tisdag 15 april 2014

LÖVSPRICKNINGSKYLA , det fanns förr och måste väl finnas än

I går hade ju jag min promenad då talade vi om, så kyligt det är
fortfarande och blåsigt. I söndags trodde man ju att skulle följa med i vinddragen.
Men jag  sa till flickan som var med på promenaden,
att när jag var lika gammal som dig, då kallade vi det för Lövsprickningskyla. Det hade hon aldrig hört förut  Visst är det underligt att en del saker bara försvinner.
Så vackra Forsythian är om man tittar närmare ser det ut som en
samling med minipåskliljor. I dag har varit en lugn och skön dag,
mina flickor har städat här i dag, två stycken som delar på det- En dammsuger den andra tager golven och tvättar dem.  I dag hade
jag duschat innan de kom, då bliver det så där,  jag tycker att
jag vänder till för dem. Nästan på gränsen att jag vill städa innan de kommer hit, ha ,ha jag är inte riktigt klok.
i går såg jag Hasselhoff på trean,  jaa jag vet att en del inte
gillar honom, men jag tycker han trevligt fräck. I går var
Gudrun Schyman och Måns Selmerlöv gäster där. Sen var det ett
par som han vigde på låtsas. Kan  inte tänka mig att det gäller för gott.  I morgon får man passa sig så man inte får en strut på sig,
men det kanske är borttaget det med. Dymmelonsdag hette det förr.
På Skärtorsdagen kommer de små söta barnen och tigger pengar eller frukt och godsaker i  en (finns kronor sparade)
kaffepanna, det är nog inte borttasget i alla fall.
VI SÄGER HEJ PÅ ETT TAG, SÅ FÅR VI SE.

5 kommentarer:

annika sa...

Jag har heller aldrig hört lövsprickningskyla. Kanske ett logiskt ord.
Kan förstå din känsla då du vill städa innan de kommer....inte så enkelt att ta emot alltid.
Njut av att bli lite omhändertagen.
Kram
annika

Snäckskalsdalen. sa...

Lövsprickningskyla var ett bra uttryck för det är ju så det är, man kan inte riktigt ropa hej ännu. Och det är skönt att det drar ut på det lite så det inte liksom blir sommar på en gång.
Jag gillar Hasselhoff, han är proffsig och är fyndig. Jag har bara sett snuttar, men då har det varit riktigt bra. Av mig får du ingen sån där strut!
Agneta kram

Mamma C sa...

På torsdag blir det dörrknackning av alla småkärringar som vill ha godis :)
Kramis på dig

Gunillasljusglimtar sa...

Åh det har jag aldrig hört förut!? Trevligt ord minsann... Ja vore skoj om det kommer några kärringar här tro...Kramis Gunilla

Annes vita rum sa...

Kikar in så här på dummelonsdagen (för det heter så fortfarande)och önskar dig en fin helg:)
kramiz