måndag 4 november 2013

Det är inte lätt för Svensk-amerikanerna, vilka tävlingar de måste utstå.

Vad De får slita, De lämnade  Skellefteå för att med
båtar slussas . Det var ju på Göta kanal, det var inte
lätt. Men vilka slitvargar, jätteduktiga. Men det blev problem , men till slut kom de till Motala, där skulle de fira Sveriges Nationaldag.


De kom in i en stor sal, där hängde deras hembyggds-dräkter. Deras namn var ditsatta, så det
var ingen risk att de tog fel. Så många glada skratt
när dessa nio personer klädde på sig detta. Men nu
var det dags för en ny tävling. Denna var ett räkne-
exempel , de skulle räkna ut av saker som fanns

Hur många båtar det skulle räcka till.
Det skulle bli 12 som svar, det var en herre denna
gång som åkte ur. Den som åkte ur, blev ju ledsen
men , var så tacksam ändå för det han fått vara med om. Han fick ju som alla andra, ett jättefint släktträd

från sitt ursprung. Många fotografier och andra saker i en låda.
På solsidan hände det också saker,  där skulle De
börja med vita dagar, alltså utan detta vinpimplande
ständigt. Det är tur att det finns TV 4 play. så
jag kan vara med på allt.
Ove och hans fru var barnvakt, frun lät pojken amma
fast hon aldrig fått några barn förut.
Många förvecklingar, sen kastade jag ett öga på
Gästen hos Hellenius var underbara Lill Lindfors,
så härlig hon är. Vilken humor hon besitter, men det
har vi ju märkt av förut.  När allt detta tittande var
slut, så var jag så trött. Enögd som jag var efter ögonkastet hos Hellenius hörna och Solsidan.
Därför blev det ingen blogg i går kväll.
Mina gäster ringde klockan 15,20 från Göteborg att
De var hemma igen. De åkte kl 11.00 från Scandic,
där de bott under tiden här. De
drack kaffe på vägen , för att pausa lite. Men det
härligast var ju att S O L E N trängde igen molnen,
när de kom hem till Majorna igen.

.
Sonen och jag tog en vända till Minneslunden för
att tända ljus för dem vi saknar. Det var så många
ljus , och det var så vackert. Det var bara vi två, men
så kom det en figur i regnet , en god vän till min man
93 år, han travade på med sina stavar. Han skulle
tända ljus för sin fru. Det blev ändå en fin
Allhelgona helg. Nu är klockan 06,08 så nu skall jag ha, lite frukost.
 

7 kommentarer:

Rigmor sa...

Och här är morgonpromenaden avklarad i ett underbart väder, sol från en klarblå himmel!! Veckan kan knappast börja bättre än så...
Nu såg jag faktiskt svenskamerikanerna igår, tycker det är rätt roligt att följa programmet, det blir lite historia, geografi och dokumentär i en härlig blandning. Fast nog kan jag tycka att den stora frodiga damen kunde bidra med lite mer...*skrattar*, tror det kommer att bli gnissel i gruppen i fortsättningen om hon inte rycker upp sej. Sen var det lite synd om han som åkte ut, han hade en så fin syn på livet och säkert en hel del frågetecken som han ville räta ut.
Ha en bra start på veckan!!
Kram kram

Mamma C sa...

Nu har vi ätit frukost här och tänker ta gratisbussen till stranden idag. Så går vi hem i eftermiddag istället. Vi är lite trötta efter all gång igår.
Puss och kram

Black Iris sa...

Jadu, vissa program vill man inte missa men jag förstår inte varför de ska visa så många av dem samma kväll.. Sen kommer det dagar då det inte finns något att se..

Kram Maidi

Rantamor sa...

Ja det gäller att hinna med alla program som man tänkt se på tv och då kan man allt bli lite stressad och vindögd.
Såg också Solsidan där man hela tiden kan sitta med ett leende på läpparna.
och det är ju som det säkert är i verkliga livet där på dyra Solsidan.

Och jag kan bara hålla med dig att Lill Lindfors är en lättsam och trevlig dam, som har behållit sig så fräsch.
Men också en dam som vet vad hon vill.

Ha en finfin måndag, här regnar det, så det är innesittanväder.

Tjingelingen från Rantamor.

Äppelblom sa...

Tack för din härliga kommentar. Jag blev alldeles lyrisk, när du berättade om klostret och pojkarna som sjöng. Förstår att det var en fin resa.
Må så gott och kram!

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Ja, visst var det vackert på kyrkogårdarna med alla tända ljus.
Var också och tände ljus för vänner och för svärfar.

Ha en fin novembervecka
Kramar Anncathrine

PS. Tack för din kommentar om Selma, vad roligt du berättade om hur ni lekte ditt barnbarn och du, när hon var liten!

Gunillasljusglimtar sa...

Ja tänk att jag tycker mycket om Lill Lindfors,hon har humor hon:) Såg solsidan,lessnat liite på det men blir väl så! Idag har jag varit på jobbmöte,kul för mej..Natti gumman ♥ Gunilla