lördag 25 januari 2014

Tack SVT två bra program, På Spåret och Skavlan



Jag älskar fredagarna , då är det så bra program på Svt.  Hade jag
varit yngre kanske jag hade följt Fångarna på Fortet.
Så är det ju med oss, man ändrar sin smak när man bliver äldre.

Det var Kvartsfinal i går, spännande  på Spåret. Och duktiga

alla fyra .Men rätt vann tyckte jag ändå.
Det var Helena von Zweigbergk och  Göran Everdahl  mot
Martina Montelius och Dominika Peczynski.  Vilka namn
de har. Har kollat i tidningen hur de stavar, så det så.
På scenen var indiecar-artisten Tove Lo.  Alla tyckte hon var
så väldigt bra, utom jag då.
Dominika verkade inte vara på humör alls i går. Det kan man ju inte vara för jämnan. Jag tyckte det var rätt svårt , eller så var väl inte jag på humör heller. ha,ha  Skönt att man har något att skylla
 på. När det tryter i knoppen och man inte kan grunna på saker i evighet.
Jag tycker att Fredrik och Kristian är så väldigt bra, det händer ju något i alla fall.
Sen var det Skavlan och hans gäster., jag vet inte var den timmen tog vägen som programmet varade.
Det var ju schackmästare Magnus Karlsson som var där, en duktig ung man, men väldigt blyg ,inte så konstigt taket nästan flög av
när publiken hedrade honom. Debbie Harry var där och berättade minnen från deras ungdom, de hade upplevt livets baksida också
fylla och knark, men gått ifrån det mesta nu sade hon.
Det som berörde mig mest var Philomena Lee , irländskan som berättade om sin ungdom och klosterlivet.
Det finns en film redan om hennes liv, och en bok. Alla vet vi ju hur det är med Irland och aborter. Hon var inte gammal alls när hon blev gravid, där hon kom ifrån talade man inte om sådant. >Hon födde en liten pojke, som hon fick vara nära i 3,5 år.  Då en annan
nunna sade till henne, i dag hämtar de din pojke. De var ifrån Amerika som hämtade den lilla pojken.
Där var en liten tös också som inte släppte gossen ifrån sig, så de tog henne med. En person vid namn Martin har hjälpt henne och letat efter denne gosse. Han hade jobbat i Vita Huset under Reagan
och Nixon . Den pojken hade också letat i alla år efter sin mamma, varit 3 ggr på  Irland på detta kloster och frågat efter sin mamma.
Det tragiska var att när de fann honom så hade han avlidit.  Men hans aska finns kvar , så vi kan begravas tillsammans. Vilka öden
hoppas de visar den filmen på TV så jag kan se den  Den är mycket omtalad just nu. Slog upp henne på Googl och fick bilderna där ifrån.
 
 
Denna bild tog jag själv med kameran från TV.Jag orkade inte blogga i går kväll, hade för många intryck.
Men nu höll jag på att glömma en viktig sak, och ett viktigt besök.
Bill  Gates en av världens rikaste, berättade om sina välgärningar
om all Miljardärer gjorde som han, skulle det snart inte finnas
varken svält eller andra tråkigheter.


De visade filmer från hans resor i världens alla hörn, en
vanlig pensionär kan ju inte fatta hur mycket pengar som är i omlopp. Men det är intressant att lyssna till.



4 kommentarer:

  1. Vi har hamnat i det gamla facket också. Fångarna på fortet är ju uttjatat för länge sedan. Ettan på fredagarna är toppen. Vilket tragiskt öde för Irländskan, måste kolla efter filmen. Nu har vi kommit hem från vår träning och käkat lite frukost kl.13.00. Så det får bli en sen middag.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. ÄNTLIGEN! :o).... lyckas jag komma in i din blogg. Det går så trögt för mej med bloggen så jag vet inte vad! Förstår inte vad som är felet.

    Vilken fin lilla jul ni fick till slut. Ser så trevligt ut där i ditt mysiga kök.

    Min Azalea står sig så fint än. Dränk ner hela krukan i vatten var annan-var tredje dag, då står den sig så fint. Grejen är den att den aldrig får torka ut. Då är det liksom kört på en gång.

    Här är det fortfarande hur kallt som helst. Igår kväll när vi åkte hem från mågens födelsedagskalas visade mätaren i bilen -35,5. Då var jag faktiskt riktigt skraj att bilen skulle strejka. Idag vågar vi oss inte ut.

    Så var det redan sista av Stjärnorna på slottet. Tänk så snabbt tiden går.

    Ha en fin o mysig kväll!
    Kram
    Monika


    SvaraRadera
  3. Visst var det en höjdare på teven går kväll. Skavlans gäster var intressanta.
    Och ikväll blir det Lasse Åberg i slottet. Han är lite klurig den käre Lasse - får se vad han hittar på ikväll.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. På spåret missar jag inte, men håller med om artisten, henne gillade inte jag heller. Men maken tyckte hon var bra.
    Ha en fin söndag Hajan
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera