 var det alltid kräftfiskepremiär, och både min mormor och morfar fyllde år på samma dag och min morbror var alltid i Dalsland och plockade kräftor! Vi här vid västkusten äter väldigt gärna havskräftor. Fast jag äter inget av det, jag är inte så förtjust i skaldjur. Räkor på vintern tycker jag om!
Mina föräldrar hade också alltid en stor kräftskiva och det var hattar och sådana där långa smala snören, helt borta, kommer inte ihåg vad dom kallas, jo, nu kom det, serpentiner.......och så lyktor med mångubbar på! Och dom skrattade och hade så roligt minns jag!
Det är så sant som du säger, tur man har sina minnen och tur man än så länge kommer ihåg dom!
Kramar
Agneta

Anonym sa...

Kommer ihåg att sekunden efter midnatt, när det blev lagligt att fånga kräftor, slängdes burarna i
sjön. Den sista ggn jag åt kräftor i Sverige var l960. Min syster hade en gård med fiskerätt, och vi fick flera tjog ganska fort. Vid 2-tiden på natten satte vi oss till bords för att njuta av nattens fångst.
Syrran hade lagat omeletter och anna godis som "tilltugg".
Första och enda ggn min två flicor varit med på kräftfiske.

Augustimånen sken!

Ruth i Virginia

Nette Cecilia sa...

Trevlig blogg du har brukar också läsa dina trevliga kommentarer hos farbror Henning men jag har ju inte kommit mig in hit ibland är det så svårt det där med tid men nu finns den ,sitter här på holmen och det regnar småspik därute ,rötmånadsväder .Tände några ljus här inne för att torka luften Vi kan ju inte elda i spisen för det är ju alldeles för varmt .Det där med kräftor har vi inte sysslat med på våra breddgrader .Trevlig helg ,nette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Där har du fullständigt fel, ingen skrattar åt dina minnen. Jag gillar och läsa allt du skriver, det har inget med ålder och göra. När jag var yngre fiskade vi kräftor i ån, men sen kom minken och det blev väldigt få kräftor kvar. Men så roligt det var, och hattar hör ju till en riktigt rolig kräftskiva.
Kramar/AM