söndag 24 november 2013

Allt för SVERIGE och Advent

Alla Söndagar lika, Allt för Sverige är ett måste. Jag
har märkt jag har många måsten,  mest när det gäller TV. Det har varit spännande med dessa USA-
människor, och deras historier.
I dag var vi i Mora, De fick göra Dalahästar snida dem och måla dem. Utslagstävlingen var i dag, att
de fick köra en riktig Dalahäst kan man säga.
Många tårar när den lilla halvkoreanskan åkte ur,
både på medtävlarna  och inte minst på hon som
satt i rumssoffan. Den som satt i Soffan är mig jag menar. Det bliver för känsligt, huva mig.
 
Här hemma hade jag hjälp i dag av sonen, som klättrade och hjälpte
mig med Köksgardinerna.  Han var uppe och hämtade  mina
 Advents-stakar från vinden. Men han fick bära upp en del igen.
Jag konstaterade att jag vill inte ha dessa i varje fönster. Det räcker
i vardagsrummet och köket. Jag vill ha min gamla fotoskenlampa
i sovrummet. Man kan väl ändra sig.
Denna krans har vi haft i många år, tänkte att köpa en ny, men tvättade av Lingonriset, och torkade av flickan lite extra.
Den duger i år med.
Sen tände jag det lilla porslinshuset i köksfönstret. Jag tror nog att
det säkert bliver jul i år med. Blev så glad i dag fick hem fyra Hyacinter. två i köksfönstret och två i våra gamla koppar i
vardagsrummet.
De är gamla efter min svärmor och svärfar. Det står Mors och Fars
kopp på dem. Det kommer att bli jättefint.
Innanför dörren hänger tomtens tofflor precis som vanligt.
Jag är nöjd med min dag, sonen fick mat med sig hem till mitt
barnbarn, hon var på en fotbollsmatch för att kolla. Det måste man ju förstå, att De inte jämt kan hänga med till gamlingarna.
Ja nu vet Ni vad jag gjort i dag, det var väl bra grejer eller hur.
 

9 kommentarer:

Mamma C sa...

Låter som en bra dag hos dig. Här hemma blev huset fullt som vanligt. Byte av däck på bilarna och så kom lite julpyssel in men inte utplacerat ännu.
Kram och god natt

Gry Karlsen sa...

Så koselig du har pyntet!
Dørkransen din er veldig søt!
Jeg har pyntet kjøkkenvinduet mitt i dag for desember, det er klart for fotografering.
Ha en fin uke!
Klem fra Gry :)

Katta sa...

Jag har inte hunnit se det avsnittet ännu men det är alltid tråkigt när någon åker ut och hon var en liten solstråle där. Önskar dej en bra vecka, kram Katta

Rigmor sa...

Du...det föll allt en tår här också när den lilla tjejen åkte ur i Allt För Sverige igår!! Man har ju hunnit lära känna dom en del, och hon verkade så genuint intresserad av Sverige. Nu får man hoppas att hon kommer tillbaka och fortsätter att leta efter sina rötter. Trodde nästan att hon Rebecca, som är lite mer negativ av sej, skulle få åka, eller också var det en önskan...
Bra med händig son...och så fint det blev sen!! Så nu kan julen komma!!
Kram kram

Maj sa...

Så mysigt och hemtrevligt du har det! Jag kommer nog bara att ha en Julljusstake i år....lite ovant men så var det ju när jag var liten. Minns att jag kunde sitta i mörkret och titta på den och den röda julstjärnan......för röd skulle den vara!
Jag har inte börjat pynta ännu men hoppas det blir till första advent för jag vet hur jag vill ha det. Kram

Ölandsvindar sa...

Vad gulligt med tomtens tofflor! Här är allt klart i fönstren att tändas i helgen. Förstår inte vad som hänt, jag brukar alltid vara ute i sista minuten. Vad jag skrattade när jag läste om din framfart med rollatorn. Du är rolig, du!
Kram /Kerstin

Mycket annat & lite betong sa...

Så julfint du börjar få!
Kransen behöver ju inte bytas ut, den är jättefin. Och hyacinter i kopp, så ska jag nog också göra.
På torsdag ska jag hjälpa min mamma att ta fram adventsstakarna och sätta upp ljusslingan på balkongen.

Kram Agneta

Gunnel sa...

Jag tyckte också att det var synd att just den här flickan åkte ut. Hon var alltid så pigg och glad. Jag håller också på att julpynta för fullt. Det är så kul när allt kommit på plats. Ha det bra.

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint pyntat det blev och du har tvättat lingonen och jag får tvätta rönnbären.....det är mycket att stå i nu så här inför advent. Skönt att få hjälp med gardinerna. Jättefint och kransen är så söt, så varför byta ett bra koncept.
Agneta kram