tisdag 7 januari 2014

Ewa och mästerkockarnas svåra början

Började min TV-kväll med ett porträtt av Ewa Rydberg .
Ett väldigt rättvist och bra program just om Ewa. Så bra hon varit,
och så duktig. Vilken balett-tjej  och vilken clown hon var hos
bröderna Bronett för så många år sen.
Det var en timme långt eller kort kan jag tala om. Jag såg fram emot den föreställning som skulle komma.


Men först var det ju premiär på Sveriges Mästerkock. Det lovar jag kommer att bliva lika spännande som vanligt, när det pågår.
I kväll var vi både i Stockholm och Göteborg där de hade uttagningarna först. Det är precis som vanligt Markus Aujalay,
Leifr Mannerström och den suveräna Anders Dahlbom. Som vi följt i så många år.  Per Morberg ville ju inte vara med längre,
men det kommer nog att gå bra ändå.


Ja så var det ju själva visningen av " Allo "  Allo " , ja det var ju
jättebra och duktiga skådespelare.
Detta gällde ju från den kända TV serien , från Frankrike 1943.
Men ack så besviken jag blev, De skulle ju tala med utländsk
brytning , med den skånska dialekten.  Jag  hade ju på Texten,
så jag förstod ju va de sa. Men talat med två väninnor som inte
kan använda text tv på grund av synfel. De kunde ju inte ha någon
behållning av detta.
Så synd för det var ju ett par bra inslag , med Ewa Rydberg
eljest var det bara en massa prat. Förlåt det liksom inte passade mig
Skulle vara roligt att höra från någon annan . vad Ni tyckte.
Ja nu är klockan redan  23.54, tänkte först inte att göra något inlägg, men kände inte för att vänta tills i morgon heller.
Ewa Rydberg firade sin 70 årsdag i somras när detta spelades in,
visst är det konstigt nu för tiden bliver ingen äldre, de ser lika unga ut som för 30 år sen, fantastiskt.
Vet Ni vad jag får i morgon , städning från Hemtjänst De är så
duktiga och bra tjejer alla som arbetar där.
Jag dammar själv men damsugning, golvtvättning och  badrummet
fixar De. Jag är så tacksam, just dammsugning har varit så
svårt med min rygg.  Men nu säger jag god natt och tack för mig.

10 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Gomorron på dej! Jag såg mästerkockarna,det är kul program.Jag sitter alltid o bölar när det är folk som ska gå vidare,konstigt!! Det andra såg jag ej,slog över till tv4 fakta.En dansk typ,112serie,sånt gillar jag! Det händer saker som polis o ambulans får ta hand om...Hoppas du får det bra med hemtjänsten idag då! kraam Gunilla

Ölandsvindar sa...

Jag såg inte på TV i går men jag håller med dig. Det är trevligt med dialekter men det blir mer och mer skånska både på radio och TV och man behöver inte ens ha nedsatt hörsel för att ha svårt att uppfatta vad som sägs ibland, speciellt när de skrattar och pratar i mun på varandra samtidigt.Du är inte ensam om det min kära!
Kram /Kerstin

LyckligaPraliner sa...

Hej!

Hoppas du sovit gott inatt! Ha en bra dag Hajan! :)

Kram Ann-Louise

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Hejsan.
Jo men man blir ju riktigt hungrig när man kollar på all god mat de lagar:) nä men du jag kan inte se något på mina bilder om att vi är bortresta så du får berätta för mig:)
Ha det så bra.
Kram Jennie

Monika sa...

Hej bästa Hajan!

Missade alla dessa program. Eva är ju bra härlig. Mitt första minne av henne är nog när hon sjöng "den närsynte bofinken knut". Undrar just vilket år det var? Får ta och googla det :o)

Ha det gott!
Kramar
Monika

Monika sa...

Nu blev jag förvånad! Att det var så länge sedan Eva sjöng om Bofinken......

Året var:

1972!

Tiden går verkligen snabbt!
Kram
Monika

Mamma C sa...

Jodå, vi såg det och tyckte det var gör skoj. Gubben skrattade så han vek sig i soffan.
Puss och kram

Vardag och flärd sa...

Jag måste säga att jag är väldigt besviken på "Allo Allo", men antagligen förstår jag inte det roliga med den.
Så skönt att få hjälp med städningen, det är fint att få den hjälpen!
Ha det fint!
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, jag såg inga av dessa program.
Matlagningen har jag aldrig sett, jag tycker det är lite trist med utröstningar och alla dessa prestationer som ska övertrumfa varandra....jag blir lite nedstämd.

Agneta kram

Gunnel sa...

Jag tyckte inte att föreställningen var speciellt kul...även om jag både hörde och förstod vad de sa. Den hörde inte till de bästa som Ewa framträtt med.