måndag 15 juli 2013

Armlös , Benlös och Makalös, Mikael Andersson, vilken kille.

Min bloggvän Maj Berggren har talat om denne man  i så varma
ordalag. Så jag var nyfiken och blev lika hänförd som hon.
Ylva Hemstad hade gjort ett reportage om honom. Tänk er att födas utan armar och utan ben. Bara ett underbart ansikte och små stumpar istället för armar och ben.
Det tog ett tag innan hans föräldrar orkade att taga hem honom, han

berättade så sorgsen han var när de åkte hem utan honom vid sina besök.

Men tänk han har inte givit upp, har gift sig och blivit pappa till
två barn. Har tagit sitt körkort, och styr med en spak i munnen, nej
det går inta att förklara, allt han kan. Han åker runt till olika
skolor och  institut  för att berätta hur det är med hans
handikapp. Det förstår väl alla vilka prövningar han har gått igenom. Alla skulle se detta mirakel , för det är det.

Ja här bliver det  fort byte ,  men det har ju varit allsång med från
Liseberg. Claes Malmberg sjöng Åke Cederhöks bravur nummer,
När lyktor tänds på andra sidan bron.
Oscar Zia  bara 16 år, kommer nog att bli ett stort dragplåster
för alla unga töser. Brolle sjöng ju Rocken Roll , så det svängde
ordentligt. Underbart när man ser 9-10 åringar dansar loss.
Caroline Af Ugglas fick igång hela publiken med sina körövningar.
Ja programmen i kväll har varit givande var och ett på sitt sett.
Jag skall tala om när jag hade sett Mikaels program 16,05 , var
jag tvungen att gå och lägga mig en stund, så tagen blev jag.
20.10 ringde telefonen då var det en kompis som ringde i pausen,
vilken paus sa jag, Lotta på Liseberg förstås sa hon. Vi hade inte talat med varandra  i dag. Jag hade ringt henne igår för att hon
skulle se detta program med Mikael. Det hade hon totalt glömt bort.
Det bliver nog många sådana här tillfällen för oss.
Det är nog vår höga ålder.

5 kommentarer:

  1. Alltså vad jag beundrar människor som honom!
    Som aldrig ger upp utan fortsätter och dessutom visar andra att det går.
    Det är livsglädje=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag visste att Du och flera skulle bli "tagna" av hans program. Utan hans fantastiska omgivning, mormor och föräldrar förstås har han världens raraste fru och svärföräldrar. Jag känner ju dem som jag skrev och har även träffat Mikael på en fest och åkt bil med honom. Han har en sådan "kraft" i sin person att man omgående glömmer alla sina egna krämpor och ev bekymmer. En fantastisk man!

    SvaraRadera
  3. Hej Hajan! tack för din fina kommentar! ja Österike var verkligen underbart vackert!kossornas bjällror hördes hela nätterna..ja det är många fina minnen man får leva på nu!ha det gott! kram kram Jessica

    SvaraRadera
  4. Nu har jag missat det mesta igen...och Mikael skulle jag verkligen ha velat sett. Men det kanske går att leta reda på via Svt play. Man kan prata om livsenergi där...
    Och Lotta...ja henne har jag ju sett förr, men Brolle...en stor idol för min del!! På fredag ska jag till folkets park för att se och höra honom, hur många år sen var inte det som man stod i en folkets park och diggade?? Ska bli riktigt roligt, även om jag förmodligen kommer att vara äldst där...
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Jag såg ju inget av dessa program nu då. Men Mikael har jag sett förut och det är otroligt vilken kille. Hoppas du hade en bra dag, när du var bortbjuden.
    Nu är det snart avspark för tjejerna igen.
    Puss vi hörs i morgon

    SvaraRadera