torsdag 5 september 2013

TV från min horisont, Go `kväll , Arga doktorn och äldreboendet i Lycksele

I kväll var det Inger Ljung Olsson som styrde programmet.

Hon gjorde ett besök på norra Cypern, det är 39 år sen den ön delades. Det var 1974 som turkcyprioter intog den norra delen.
Det har aldrig Cyprioterna kunnat glömma, plötsligt var det två
olika länder, tack vare det. Det var ju ett mycket välbesökt område,

många Svenskar som var stationerade där.

Det är massor med Åsnor som går där, de är avkommor från de
som fanns innan delningen. Det skall finnas ett 30 tal olika orkideer
där, bara på den lilla promenad som hon gjorde där hittades 7
olika sorter.

Vi avslutade på södra Cypern, det är ju dit folk åker mest nu,
inte alls populärt att besöka norra delen.
Sen avslutade jag kvällen uppe i Lycksele, på det äldreboende

som började för några veckor sen.


Denna gång var Leif Mannerström där och hälsade på. 15:- per
person fick bara Maten gå till.  Ingen ville ju äta maten som fanns,
de led av vitaminbrist på grund av maten. Då skall jag ordna det då sade han, han ville till och med att det skulle vara en liten
smörgås med Sik och grönt på. Han gjorde stora Pannbiffar med
mycket lök till. Det gick att ordna till det priset, men det finns ju ingen personal till att laga maten själva. Alla åt plötsligt och tyckte det var gott. Det till och med blev ett glas rött vin till maten.

Så tanterna tyckte det var mycket festligt.


 
Det sista för kvällen var Arga Doktorn,  Björn  Bragee som
följer upp olika fall. Denna kvinna hade över 47 st olika
utlåtande från sin Vårdcentral. Hon hade sådan värk i sina armar
att hon var uppe och målade tavlor om nätterna. Kunde inte
måla med pensel utan målade med olika tvättsvampar. Underbara
tavlor, men vad hjälpte det. Men äntligen var det någon

som lyssnade på denna doktor, han blev utkörd först.

Jag kommer så väl ihåg för många år sen, när han själv blev inlagd
efter en operation, och varsnade hur ostädat det är på Lasarett.
Jag tänkte först inte skriva något i kväll,  men det pockade på
alltid hittar man något att berätta om.

HEJ DÅ SÄGER JAG MED 


6 kommentarer:

Black Iris sa...

Vilken bra summering av kvällens program. Jag missade allt på TV igår för jag var på en liten data-utbildning. Jag har nyss köpt ny dator (en Mac) och jag har alltid haft PC förut så det var bra med en liten genomgång av allt det nya.

Kram Maidi

Annes vita rum sa...

Kikar in och önskar dig en fin helg!
Kramizar...

Gunillasljusglimtar sa...

Tack igen Hajan för dina härligt informerande inlägg! Säger till gubben min att jag behöver inte titta på tv för Hajan skriver så bra om alla program. VAD använder du dej av för redigerarprogram till dina så fina bilder? Ha en fiin fredag vännen min ♥ Kram Gunilla

Fågel Blå sa...

Hej På dej!
Du är välan go du som helar här inne hos mej jämt!
Jag blir så glad skall du veta, men det är inte alltid man har tid att kommentera,
men nu Önskar jag dej en fin Helg!
Kramar Kathrine

Rosa i huset i vitt sa...

Nej då missade jag det programmet , har hört att det skulle vara bra så jag tänkte titta på det ..men så kan det bli..får försöka komma ihåg det till nästa vecka om det är fler program av det
önskar dig en trevlig helg
kram Rosa

Mamma C sa...

Nu är du inlagd på min sida. Ha en bra fredagskväll.
Kramis