måndag 2 juni 2014

Alltid roligt att ändra på saker och ting

Fick upp en ny krok i taket, så då kunde jag hänga upp en Ampel

där igen Det bliver lite mindre insyn tycker jag.
Den gör sig mycket bättre där än på golvet. I dag blev det ingen promenad. Hon kom efter kl elva, då är det ju middag för mig. Jag
förstår att man inte kan välja tider med sådant. Men jag var uppe tidigt i morse och gjorde 2 st Köttfärslompor.
De skall jag bjuda på, på onsdag när min granne kommer på mat
igen. Det var ett nytt recept med 3 dl Gräddfil i, samt en påse Frasnsk Löksoppspulver, 1 dl havregryn 2 ägg + svartpeppar.
1 kg blandfärs. Det enda jag inte hade var Rosmarin,( varför lägger man ner en tomburk) i lådan. Jag kan pynta med persilja för det har jag i en burk på balkongen. Nu kommer inte jag att ha någon
efterrätt på onsdag, jag gör bakelser av rulltårta och lägger på
päronhalvor på dem. Så kan vi ta dem till kaffe istället.
När sonen och jag var och handlade köpte jag dessa vackra liljor
till bordet på balkongen. Syrenerna har redan blommat klart, som
jag hade från min dotter. I dag har det varit ett underbart väder här
i alla fall. Tog mig eftermiddagskaffet på balkongen, och den
sista rabarberspajen till  . Jag har hållit på hela dagen med en
grej till tösen, som tager studenten. Jag var tvungen att få bordet
tomt för att kunna duka lite skapligt. Det ser ju mer välkommande ut. eller hur.?

Petunian på Pedistalen är så fin och växer så himla bra.
Den kan man inte klaga på, men de små fröna jag sådde i hinken
det tager verkligen tid på¨sig. I kväll börjar ett nytt program på TV4
korrarna heter det. Det är om korrespondenterna som reser världen
över. SVT hade nyss ett sådant med, som verkligen var bra.
Jag tycker min lilla balkong börjar att bli väldigt trevlig med de
små växterna som jag har. Vill nog inte ha mera just nu, man skall ju har plats själv också. Trevlig kväll önskar jag er nu.
Hajan


 



7 kommentarer:

Tummelisa sa...

Du har så fint och trevligt. De rosa liljorna är så vackra.
Måste vara skönt med en inglasad balkong.
Hoppas Du får en trevlig lunch med Din granne.
Kram Tummelisa

lisashus sa...

Så fint du har det på din balkong! Där vill man ju vara nu när det är fina sommardagar (kanske inte just idag...).
Vilken kanonmåltid du laddar upp inför! Den köttfärslimpan ser väldigt god ut och smakar säkert förträffligt!

Du frågar hur jag satt upp kransarna på mitt vitrinskåp. Sätt ett häftstift på insidan, upptill och fäst en tråd/snöre där som kransen kan hänga i på utsidan.
Hoppas att du förstår hur jag menar!
Ha en jättefin dag!
Kramar och tack för titten i båda mina bloggar!
Lisa

Vanessa Prinsessa sa...

Du har det så fint, härliga blommor :D
Kul att jag hittade din blogg. Ha en fin fortsättning på veckan.

Mamma C sa...

Du har det så fint på din inglasade balkong. Det är precis lagom nu med allt grönt som du har.
Kram på dig

Ölandsvindar sa...

Tänk att man kan vara glad i flera dagar för en liten ändring. Det gör så mycket ibland. Du har verkligen ordnat trevligt på din balkong. Sitt nu ner och njut av det!
Kram /Kerstin

Äppelblom sa...

Go´morron rara du!
Så fin din ampellilja är. På något vis har jag lyckats avliva mina och det är så sorgligt, men jag har ett pyttelitet skott av den gröna sorten som jag hoppas kommer att växa upp.
Vet du, nu har jag skrivit av ditt recept på köttfärslimpa - det står Hajans köttfärslimpa överst, så jag ska veta var jag har fått det ifrån.
Så fint du har det på din balkong, jättemysigt.
Rulltårtebakelser - de godaste och enklaste bakelser man kan göra. Jag tror jag ska göra en rulltårta idag, det var så länge sedan nu. En väninna kommer på besök i eftermiddag.
Stor kram till dig och ha en riktigt bra dag!

Maria sa...

Den där köttfärslimpan ser ut att smaka mums, får ta å skriva ner receptet och testa någon gång. Hoppas du fick en fin middagsbjudning och att vädret gjorde så ni kunde sitta på din mysiga balkong å dricka kaffe.
Kramkram