onsdag 18 december 2013

Mina små funderingar, det går så fort nu för tiden

Detta soldattorp heter Kämpestad och ligger i Tåby socken. Det
hade min morfar och mormor . Men då var det inte soldattorp, utan
De levde i detta lilla torp , jag vet också att min morfar gick till
Norrköping med en skottkärra och sålde sina varor på Nya Torget
i den staden. 1931 firade jag midsommar där, då var jag en månad gammal bara. Jag föddes ju 14 maj 1931, så mycket kommet jag inte ihåg något från detta, men min mamma och pappa har berättat.
De hade detta gamla torp, länge. Kom att tänka på Jular och kom ihåg  att min make till och med varit med där. Vi var på Julottan i Tåby kyrka då.  Vi tyckte det var så fint., och vackert. Då var jag bara 18 år och min gubbe 23. Tänkte i dag på de gamla från förr,
De hade ju inga pengar att köpa dyra saker för. Min mormor vävde
till alla 10 barnen. Vackra handdukar vita med röd bård på.
Sönerna fick skjortor som var hemsydda och vävda med av mormor.
Det var gamla ljushållare och stearinljus i granen. Vi barnbarn fick
inte leka inne, för eldfaran förstås. Tänk så fattigt, men hörde aldrig
talas om fattigdom varken av min mamma eller några mostrar eller
fastrar. Vi hade ett par kusinträffar där som var så roligt. Men vi kände ju inte varandra. Här skulle jag haft med foton från den tiden
men de är uppe på mitt vindskontor, och kan därför inte visa dem.
Nej det är så sant , i dag var jag lite så där i mina tankar.
De flesta undrar om jag hunnit med allt städande. Herre Gud det är ju inte så viktigt med städning, Julen den kommer i alla fall.
Och så skitigt hinner man ju aldrig att få omkring sig.
Det var ju förr, men då städade man aldrig som vi gör varje vecka.
Det var till, vår och höst , jul och påsk. Då skulle allt ner från väggarna helst tapeterna med.
Ha ha, trodde inte det skulle bli något inlägg i dag. Men där ser man vad tankarna kan ställa till med.
Håll till godo med min lilla berättelse från förr.

8 kommentarer:

Rigmor sa...

Jag tror att man satte mer värde på saker och ting förr i världen, man visste hur mycket jobb det låg bakom alla gåvor och julklappar.När jag hälsade på min lilla mamma idag pratade vi just om det, och hon berättade att skillnaden mellan fattigt folk och "vanligt" folk, som hon sa, var så påtaglig och mycket större. Min mamma kom från en fattig familj, och kom ihåg att i skolan fick hon en kompis som kom från en familj där det var bättre ställt. De fick inte leka för den andra flickans föräldrar...Vackert torp din mormor och morfar hade!!
Ha det så gott vännen!!
Kram kram

Mamma C sa...

Både kul och spännande att läsa om detta. Jag sitter just nu och skriver i bloggen hos dig när gubben pratar med dig i telefonen. Så nu vet du att vi har varit och tränat ikväll. Puss och kram från ditt barn. Så rimmig man kan va :)

Maj sa...

Så roligt att du är på G igen och ditt inlägg var så fint. Klart att man inte behöver städa så det enda man minns av helgerna är hur trött man är!Så fantastiskt duktiga husmödrar var med handarbete förr. Kunskapen gick väl i arv från mor till dotter och männen hade andra sysslor de stod för. Kram och ta det försiktigt nu så du kan njuta av Julen.

Livet på Vestergård sa...

Jag tycker att det är intressant att höra berättas om hur det var förr. Torpet ser så trevligt ut!
Ha en riktigt fin dag!

Ölandsvindar sa...

Min farmor växte upp i ett torp i Sörmland med sina åtta syskon. Jag var där några gånger när hennes syster bodde kvar med sin man och då var det svårt att föreställa sig hur så många kunde få plats i det pyttelilla torpet. Inte behöver du tänka på städning nu! Njut av julblommor, ljus och trevliga TV-program och skit i dammråttorna. De överlever till januari.Kram till dig /Kerstin

Snäckskalsdalen. sa...

Jag har en sån där romantisk dröm om det lilla i tillvaron. Ibland kan jag bli riktigt trött på alla saker som man har i överflöd och alla bekvämligheter. Det är så mycket av allting och när nåt hänger upp sig rasar hela alltet. Vi uppskattar inte det vi har, tror jag, vi vill bara ha mer och den som har mest på slutet, han vinner......förfärliga tanke.
Ja, ibland tänker man lite och så länge man tänker finns man.
Och som du säger, julen kommer och det är lika bra att ta det lugnt.
Hoppas du mår bättre och bättre och inte har ont!
Agneta kramar

Monika sa...

Tack Raraste Du för att du delade med dej av dina tankar. Jätteintressant att läsa. Du skriver om något jag tycker är väldigt viktigt. "Förr" försvinner allt mer. Det är bra att våra barn får berättat om hur livet var förr. Vilka enkla förhållanden som ofta var och hur tacksam man var över "små saker". Mina barnbarn tycker om att lyssna till dessa berättelser. Som jag ser det, så är dom jätteviktiga!

Torpet på bilden är så enkelt och också så vackert. Även om det var litet så rymmer det så mycket.

Hoppas du skriver fler berättelser och minnen. Det skulle vara så intressant att läsa.

Må så gott!
Kramar
Monika

Änglarum sa...

Hej Hajan! hoppas du mår bättre..roligt att du tycker dina hemtjänstflickor är rara <3 som du vet tillhör jag den skaran..:) här smattrar det på rutorna,jag tycker gott det kunde komma lite snö!var rädd om dig! kram Jessica