torsdag 5 juni 2014

GUMRÖRA , SHERRY OCH KÖTTFÄRSLIMPA

Hejsan mina kära bloggvänner. Nu undrar Ni , blev det något av
hos Hajan. Jaa då min kompis och jag har det jättemysigt.  I går
hade vi mycket att tala om, hon är också bjuden på Studenfester
den 13 Juni.
Vet Ni vad jag gjorde i går. Jag hårdkokte 2 små ägg. Sen blandade jag vispad grädde, majonäs, en rejäl klick med Kalles kaviar tillsammans. Jag mosade äggen med gaffel och lade dem i botten
på fyra mellanstora krustader.
Ovanpå detta lade jag den blandade vispgrädden med majonäs /kaviar över. Strödde lite gräslök över och en lite kvist Perssilja.

Det var min dotter som  kom på namnet, det bliver ju ungefär som
gubbröra sa hon. Då kallar jag det för Gumröra sa jag.
Så jag hällde upp ett var sitt glas Sherry till detta. väldigt festligt,
måste jag säga. Sött och salt, går alltid bra.
Sen åt vi köttfärslimpan, morötter och potatis. Såsen blev jättegod,
jag tog en påse grönpepparsås, och blandade den med en
dessertsked Dijonsenap. jag hade ju i en skvätt vispgrädde också
i den. Det var så gott, man bliver så glad när man själv tycker det.
Ibland får man smaka och smaka och tycker inte alls att det bliver bra. Jag hade inte gjort någon efterrätt i går, utan fixade till ett

par bakelser som vi tog till kaffet .


Jag hade ju gjort på rulltårta, i botten på skivorna lade jag först
jättegod citron marmelad från Stafsjö(tack Birgitta) sen bred jag över vispgrädde med stött kardemumma i, ovanpå detta skivade
jag päronen på burk och lade över. Sist strödde jag Kolaströssel,
det var det hela. Vi hade lika lång sittning ,som på den värsta
Nobelfest, skojar vi har ju inte så mycket att välja på, i min lilla lya.
Jag visade henne vad jag gjort till min student. Hon berömde mig
och sa, tänk om du haft ritade teckningar , till din man från henne.
Eftersom jag aldrig slänger något så hittade vi en hel pärm full
med teckningar som barnbarnen gjort. Tack Mary för det förslaget.
Sen avslutade jag kvällen med de duktiga barnkockarna.

Maja och Viktor klarade sig bäst i går kväll. Det är förfärligt
så det känns, när man ser deras iver.  Viktor ser verkligen ut
som en blivande kock. och lilla Maja är underbar att lyssna till.
Så spännende det kommer att vara nästa vecka.
Det var allt för denna gång, och tack alla som orkar kommentera på min blogg, det värmer måste jag säga.



 

6 kommentarer:

  1. Vilka härliga måltider Du bjuder på. Gumröra låter gott. Roligt att ha en vän som man passar ihop med och kan ha roligt tillsammans. Har aldrig sett barnkockarna, men efter vad Du skriver ska jag kanske göra det. Är lite trött på alla matlagningsprogram. Tack för Ditt fina mail.
    Ha det gott!
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  2. Vilka kalas, du är otrolig på och hitta på god mat. Den där gumröran ska jag lägga på minnet. Och det är så roligt och titta på småkockarna, älskar och höra Maja prata, en så gullig tjej. Men dom är lika duktiga hon och Victor.
    Kramar och ha en fin helg
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Jag tror blomman i min ampel är en snöflinga bacopa, fast i olika rosa nyanser. Dom brukar ju oftast vara vita.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Hej goa Hajan! Härligt inlägg som vanligt!Vad kul att du sparat teckningarna:) Gumröra var ett bra namn tycker jag!
    Jaa du vet inte heller om vi kommer plats...vi har aldrig behövat vara inomhus denna helgenså det får bli en prövning:)Kraam Gunilla

    SvaraRadera
  5. Har läst ifatt några av dina senaste inlägg. Jag beundrar dig verkligen som kan laga så god mat och servera så att ögat får njuta också.
    Synd att jag inte bor närmare för då hade jag tittat in med råvarorna och som du skriver "fixar jag till lite"....Trevlig helg önskar jag dig! kram

    SvaraRadera
  6. Kul att det blev så lyckat allt som du bjöd på igår. Småkockarna är ju helt suveräna, man blir helt tagen av dom.
    Kramis på dig

    SvaraRadera