torsdag 10 oktober 2013

Hur har det blivit så här, detta skjutande och hårdhet som blivit

Tänkte på Göteborg och Malmö, så här vill vi inte ha det i vårt land.  Bilden är inte från dessa städer, bilden är från Libyen.
Såg och hörde på nyheterna i kväll att det är så oroligt.
Har inte människor någon känsla längre för varandra, i går knuffade de omkull en 85 årig kvinna på gatan i Norrköping
för att komma åt väskan och pengarna. De ringer på hos gamla, utger sig för att vara från Hemtjänst. De måste ju kolla in var
gamla människor bor, hur vet de annars var de skall ringa på.
Nu är det riktig Höst måste jag säga, inte kallt men höst ändå.
I morse såg jag så fort allt ändrat utseende omkring mig där jag bor
så fort allt vissnat, inte många röda löv här, det har ju ingen kyla
varit. Det jag tyckte var vackert för 2 dagar sen, har vuxit ihop på
något vis.
Vet Ni detta är bara en Björk, som har grenar som två armar och
skall skrämmas. Har tittat länge på detta träd, för den har sådan

intressant stam.
 
 
Snart ser man inte ingången till detta hus för alla fruktträd som
fått växa vind för våg.
Det enda roliga var ju Litteraturpriset i dag,  så härligt det var att
höra alla nöjda med valet av Alice Munro.
 En 82 årig författarinna från Canada, novellsamlingar kan man
säga. De frågade vilken bok man skulle börja med att läsa, det
behövs inte någon speciell bok att börja med, hon är så fängslande
ändå. Och vet ni 3 ggr har de läst i början av 2 olika böcker,på TV
och jag kände att en sådan måste jag prova. Det finns i pocket
till och med. Men stilen är så liten i pocketböckerna tycker jag.
Hoppas hon orkar komma på Nobelfesten, hon är vacker med tycker jag. Nu skall jag lägga mig, det är ju endag i morgon med.
Men vet ni jag har namnsdag i dag, det visste inte jag om. Men
dotra min ringde i morse och grattade. Vi 2 tiden ringde det på dörren
där stod min granne med ett rosenträd och grattade.  det var väl
rart gjort, hon ville nog tacka lite extra för gårdagen.
Jag vill inte gnälla, men jag tycker det har ändrats så mycket
hos oss. Nu säger vi god natt.

5 kommentarer:

  1. Ja, det är förskräckligt så rått det har blivit. Måste vara helt sjuka människor som begår dessa handlingar.
    Nu ska jag hoppa i säng. God natt.
    Puss och kram

    SvaraRadera
  2. Har missat några inlägg i din blogg och fastnade för hur nöjd du var med städarligan som kom å städade åt dig.
    Kul att du gillade dom och att du uppskattar ungdomen.

    Jodå det finns mycket ondska i världen som vi inte alls kan förstå,
    eftersom vi tycker att det går att leva fredligt och njuta dagen.

    Här sitter jag mitt i natten och hostar å hackar som en gammel traktor....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Ja usch, vi har en massa oroligheter här i Uppsala. Mina barn är nu snart 18 år och börjar röra sig ute och nej, det känns inte kul när de skall börja ta sig in till storstaden.

    Har inte läst nånting av henne, men får nog prova. Jag läser massor, helst svenska författare, men det senaste året har det blivit väldigt lite. Köpte på mig Patrik Godins debutroman "Gimokrönikan". Han är en parallelklasskompis till mig och vi är uppvuxna i Gimo. HAr börjat läsa den och den borde jag nog försöka ta mig lite mer tid till att läsa för det är mycket som minner om uppväxten.

    Idag är det äntligen fredag. En helg som kommer att fyllas med storfamiljen, motorcykeltur och en massa god mat. Jag hoppas på solsken, vilket utlovats, hela helgen.

    Ha en underbart trevlig helg.

    /Veronica

    SvaraRadera
  4. Håller med dig betr skottlossning mm. Här i Gbg, i vissa områden, verkar det vara "vilda västern"....än så länge,som tur är, är de ihjälskjutna från kriminella kretsar .
    Jag är väldigt nyfiken på Nobelpristagaren för jag har inte läst något av henne och noveller verkar ju lagom långt....Kram

    SvaraRadera
  5. Må så gott och trevlig helg till dig också!
    Kram

    SvaraRadera