söndag 19 januari 2014

Man trodde inte det var sant , men så var det

Det första man hörde i morse, var att den gamla staden Laerdal stod
i lågor. Det kan inte vara sant tänkte jag med en gång. 30 gamla
kultur minneshus stod i lågor.100 tal människor rökskadade.
Att det blev så stort allt, berodde på stormvindarna som var där.
Jag har aldrig varit där, bara sett filmer på allt detta gamla. De flesta
var ju faktiskt boningshus. Påminner lite om det vackra Rörås.
Det var en sådan tråkig början på denna dag.

Min son kom i alla fall, och jag hade en nota klar så vi kunde åka och handla. Skön att få hjälp, jag kan ju visserligen handla hem
med Hemtjänstens hjälp. Men det är ju lite roligt med att komma
utanför dessa väggar ibland.
Visste inte vad jag skulle bjuda på , denna dag, Frågade men han
visste inte heller vad han var sugen på. Så vet Ni det blev Pizza,
och jäklar så gott det var. Per åt upp sin, men jag har halva min kvar, den värmer  jag i Mikron i morgon när jag kommer hem från
mitt läkarbesök.

Nu är alla Amaryllisar väck, köpte nya i dag till köket.

Köpte 2 nya till det lilla köksfönstret. Sen köpte jag två buketter
Tulpaner, men det var bara 9 st i varje knippa.
Visst är det vårlikt, eller hur.
Det blev 9 st till köket och 9 till vardagsrummet.
Kvällen avslutades i Kalle Moreus sällskap. Vilken fin underhållning det blev. Samuel Ljungblad är ju så bra, varför är
inte han med mer. Lisa Nilsson hade önskat honom, de andra två
var Patrik Isaksson och Shirley Clamp.  Länge sen det var så bra.
Det säger jag visst varje gång.

Tyvärr blev inte bilderna så bra på Lisa och Samuel.
Nu får jag vara nöjd med denna dag ändå. Men tänk så många
ledsna det finns i Norge. Det är otäckt med gamla träkåkar.
Nu är det sängtime, skall vara redan klockan 08.00 på
Vårdcentralen lite för tidigt tycker jag, åker halv åtta hemifrån.

11 kommentarer:

Mamma C sa...

Det var jättebra ikväll tycker jag med. Vi hörs i morgon när du kommit hem.
Kram och godnatt

Gunillasljusglimtar sa...

Ja visst var det tragiskt med branden i Norge! Händer så mycket stora svåra saker överallt:( Då får du ha det så bra hos dr,du är nog där nu för kl är tio över åtta nu! Snäll son som hjälper dej,ja dottern med naturligtvis.Inte alltid det är så fast man är sex syskon:( Ha en bra måndag sen...Kram Gunilla

samson sa...

Usch ja hemskt med bränder
hoppas det gick bra hos doktorn
kram
maggan

"Hemmet är min vrå" sa...

Ja verkligen hemskt med branden i Norge, stakars människor.,det är så mysigt med alla vårblommor nu, har en julstjärna kvar som är fin men tittar på den och tänker nu ska du ut... Lycka till med fisksoppan. Ha en fin kväll.kram Mimmi

annika sa...

Visst är det otäckt med storbranden. Tänk så mycket historia som försvinner i lågorna.
Hoppas att ditt läkarbesök gick bra. Ett gott sätt att värma upp en pizzabit på, som vi tycker, är att värma den i stekpannan utan fett. Då blir den krispig igen.....varm från undersidan.
Så ska det låta är mycket bättre nu i vår. Artisterna kan ju sjunga!
I kväll är det -7 och jag har precis kommit hem från jobbet. Då jag skulle åka hem fanns inte min kappa på galgen. Vi har tre stora hus att leta i men den hängde i det första som jag gick till. I det huset har jag inte varit sen förra året. Någon tog fel på lunchrasten och såg inte att det fanns en för mycket. Ja, ja...en annan gång är det väl jag som tar fel. Tur att jag hittade den för det hade varit kallt att cykla hem utan.
Nu blir det en kopp Latte och lite bloggande.

Kram
annika

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, Laerdal brann ner eller säger man upp. Jag har varit där många gånger och det är bland det vackraste som finns. Tragiskt, men vad jag förstått gick det ganska bra med människor osv. Men ett kulturarv är borta.

Ja, men varför blir inte Samuel Ljunblahd en riktigt stor stjärna, vilken fantastisk röst han har. Jag minns honom från tidigare avsnitt och han är makalös och charmig är han också.

Kul med nya blommor. Jag måste ut och skaffa några jag också! Men det är lite fusk att man stoppar i bara 9 st numera.

Agneta kram

Queen of Kammebornia sa...

Så sorgligt med branden, det hade jag missat. Men så har jag mest suttit och stickat framför kakelugnen.
Kram!

Anonym sa...

Åh,jag kommer ihåg Laerdal. Sommaren 1951 reste jag med min mor och syster på en fjordtur i Norge, och vi stannade i Laerdal. En så gullig liten stad i fjorden. (Sognefjord?)
Det var min första utomlandsresa! Det dröjde en del år efter 1945, innan man kunde resa någonstans utaför Sveriges gränser.

Ruth i Virginia

Ölandsvindar sa...

Kalles program var så bra i söndags och Lisa Nilsson har verkligen hittat sin stil tycker jag. I går såg jag trädgårdsprogrammet och blev lite irriterad på den där gubben som bara tänkte på sig själv. Bra att han åkte ut!
Kram /Kerstin

Blommiga Rutan sa...

Ja, fy det var verkligen tråkigt med branden, så vackra gamla hus. Och så hemskt för alla som miste hela sitt hem!

Har också köpt tulpaner, det är så fint, man blir riktigt glad i hjärtat när man tittar på dom!

Kramar Anncathrine

bosseliden sa...

Riktigt sorgligt med branden Tänk så fort det kan gå när det dessutom är "fel" väder.
I januari köper vi mycket tulpaner för att pigga upp.