torsdag 13 mars 2014

Åbylundskyrkan en jättefin stund

I dag när vi kom till Musikstunden i Åbylundskyrkan, var borden
pyntade med vårblommor. De första Tussilagon jag sett  i  år.
Har inte allt kommit väldigt fort nu, ute i naturen ?
Vi kollade på alla buskar när vi gick dit, det är små musöron på
en del buskar. Glömde att fotografera dem, vi pratade så mycket
vi hade ju inte setts  på tre veckor.
 Här på detta område där jag bor, är det många äldre som flyttat
hit. Tack vare att det är hiss i alla hus tror jag. Det är som ett
Lemmeltåg till kyrkan, många som jag med en rullator.

Det är musiklärare som bildat en grupp som de kallar Tonbandet.
Första gången jag såg och hörde dem, var hos min man där han bodde då. Visst var de bra då med, men relativt nybildad grupp.

Gruppen består av 3 damer och 3 herrar. De har violiner, dragspel
piano, gitarrer , tvättbräda, trumpet,  och  bra sångröster.
Det var gamla örhängen, Owe Thörnqvists låtar och Olrogs gamla.
För att inte förglömma Evert Taube. Vi hade inga sånghäften
utan vår generation kunde våra sånger.

Som vanligt gott hembakat bröd, smörgåsar för De med diabetes
ha, ha många som passade på med smörgåsen också. Det är lite
roligt att se hur giriga vi är ( eller hungriga  kanske ).
Som avslutning läser ju alltid prästen något minnesvärt.
I dag berättade hon att på Lasse Åbergs sommarprat på radion,
avslutade han med en bön. Då fixade hon till kopior så det talade vi om i dag.  Bönen från 1600 talet lästes av en nunna i Wells Cathedral.  Den handlar om att åldras på ett riktigt vis.

Lär mig  läxan att jag tager fel ibland
Lär mig att få bli någorlunda angenäm
jag vill inte vara något Helgon
Ge mig förmågan att se det goda i förutsedda sammanhang
Försegla mina läppar så jag ej talar om mina krämpor
Gör mig tankfull men inte dyster.
För att vara från 1600 talet, så passar den fortfarande in
på 2000 talet.   


I dag i kyrkan i morgon på Lets Dance. omväxlande och nyttigt.

8 kommentarer:

  1. Vilken trevlig stund med sång och fika. Vad fina kommentarer du skickar det värmer i hjärtat. Ha en fin helg. Kram mimmi

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag det blev för dig idag. Tänk att det redan är fredag i morgon.
    Natti, natti

    SvaraRadera
  3. Så trevligt! Fin musik och gott fika... kan nästan inte bli bättre :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så trevligt med både samvaro, musik o fina. Och så en fin bön på slutet.

    Riktigt bra ord även om de var väldig gamla så passar de helt klart in även idag.

    Jag har faktiskt funderat på att sätta en del av mina kragar inom glas o ram och hänga dem på väggen. Något överkast av de riktigt gamla blir det inte. Dom är ju lite för ömtåliga för sånt.

    Ha en fin fredag och en trevlig helg!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  5. Musik och fika ska det stå! Hahaha, där missade jag bland bokstäverna!

    SvaraRadera
  6. Ser trevligt ut... =) och så fint de hade gjort på borden! Ja nu är det verkligen VÅR!!!!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  7. Lite olika nöjen är aldrig fel, roligt och gå på såna musikstunder. Och Lets dance ser jag fram emot.
    Trevlig helg och kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. Va mysigt det låter Hajan! Ha en fiin fredagskväll ihop med gänget som dansar,ska se det också! Kram Gunilla

    SvaraRadera