torsdag 10 april 2014

En så fin ONSDAG det blev ,och Juniorkockarna var toppen! !

Som jag talade om skulle jag bort på lunch till en

granne. Det regnade som vanligt, men det var inte långt att gå, så jag blev inte så våt.  Jag visste ju inte vad det skulle bli för mat.

Först tog vi ett var sitt glas Sherry, Bristol Creme
Det var väldigt gott, vi hade ju mycket att tala om
vi hade ju inte setts sen Våffeldagen. Hela tiden när jag satt där, kollade jag på denna tupp som stod på bordet.


Den var så snygg och vacker, den var köpt på
Indiska i Norrköping. Den var gjord på återvinnings
material, ståltråd, och vackra knappar, det gick att öppna en lucka på ryggen, man kunde ju ha godis där om man ville.  Min väninna hade inte köpt den själv, utan hade fått den i 85 års present. Sen kom
maten in, Det var den godaste Fisksoppan jag ätit på
länge,

Jag tog receptet,  för denna skall jag göra själv.
2 stora gula lökar, samt vitlöksklyftor
dessa brynte man först tillsammans med paprikorna.
Det var Rödspätta, Torsk, Musslor, Räkor , Fänkål
Curry , Fiskfond buljong tärningar.
gröna ärtor, rivna morötter.  Till det hade vi ,gott
vitt brytbröd, som vi fick doppa i soppan.
Åh, vad jag doppade och sörplade. Till soppan drack jag öl och värdinnan drack Ramlösa. Efter det hade
vi gott starkt kaffe och chokladbeskvier. Vi pratar
så bra tillsammans, inte bara jag utan hon med. Hon
har varit Lärarinna i över 40 år, och har så många
rara och trevliga historier att berätta.

Tack kära väninna för den goda maten och för den trevliga dagen.
Kvällen avslutade jag med De små blivande kockarna.  


Vilka härliga ungdomar, den yngsta tösen var 8a år, det är knappt man tror det var sant. Nästa gång är

det första gången som någon bliver utslagen.


Det var ju tävling nu med, det kom in en jättelång Pizza som de fick kolla, den skulle de räkna upp alla
saker som hörde till detta. Det skulle va 20 st olika
ingredienser , det var en tös som fick fram 17 st.
Hon vann denna tävling på att hon kände att det
var Durum vete i degen. Nu hade hennes pappa en restaurang så hon var ju van att springa ut och in där. Det skallbli spännande att se denna fortsättning


Juryn här är Mat-Tina, Leif och Markus, det kan inte vara lätt att döma där. I kväll har dotter min med make varit här, och grejat så datan är OK igen.

Måste bara få med denna bild också, på ett par
tvillingpojkar som är med.








,

4 kommentarer:

  1. Grejat och grejat, det vet ja inte om vi gjorde precis. Den var ju fix och klar när vi kom. Men en liten pratstund och en gofika blev det allt. Den fisksoppan såg mumsfilibbaba ut.
    Kramis och god natt.

    SvaraRadera
  2. Den fisksoppan ska jag prova. Just nu känner jag att det är så himla trist att laga mat varje dag och vad ska man hitta på? Måste göra några rejäla laddningar av några rätter så jag har att ta fram ur frysen sådana dagar som man inte vill stå inne och laga mat.Jag såg Badhotellet i går kväll. Den serien vill jag inte missa ett enda avsnitt av.
    Kram från mig/Kerstin

    SvaraRadera
  3. Vilken kul tupp eller höna! Det är roligt med färggranna saker, man blir liksom lite glad av det.
    Och vädret, ja, det var illa förra året, det minns jag, fastän jag inte brukar minnas väder, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vädret, men det är kul att prata om det i alla fall. Men förra våren ville inte våren komma, det minns jag och det var massor som bränts sönder i naturen av kyla utan snö.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Mums vilken soppa!!! det receptet tror jag att jag norpar :) nu har vi gått kvälls rundan och som vanligt hamnar jag här...Hoppas nu på en fin helg för både dig o mig! kram Jessica

    SvaraRadera