måndag 7 oktober 2013

Vilka härliga ungdomar, tyckte om dem på en gång

En jättetrevlig Måndag, ibland har man tur. Vädret är ju mer än
bra, Britt-sommar kan man säga. 14+ var det 09.50 när Färdtjänsten var och hämtade mig.
Så underbart med alla Höstastrar, på balkongen har jag vacker Ljung. När jag var barn, kunde man inte taga in Ljung, det drog
sorg till huset. Så mycket konstigt och sägner man hörde. Hörde
om nysning i dag också, nös man mycket kunde man dö av det med. Dämpade man en nysning skulle hjärnan sprängas.
Bara påhitt, jag var först hos min frissa, det är ju så ljuvligt att
en gammal käring kan unna sig det. Förr , ja mycket förr värmde

de , en spik och krullade håret med. Jag var så nyfiken för jag skulle ju ha städhjälp i dag. Det trodde jag väl aldrig att jag skulle behöva.

Hade bara varit hemma en liten stund, när det ringde på dörren..
Utanför stod det 3 ungdomar, så snopen jag blev. Men vilka
underbara ungdomar. Där var inget som hängde fast., jag frågade var får jag vara. Du får väl vara var Du vill. Killen gick in och
skötte badrummet, tjejerna skötte resten.

Jag hade bakat Äpplekaka dagen innan, så hade jag Äpplemuffins med, De tyckte det smakade bra. Jag tycker om när ungdomar är så man kan prata med dem. Killen hjälpte mig att sätta upp min koppar på  överskåpen i köket.  De jobbade som sjutton, och
tysta var de, jag skojade och frågade om de inte fick prata med varandra, under arbetets gång. Det doftade så gott inne i Vardagsrummet efter dem. I december kommer De tillbaka, då
lovade jag att då bliver det skinksmörgåsar till kaffet och
Julglögg, men det får ju bli alkoholfri. Ja nu trivs tanten som bor

här, fina fönster och rena väggar och golv.  Ja bättre kan det ju inte bli.

I kväll var det Peter Dalles tur i, Vem tror Du att Du är ?
Det var ju en chock, på tragiska saker och spännande
saker hade ju hänt. Peter Dalles farmors mor 90 år , brändes inne i
en gammal träkåk uppe i Stockholm.  Hon hade arbetat som
Bruksnäcka i alla år, de bar och gjorde murbruket till Byggarna.
De förstörde sina händer av murbruket, så var det på den gamla goda tiden. År 1803 blev namnet Dalle godkänt av kungen
Karl den X1, det var Daniel Crats som ville ha det namnet.
Det är mycket intressant med släktforskning. Vi har gjort det,
min mormor var fattighjon, inte lika spännande. Hon hade inget eget boende, utan bodde där hon jobbade just då.
Sen träffade hon min morfar och det fick 11 barn tillsammans.
Så då blev de ju rika åtminstone vad barnkullens storlek visade.
Det var mycket märkligt med mina förfäder men det skall
jag berätta en annan gång.
Nu är det time att lägga sig.

8 kommentarer:

  1. Så bra att du blev nöjd med din städhjälp. Vi höres på telefonen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka goa ungdomar, visst är det härligt med ungdomar som arbetar och ser sitt arbete som viktigt och gör det bra. Det finns så många sådana, men av någon anledning hör man mest talas om dom andra.....

    Det där med dom gamla fördomarna är roligt, jag känner igen dom du skriver om! Att kväva en nysning tror jag fortfarande på - det MÅSTE bli övertryck i hjärnan om man inte nyser ut ordentligt!!!

    En fin dag till dig,
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Kul att få ett gäng trevliga ungdomar som sköter städningen :) Jag älskar serier om släktforskning, tycker det är såå spännande måste nog börja själv nån gång. Du hade rätt om oktoberdrottningen det är min egen dotter i lövkronan :) Kram Katta

    SvaraRadera
  4. Härligt städgäng som kom till dig! Skönt att få städat och fint!
    Såg också programmet med Peter Dalle... spännande med släktforskning.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Bästa Hajan!

    Så härligt med den fina städhjälpen.

    När jag o gubben min flyttat in här, i det då lilla torpet, på dryga 50 kvadrat. Året var 1977. Jag hade plockat in lite ljung från skogen. Och grannfrun kom över på besök. När hon fick se ljungen berättade hon precis den skrönan för mej.

    Ljungen åkte genast ut! :o) Och efter det har jag nog aldrig haft ljung inomhus igen. Hahahaha! Och jag som inte ens är vidskeplig av mej! Kanske beror det på att denna tant Hildur var en ytterst bestämd och respektinjagande person. Men också varm och trygg. Hon var verkligen nåt att luta sig mot när åskan gick. Jag har henne i väldigt kärt minne.

    Jätteintressant program detta " Vem tror du att du är?".

    Ha det fint!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  6. Härligt att höra om dina städande ungdomar :) Oftast hör man bara tråkiga saker om dagens ungdom men ibland så glittrar det till och då blir man så himla glad. Min ytterkruka som du undrade över är troligen en plåtburk som från början innehöll engelsk konfekt och som kunde köpas på danmarksbåtarna. Jag tycket den var lite rolig och har den som vas.
    Ha det gott.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Jag har ofta ljung inne och det blir väl som vanligt, en blandning av roliga och tråkiga saker. Men många har hört den gamla skrönan. På brittiska öarna säljer gummor små ljungbuketter som ska bringa tur, så det är lite olika här i världen. Såg också Peter Dalles program. Verkligen en blandning i hans släkt.Själv har jag forskat på alla sidor och det är bara jordnära människor vilket jag nog kan känna i mina gener.
    Kram, kram /Kerstin

    SvaraRadera
  8. Förstår att det är härligt att få städat. Det är roligt att du skriver om de fina ungdomarna. Jag tycker det klankas och klagas hur ungdomen är idag. Hoppas att det är samma som kommer till dig nästa gång. Personal skiftas ofta.
    Jag tittade också på programmet med Dalles. Släktforskning är intressant.
    Längst kommer man om man råkar ha adliga påbrå då det finns mest dokumenterat.
    Ikväll har jag tittat på ett töntigt program om hur sexigt vi klär oss. Jag vet inte varför jag satt kvar, blev väl nyfiken hur programmet skulle fortsätta. Sänts i flera avsnitt, jag avstår.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera