måndag 14 oktober 2013

Nu är det nog på sista versen, nu lovar de kyligare väder.

I dag skulle jag egentligen gått ut, bland alla gula träd och löv.
Jag skulle fota allt detta vackra som är nu omkring oss.
För nu är det på sista versen, med detta väder.
Då började jag att undersöka i mina skåp, så mycket jag har, 
kollade på mina dukar, behövde jag ha kvar allt, det var så många minnen som poppade upp. Förra Julen var ju inte lika rolig, av naturliga skäl. Joo, lite Jul hade även jag men ändå.
Passar bra med denna bild, det sista i trädgården. Den lånade jag från nätet, för jag kom inte utanför dörren. Förmiddagen bara försvann, det gör inte mig så mycket ändå.
Vet Ni vad jag ofta gör, jag tittar på bra texter att taga med i livet.
Jag tittar på oljemålningar, det älskar jag eftersom jag själv målat
mycket förr. I dag blev det Jirlows tur , en härlig konstnär, som
passar in överallt. Så härliga färger och berättelser från våra
och andra krogar och matserveringar.  Han har ju berättat så många
gånger från sina strövtåg i Frankrike med. Kommer så väl i håg
1953 när jag var i Paris, då var vi hemma hos Maurice Blanchard
en mycket välkänd konstnär på den tiden.  Han målade också av
där han varit och ätit, betalade ofta krognotan med en tavla.
I kväll skulle det ha handlat om Alexandra Rapaport från
programmet, vem tror Du att Du är.
Men det var en sorglig historia, som så mycket annat med
Polacker och Tyskar. Inte minst för att hennes pappa var jude.
Alexandras mamma var en duktig Arkitekt , gick ut som etta från
akademin. Men Alexandra var bara 9 år när mamman dog i cancer.
sen var vi vid ett förintelseläger utanför staden , där det låg en halv million människor ihjäl-gasade.
Det är intressant, men hemskt och vi får aldrig glömma detta.
Hos fråga doktorn var Linda Styf och berättade om övergreppen på
henne. I Morgon hoppas jag att det finns bättre saker att berätta om.

Avslutar med en Jirlow , så piggar det upp litet här i alla fall.

8 kommentarer:

Vero sa...

God morgon i mörkret!

Här i Östhammar är det fortfarande alldeles mörkt ute. Jag har nyligen kommit till jobbet, fått min kopp kaffe och tar en liten bloggrunda innan det är dags att sätta fart med jobb.

Fågel Blå sa...

Hej!
Kikar in och önskar dej en fin Vecka!
Goa du!
Kramar Kathrine

Äppelblom sa...

Hej rara du - jag vill bara önska dig en fin dag!
Kram

samson sa...

Usch ja,vad mycket hemskheter det finns,man blir riktigt ledsen
ha det så bra
maggan

Katta sa...

Vad roligt att du har målat! Jag har aldrig målat i olja, bara akvarell och akrylfärg. Ska se avsnittet med Alexandra på play i kväll. Önskar dej en riktigt fin dag, kram Katta

Snäckskalsdalen. sa...

Gillar också Jirlow, jag blir glad av färger och hans naiva målningar är jättefina!

Precis, det är blommor från i somras. Charlotta med bloggen Charlottas trädgård har en liten veckogrej där man visar blommor i olika färger från sommaren. Bilder man har liggande i sin dator och som piggar upp i hösten!

Fast jag älskar hösten, min favoritårstid!

Agneta kram

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Hejsan.
Ja hoppas det är lite mer upplyftande på tv idag då.
DU..vill du ff ha betongbebisen? Min förra form gick sönder men nu har jag fått hem en ny så vill du så skickar jag en till dig.
Kramar Jennie

Mamma C sa...

Ikväll får det bli fotboll här hemma. Ska ställa mig och stryka samtidigt tänkte jag. Hoppas din dag blev trevlig.
Kram Mamma C