onsdag 12 mars 2014

Vardags sysslor , och KOCKDUELLEN


Vaknade som man skall, alltså utsövd för en gång skull.
Mina morgnar börjar alltid med Havregrynsgröt eller kaffe
och rostat bröd. Måste villigt erkänna även när jag har gröt, vill
jag gärna ha mitt starka och goda Zoega kaffe ändå  efteråt.
När jag har rostat mitt bröd, har jag på smör, breder på Marmelad
och uppepå det, lägger jag på skivad Kivi,  sist men inte minst
strör jag Grönmögelost över.  " Prova får Ni se ". Säger som kockarna,  det gifter sig så bra med varandra.

Som Ni ser dricker jag mitt kaffe i min makes mugg,  litet
nostalgisk är jag, som ni förstår., och lite romantisk.


Svensk Damtidning kom ju,  och äntligen verkar det att bliva
något av Carl Philip och Sophia. Det är ju på tiden efter alla år
i så fall .
Jag är med i den så kallade Läspanelen i Svensk Damtidning.
Men kära någon så larviga frågor ,  Men det är ju bara att svara,
förstår inte journalister ibland,  att De orkar hålla på med sitt tjafs.

 
Så hade vi Mästerkocken i kväll, där bliver det hårdare och
hårdare.  I kväll var det om vinets passande till olika rätter.
Så noga det är, kan nästan förstå varför inte jag gillar en del
Rödviner. Det är ju väldigt noga vad man blandar för rätter ,Så att
man valt rätt vin. Så att vinet får den framtoning det skall ha.



Anders fick sluta i kväll men det berodde inte på
felvalda produkter till vinet, utan det berodde på
att Laxen inte var välputsad.


Även denna kväll fick Monika högsta betyg, både för rätten
och vinval. Allt passade tillsammans som De ville att det skulle vara.. Det är ju lite roligt eftersom hon är här ifrån Östergötland.
Jag säger som många andra, det är inte lätt att hitta på
ämnen att skriva om, för min del bliver det ju TV- prat.

Men hittade detta om vad pension är för något.

Stina 8 år.    Säger att förr i tiden fanns det inget som hette
                     pension. Då hade man gatpojkar som stal mat åt
                     de gamla . Jag undrar var Stina hört det ?

9 kommentarer:

Änglarum sa...

Gokväll Hajan!Frukosten inkl kaffet är den bästa starten på dagen :) mästerkocken såg jag alltid förut,attans att jag missar det vareviga Onsdag! det är ju rätt kul tycker jag!godnatt o sov gott kram Jessica

Snäckskalsdalen. sa...

Haha, jag är också med i läspanelen för Sv Damtidning! Och jag håller verkligen med dig, otroligt fåniga frågor. Jag har inte tidningen nu utan tittar ibland på nätet. Och dom spekulerar och spekulerar och har ibland inte bilder utan tar gamla!!
Agneta kram

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka goda och näringsrika och nyttiga smörgåsar du gör, glömde säga det! Ser urgott ut!
Agneta kram igen

Hannis sa...

Undrar också vart den lilla flickan kan ha fått det ifrån??

Kockprogrammen tycker jag om.
Men jag tycker synd om dom som får lämna programmet. Och ibland tycker jag att det är lite väl hårda ord.
Dom är duktiga!!

Hoppas att du får en fin dag!

Ölandsvindar sa...

Oj vilken ovanlig kombination på mackan! Vi äter varsin kiwi varje morgon + mussli + youghurt + kaffe och någon ostskiva, en banan brukar också slinka ner och kanske lite granatäppelkärnor. Kan nästan tycka ibland att morgonmålet är det bästa på hela dagen.I kväll är det Antikrundan att se fram mot. Passar oss som är både runda och antika!
Kram /Kerstin

Annes vita rum sa...

Det var en annorlunda frukostmacka,men den ser ju god ut,och nyttig:) Ska nog prova..
Ha det finfint kramiz

Mamma C sa...

Sådan combo på rostad macka har jag aldrig testat förut. Ikväll krockar två program med varandra. Cia Berg på trean och så fuskbyggana på 4:an.
Ha en fin kväll.
Kramis

Rantamor sa...

Började ikväll kolla ett kocktävlingsprogram på femman, såg ut att bli lika bra att titta på som kockduellen, ja om man gillar matlagningsprogram alltså och det gör jag.

Här har vi storm ikväll, det bara började tvärblåsa ute på ett ögonblick.

Nu skulle det ju bli kallare igen, kommer det snö...ja då rymmer jag !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Rantamor sa...

Glömde skriva att jag ska prova din goda frukostmacka nångång...

Ha en finfin början på helgen.