lördag 24 maj 2014

Och den ljusnande framtid är vår , eller ?

Jaa, i går kväll var det BALEN, fick ett mail på de unga tu. Det är ju inte klokt vad tiden rinner iväg.
Jag har ju tre st till , men De hinner jag inte vara med på. Det sista barnbarns,barnet skulle ju vara om 19 år som han skulle ta studenten.

Men kära nån då skulle jag vara 103 år, så det är kört.

 
Detta kort är från den första som tog studenten.
Det var underbart, hon var som en brud i sin fina
klänning. De var och fotade sig också det tackar vi för. Då stod vi på skolgården vid utsläppet, det var nästan mer jobbigt för oss anhöriga.
Lilla Martina som liten tös, för 16 år sen.
Vad har hon för önskningar för framtiden.
För alla de andra tre har det gått bra, En av dem läser fortfarande, för att förkovra sig.
När jag och min man slutade skolan var det bara jobb som gällde. Då kostade det att förkovra sig,
man liksom alltid hörde Du måste hjälpa till med
ekonomin nu. Har letat kort på de andra för att visa,
sonen bar ner 8 album från vindskontoret, men tyvärr där var de inte med.
  Ha, ha tänkte på
balklänning när vi gick ur 8an, så var vi tvungna att
ha de klänningar vi sytt för avgångsbetyget, på sy slöjden.
Våra föräldrar var inte med, De jobbade. Men vi festade på vårt vis, saft och kaka på Domus takrestaurang. Tänk om vi haft kort på detta, vi hade ju fått pengar till det i alla fall. Det är roligt att se tillbaka på allt,
vilka minnen vi har. Ni orkar väl inte läsa allt,
men en liten
bit kan Ni ju följa med. Köpte en liten ny Ampel i
går, den kommer att bli så fin.
Trevlig dag, i morgon är det Mors Dag , då bliver det mer att berätta. 

6 kommentarer:

Änglarum sa...

Hej Hajan! det var ett roligt inlägg med nostalgi i..tänk vad åren går!!älskar gamla foto album..tyvärr nu förtiden blir det mest foton på datan...dålig på att framkalla dem.ja hopp här regnar det o åskan drog nyss förbi!önskar dig en fin forts på helgen ♥ kram kram Jessica

Torunn Tangen sa...

Det er så man blir rent nostalgisk... Det er GODT med slike tilbakeblikk iblant. Og nødvendig, tror jeg. Fine bilder!

Ønsker en fortsatt fin helg ^^,

Hannis sa...

Det är verkligen skillnad på då och nu. På flera sätt.
När jag gick ut skolan så fick man jobb direkt. Så enkelt är det inte idag.
Nu måste man nästan fortsätta studera om man ska ha en chans.

Fina är dom i sina balkläder!!

Hoppas att du får en fin dag.

Maria sa...

Ja idag är det andra tider men så får de bli. Jag kommer inte ens ihåg hur det var när jag gick ur skolan, säkert trevligt. Nu får du vårda din nya ampel och dig själv också.
Ha en jätte skön Mors dag/kramkram

lisashus sa...

Ja du, Hajan - kaffe och kaka på Domus takrestaurang smällde nog högt på den tiden! Det var nog lite enklare då!
Vilka fina bilder du visar på dina rara barnbarn! Så fina de är!

Det är en härlig tid nu, både att fylla år på och att få fira andra!
Så du är också ett "majbarn"? Underbart eller hur?
Tack för fina grattishälsningen!

En riktigt skön och fin Mors-dag önskar jag dej!
Kram
Lisa

LyckligaPraliner sa...

Men säkert var ni lika lyckliga för det med det ni hade möjlighet till. Ni hade inget annat att välja på. Jag menar, tänk vad människan söker efter mer och mer, kraven ökar och allt blir bara större och större. Vi kräver så mycket för att bli nöjd. I alla fall många av oss. Jag tycker om att höra berättas om hur det var förr långt innan man själv var född. Det är ju faktiskt även stor skillnad nu och då jag själv var tonåring t.ex. Försöker lära mina barn att se det stora i det lilla. Att inte allt behöver vara stort och märkvärdigt för att betyda mycket. Det kan betyda väldigt mycket ändå och att man visst kan känna stor tacksamhet för det lilla.

Ha en bra vecka! :)

Kram Ann-Louise