måndag 16 september 2013

Härliga Dagmar Ebbesen, det finns ingen som Du


I dag hade jag bestämt mig, fick se i TV-tidningen att det var en
svensk långfilm som jag ville se .
Varför görs det inga sådana filmer nu för tiden. Det var så mänskligt förr, nu skall ju allt vara så rått.
Det var lite småroligt förr, om Ni förstår vad jag menar.
Gud så larvigt hör jag någon säger, jaa jag är nog lite larvig har
jag märkt på sista tiden. Eller som min son säger, det är andra
tider nu " morsan "


Jag bestämde mig för en annan sak med, i dag skulle jag ha
Pannstekt sill, med mycket lök till.  Sen hällde jag bara i lite
tjock grädde och sköljde ur pannan med.
Precis som vi gjorde förr jättegott.
Sen lade jag mig ett tag och läste en bok jag fick låna av min dotter.
Den handlar om Fjällbacka, året är 1534 , det skall komma en ny präst till Qwille kyrka,  det är skrivet så bra och fångar läsarens intresse på en gång. Men det är inget att berätta här, men det skall bli spännande att läsa färdigt. Fjällbacka för mig är ju Läckbergs
romaner, Ingrid Bergmans staty på torget där.
Men så är det ju med alla orter att det hänt så mycket att man inte
tror det är sant. Fjällbackaboken är ingen roman, utan en bok
för en turist som aldrig varit där.
Nu är det dags för mig med eftermiddags kaffet och min glasstrut.

12 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar alltid maten du lagar, stekt sill tycker jag är gott men gör det aldrig av någon anledning.
Kramar
AnnaMaria

hemma hos lilla mej sa...

Låter smarrigt med stekt sill-Ha en skön kväll fina du .Kramar Rita

Rapport till Vänfors sa...

Pappa älskade stekt sill...inte jag. Har inte provat sen jag var liten så jag kanske älskar det idag, får nog testa. Gillar faktiskt också gamla filmer även om jag är lite yngre än du. Gillar även filmmusiken från gamla filmer. Är så nostalgiskt på nåt vis. Dessutom gillar jag när folk ser naturliga ut. I dag är ju många skådespelare så sönderopererade att de ser ut som karikatyrer av sig själva. Härligt att du är ute i frihet igen, gummor MÅSTE ha tillgång till fungerande hiss.
Kram Annika

n o r d i n g å r d e n sa...

Sill med lök, mmm va gott! Och ja, det var bättre förr, det mesta, i af filmerna!!! Snygg toppbild med kastanjer och räfsa!!!! Soliga hösthälsningar från Mari på Nordingården.

Mamma C sa...

Hallojsan
Nu är vi hemkomna från gymmet och sitter och äter kvällsmat vid en varsin dator. Så kul att böckerna var bra. Jag har inte lusläst någon av dom.
Kramis

Fågel Blå sa...

Åhhhhhhhhhhhhhh vad gott en riktig klassiker!
Härlig header du har!
Önskar dej en fin vecka
kramar Kathrine

Gunillasljusglimtar sa...

Mmm..gott med stekt sill,gjorde jag hos far sist jag lagade mat där.Visst var filmerna bättre förr,håller med dej till 100% ska du veta.NU är det mycket rått.Vi var o tittade på Monika Zetterlund på bio i söndags,åh så bra den var,man grät o skratta! Ha en fiin tisdag nu Hajan..en varmer kram kommer här från mej ♥ Gunilla

Ölandsvindar sa...

OJ, den där lille Axel skulle man kunna pussa lite på! Och kungakonserten, den var så bra. Elin Rombo var min favorit. Visst tycker man idag att en del gamla filmer är lite småknasiga. En del är bättre i dag och en del var bättre förr. Mammor hemma som bakade och lagade mat t ex. Då kunde man leva på en lön i hushållet.I dag måste de pyttesmå barnen lämnas iväg till dagis, tur att jag slapp det när mina var små!
Kram på dig /Kerstin

Äppelblom sa...

Visst kan man behöva en gammal svenska långfilm ibland - de brukar göra mig glad.
Stekt sill med löksås brukar vi äta här - jättegott.
Ha en fin vecka och kram till dig!

Gunilla sa...

Oj vad gott med stekt sill, det var längesedan vi åt det men nu skall jag köpa.

Ha det gott

Elsa och Helena sa...

Här är en till som gillar gamla filmer, håller med om att allt inte var så rått och rättvisan segrade alltid till slut:) Selma och Lille Fridolf tittar jag på än idag....KRAM Helena

Viola sa...

Det var en barsk tant det där..:-) stekt sill med löksås brukar jag be min mamma laga då och då, älskar denna mat och hon gör den precis som du, tack för alla goa kommentarer, kram