måndag 23 september 2013

Vem tror Du att Du är Björn Skifs, så spännande


Denna serie älskar jag, så trevligt att det är nystart på den. I kväll
var det Björn Skifs tur. Det var inte dåligt vilka saker som kom fram, både bra och dåliga, precis som livet är.
Det var Valloner som kom från Finland och bosatte sig vid Skifsforsen.
Finnskogarna kallades det ju förr när De slog sig ner på en ort.
Björns gammel farfars ,farfar var en riktig Skitgubbe som
Björn sa. Det hade han hört, men aldrig fått sig direkt berättat
för sig.  Däremot sin mormor, var en riktig trollgumma.
Hon trollade bort vårtor förr, till och med på Björn hade vårtor
som försvunnit på det viset.
.


På denna bild är det Björns mamma, och mormor och morfar.
Björns föräldrar uppträdde ju för folk, sjöng och spexade. Hans pappa satte upp olika revyer och teaterstycken i Vansbro.
Björn visste att han liknade sin Pappa , de hetsade aldrig upp sig,
Mamman  hade väldigt kort stubin, men det gick fort över.
Björns mormor var en sådan som de vände sig till om något eller någon försvunnit. Så kunde hon få fram var de var eller så.
Ja, hans historia sträcker sig ända till  Jerusalem,
Selma Lagerlöf skrev ju en roman om just de människorna.
Det var 1896 och kallades för Amerika Colony.  Det var ett par
från Amerika , det var ju massor med människor som utvandrade från Dalarna till Jerusalem.
Det var mycket tragiskt med en del människor. Men så
intressant, det är många intressanta människor vi kommer att få följa, på deras släktforskning . Eljest
har det varit städning här, tvättat alla element , så mycket skräp det är överallt.
Skräp på baksidan av dem. Fönsterbläcken måste ju tvättas, nu
när fönstren skall putsas. Men det känns lite skönt när man får
hålla på med lite sådant med. Man tycker att man gjort något
nyttigt. Enligt SMHI skall vi få frost kanske i morgon.
Jaa, då får vi väl klä oss därefter, vi har ju haft kallt många gånger förr med.

6 kommentarer:

Maria sa...

Det programmet hade jag velat sett men var tvungen att åka till köpingen å köpa olja till bilen, kanske det kommer i repris. Håller med dig att hösten inger ett lugn, skönt.
Kramizar

Maj sa...

Jag såg också programmet och tyckte det var bra och spännande. Så duktig du är att städa och fixa.....jag intalar mig att lite dammtussar inte är så farligt och sen har ju jag persienner nerfällda för skydd mot insyn (inte så att de blir heltäckande förstås) och då ser ju mina fönster rätt fina ut ändå/M

Gunillasljusglimtar sa...

Tittade inte tyvärr,gubben ville se på fyran o jag mussla med lite annat! Ska nog försöka mej på det nästa mån..Har ju släktforskat lite förr så det är kul att se.Undrar om Ted Rosvall var med tro! Han hade jag i släktforskningskurs:) Kramen gunilla ♥

Rigmor sa...

Det var faktiskt första gången jag såg det här programmet, men jag säger som du, verkligen intressant!! Sen tycker jag om Björn Skifs som person, han verkar mjuk med en stor portion humor. Ett verkligt underhållande program!! Synd bara att jag jobbar en hel del måndagskvällar...
Kram kram

Mamma C sa...

Du fejar och står i. Du är så duktig. Det där programmet missade jag igår.
Kram

"Hemmet är min vrå" sa...

Så spännande med programmet med Björn Skifs, tyvärr kikade inte jag men ska titta på reprisen på datan. Tack för fina kommentaren på min blogg. Kram Mimmi