söndag 1 september 2013

En härlig lördag, besök, matlagning + UNDERBARA JILL


Nu bliver det matlagning här med, jag har verkligen varit i farten.


Min son var ju hemma hos mig, så då var han och handlade .
Jag hade skrivit upp på en nota,  han undrade skall jag verkligen ha, 2 kg purjolökar, jaa, sade jag. Stort vitkålshuvud sa han, det skall räcka till kåldolmar och kålpudding förstår du svarade jag.
Det är ju inte lätt för en som bara lagar mat till sin dotter och sig själv. Det blev 14 stora kåldolmar, en stor kålpudding, sex stora
pannbiffar, som jag skall ha till Hamburgare. När han kom hem
sa han, hur är det för dig att komma ut?  Då går inte dörröppnaren
längre, utan man måste själv trycka ut dörren, det är väl inte
så jäkla bra, när man har en rullator att baxa ut samtidigt.
Men nu undrar jag igen om vi har en Emil, som gör otyg.
Sen sa sonen, detta var den godaste Äpplekaka jag ätit på länge.
Så här kommer receptet.    
2  stora ägg
2 dl strösocker  ( jag tager bara 1.5 dl )
2 dl vetemjöl
vispa äggen och sockret, så det bliver riktigt pösigt
blanda i mjölet, och rör om.
Jag gör min i gjutjärns-stekpannan , smörj lite i bottnen
häll i smeten, skiva 2.3 äpplen snyggt, strö över lite pärlsocker
dofta över med lite kanel. Skiva skivor av margarin med en osthyvel, lägg dessa över smeten och äpplena, värm osthyveln i varmt vatten, så går det lättare.
grädda i 175 grader, kolla så den är välgräddad.
vänd upp och ner på stekpannan, och vänd kakan rätt igen på
en tallrik.
Vi hade färdig gjord vaniljsås till.  smaka på
Pera fick med sig receptet hem, så i dag bakas det nog där med.
I alla fall när klockan 19,30 satt jag med 1 kåldolm, en stor bit
kålpudding och mumsade i mig. Avslutning blev kaffe och en
glass-strut. ( de ser inte kloka ut efter hiss-stoppet, men gott är det )







Sen njöt jag, hon är så fin och sjunger så bra. Inte ett enda klädbyte
under  hela sändningen. trevliga samtal med publiken.
Hon hade ju gästuppträdanden och vilka var det då, jo
Sofia Karlsson, Titiyo, Tommy Körberg
Cookies n Beans,  Ebbot Lundberg till och med


 Hon visste att Anders Berglund satt i publiken, och ropade efter honom. Hon berättade hur mycket hon hade att tacka honom för
under sin tid, innan hon blev så känd.
Jag njöt i stora drag, av Jill och naturligtvis mina Dolmar och
Äpplekakan. Nu måste jag fortsätta att fixa i frysen, har frusit ur den
för att få in resten,  av skivad Purjolök.
Jag är så glad att jag har mat, HO HO
tänkte på Birgitta Andersson som var glad att hon var Svensk,ho ho
Man måste få skoja ibland. 

15 kommentarer:

Maj sa...

Tycker du är jätteduktig att laga mat bla. Det låter så gott med kåldolmar,tror inte jag ätit detta sen jag bodde hemma. Kram

Carina Sjölund sa...

Kåldolmar som är så jättegott. Men magen kan bli en aningen knepig efteråt :)
Kramen i regnet♥

hemma hos lilla mej sa...

Så himla gott med kåldolmar ! Duktig du är .Ha en härlig september söndag fina du .Kram Rita

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och vilken god mat sen! Kåldolmar är min favorit, det och fläsklägg med rotmos. Bra och laga mycket åt gången.
Kramar
AnnaMaria

samson sa...

vad duktig du är som lagar en massa mat och fyller frysen
Jill gillar jag åxå
ha det så bra
maggan

Mamma C sa...

Du är så duktig som lagar mat och fyller frysen. Det finns 80 åringar som bara äter mackor istället för att äta lagad mat.
Kramis på dig

Snäckskalsdalen. sa...

Så gott med kåldolmar och kålpudding, det brukar jag alltid göra vid den här tiden på året. När jag plockat lingon, men jag har inte plockat lingon ännu.....
Jag såg inte Jill Jonsson men jag kan tänka mig att det var ett bra program, hon är så himla duktig!
Agneta kram

Gunillasljusglimtar sa...

Åh du är för härlig i dina inlägg Hajan...lustigt jag gjorde kåldolmar i torsdags..inte gjort sen barna var små nästan...Stekte du dina i ugnen? Låter gott med äpplekaka också du:)) Jill missade vi...gillar henne också, gubben min med tycker henne.Nu ska jag tända höstens första brasa i kaminen...i väntan på dr samtal...kram fina du Gunilla

Gunillasljusglimtar sa...

Åh du är för härlig i dina inlägg Hajan...lustigt jag gjorde kåldolmar i torsdags..inte gjort sen barna var små nästan...Stekte du dina i ugnen? Låter gott med äpplekaka också du:)) Jill missade vi...gillar henne också, gubben min med tycker henne.Nu ska jag tända höstens första brasa i kaminen...i väntan på dr samtal...kram fina du Gunilla

Vero sa...

Jag tittade också på Jill i lördags. Hon är helt underbar!

Anki sa...

Kan inte sluta beundra dig Hajan! Så duktig på matlagning och så duktig och flitig med bloggandet... heja dig!
Kåldolmar och kålpudding... mums, det är gott det!
Och tack för receptet på äppelpajen - det ska jag absolut prova :)
Ha det gott!
Kram

Äppelblom sa...

Kålpudding - ja allt som innehåller kål gillar jag.
Tack för påminnelsen! Måste skriva upp kål och köttfärs på min inhandlingslista.
Ha det gott och kram till dig!

Rigmor sa...

Så mycket god mat hos dej!! Och äppelkakan...den måste provas!! Är det så att du alltid varit intresserad av matlagning, eftersom du ofta har så god mat och bjuder på??
Såg slutet på Jill´s show, kom hem från en grillkväll hos vännen i torpet. Jag gillar henne väldigt mycket, dels är hon ödmjuk och inte "stor" av sej, sen har hon en röst som kan få vem som helst att få "tuppaskin" över hela kroppen.
Ha en bra fortsättning på denna måndag!!
Kram kram

Sofia sa...

Oj, vad härligt att göra så mycket så man har att ta av... =)
Låter väldgt gott också!
Kram kram
Sofia

Polargrevinnan sa...

Va gott! Kåldolmar! Jag är lite bekväm av mig så det blir bara kålpudding här hemma, det är gott det med. Jag har tröttnat på att laga mat, jag vet inte vad det beror på.
Vi är ungefär lika gamla så jag kan inte säga att alla tröttnar på att laga mat efter 80. Din äppelkaka ska jag faktiskt pröva - inte så tidsödande. Tid har jag, men jag vill använda den till det som är roligt.
Men det finns ju måsten som jag är tvungen att göra. Bädda rent i sängarna - det är tråkigt - men vad skönt ikväll att krypa ner på nymanglade lakan. ( Ja, jag manglar
otidsenligt säger mina barn).
Jill gillar jag. det var ett trevligt program.
Ha det bra.
Kram Viola