onsdag 15 januari 2014

Ölandsvindar och Hardangerfjorden

I morse när jag satt mig för att kolla vad Ni bloggvänner skrivit
så blev jag jättesugen. Ölandsvindar hade haft Raggmunk i går.
Med en gång kände jag, det måste jag bara ha också,, Tack Kerstin.
Det är bara Bacon, men det gick så bra , skall jag tala om.
När min man fick pension gick han med i en träslöjdskurs.
Då kom han hem en gång med dessa tulpaner, som han snidat,

jättefina tyckte jag.  De är jag så rädda om, förstås.
Då kan jag visa denna mugg med, den kom ett barnbarn med en
gång, massor med Farmödrar som fått en sådan. Men denna var bara min , och texten var bara gjord för mig, ha ha.
Jaa, man bliver lite larvig, när det gäller barnbarnen.
I morse med min dagstidning kom också Svensk Damtidning
då tyckte jag De hade gått lite för långt. Vilket tjafs om Madelines
förlossning , tror inte hon bryr sig om det bliver 21 skott eller 42 st.
Samma med Silvia, inte en rynka fast hon fyllt 70, vem tror på det?
Jag tror något med x i slutet varit där.
Nu har de trevliga programmen från Norge börjat igen, i eftermiddag var det runt Hardangerfjorden. Så intressant och vilka
vyer.Vi följde Himlastigen i vid Troldtunga, så underbart vackert.
På 1200 talet kom det engelska munkar vandrande i Norge. Där
odlade de äpplen och gjorde cider av. Finns ett sådant bryggeri ännu där. 616 trappsteg anlade de för att komma upp till
anläggningen med alla äpplen. Samma trappor används

fortfarande.

Hit till detta hotell kom det massor av rika människor, kungar
tsarer och prominenta personer.Hit åkte De för att se denna storslagna natur. Riksväg nr 7 byggdes för att de skulle kunna

använda bilar och dylikt dit. Det var år 1916, sen gjorde Norrmännen det dummaste, de rev 1971 detta vackra hotell. Om
Ni har tillfälle se detta på Svt Play , det heter Ut på Tur-
upptäck Norge. De försöker nu att få ungdomen intresserade av
allt detta, men som han sa De orkar inte det var för strapatskrävande. Det brukar krylla av sportfiskare, just
i Hardangerfjorden är det gott om fisk. När vi var där var det 3 st
som hade fått gott om fisk.
Försökte sen med Farmen, men vilken skit , jag bara inte orkar
att höra gamla käringar prata sin gallamatias, Fy säger jag, Förlåt
kommer antagligen att trampa på någons tå nu .men det bjuder jag på.


7 kommentarer:

Mamma C sa...

Halloj i snöyran, nu får det vara nog. Ska du ut och gå i morgon, får det vara där det är ordentligt plogat. Har sett på handbollen nu, som var jättebra. Nu är det match på fredag igen.
Kramis på dig

Black Iris sa...

Vilka fina tulpaner och vad praktiskt för de vissnar ju aldrig..
Farmen kan jag inte låta bli att se men jag ojar mig alltid över deltagarna.. Sicka människor de samlar ihop..

Kram Maidi

Monika sa...

Så gott med raggmunk! Det får jag allt göra någon passande dag. Idag blir det Pitepalt i Mitt Idyllien.

Tulpanerna är helt fantastiska. Vilket fint hantverk. Och vilket fint minne också.

Har missat det Norska programmet. Jag brukar alltid se dessa. Måste kolla på det på Play. Så tusen tack för tipset!

Klart att muggen blir alldeles speciell när man fått den av ett gullhjärta till barnbarn :o)

Avslutar med lite "skvaller" ;o) Drottningen är inte alls rynkfri. Jag såg henne på väldigt nära håll i somras. Och där finns rynkor även på henne.

Ha en fin o underbar dag!
Kram
Monika

Snäckskalsdalen. sa...

Jag som är sån Norgefantast har helt missat detta program. Skall snart titta på svt play, för det bara måste jag se!

Vilka otroligt vackra tulpaner din man gjorde. Jag förstår att du är väldigt rädd om dom, det skulle jag också ha varit.

Och klart att muggen är din, bara din, och jag tror på vartenda ord som står på den!

Agneta kram

Tummelisa sa...

Fina tulpaner. Håller med Dig till fullo beträffande Farmen, orkar inte höra dem. Både "fula i munnen" och allmänt dumma. Men, annars blir det väl ingen bra TV? Kommer nog inte att följa dem.
Ser en turkisk trillerserie varje kväll på kanal 2 som heter 20 minuter. Den är både obehaglig och spännande.
Ha det nu så gott fina "Hajan".
Kram Tummelisa

Ölandsvindar sa...

De där tulpanerna var verkligen ett konsthantverk av högsta klass. Tänk om jag kunde få iväg min gubbe på en sådan kurs. Kul att jag inspirerade dig att äta raggmunk. Jag ska nog göra det igen om någon vecka. Vi åt i två dagar och det är himlagott. Men Farmen...suck! Har bara sett trailern och det räcker.
Kram /Kerstin

bosseliden sa...

Du trampade inte på min tå. Jag har tröttnat på den typ av program. Jag såg de två första säsongerna. Det är klart att den muggen med den texten var bara för dig. Min mamma fick också en sådan som hon var stolt över. Vad menar du för ord som slutar på x? Jag gissar på lax. :)Helghälsningar från ett snöigt Ystad.