torsdag 20 juni 2013

Jag skulle egentligen vara ledig tills på Söndag, men lilla Ernst

Jaha nu började Ernst nya Sommarprogram,  då var jag bara tvungen att skriva några rader. Som vanligt mycket trevligt upplagt.
I år är det Kohlswa  Herrgård som vill ha Ernst hjälp.
Själva gården är sen 1600 talet men orangeriet kom inte till förrän på 1800 talet.  Det har varit som ett uppvärmt växthus , för
övervintring av prydnadsbuskar och träd.
Han har ju massor med folk till sin hjälp, mest kända är väl
Per "Pirre" Starrin  och Marcus" Mackan" Nylen. De hjälper till
med snickargrejorna. Men det är minst 4 till , som murare och

annat som skall ordnas.
 
 
Det var Lax som var huvudrätten, en helsida, och inuti blev det
anjovis strimlad, och fenkålsfrön  som ströddes på.
laxen tillreddes i Folie uppe på hällen.
Sen bakade han Stompa bröd,utan jäst,  degen kavlades ut och
sen stektes det på den stora hällen. Har man inte en sådan häll, går det med den vanliga stekpannan, bara någon minut på varje sida.
På denna häll blandade han torrt bröd, olivolja, 14 vispade ägg,
sparris i 3 cm meters bitar, det blev son en stor omelett kan man
säga. allt finns på Resept . nu.   sen lade man in det blandade
i det nygräddade brödet. Det såg jättegott ut.
Nu får gnällspikarna klaga på Kirchsteiger igen, han gick barfota ett tag. Jag vet inte jag tycker det är ett härligt program, man bliver lite glad av det.  Det behövdes ju för i kväll förlorade IFK Norrköping¨mot IFK Göteborg.  De vann med 2-1.  det var inte bra
nu åker vi neråt ett par pinnhål igen.
Nu hörs vi inte förrän på Söndag, nu är det Midsommar snart.
De roliga bilderna från Evan, de andra från Googl

12 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Jaa visst är han trevlig Ernst! gubben tycker han är lite fjantig,tror han är avundsjuk:)) Jag fick bara se en dek´l av det tyvärr,höll på i trädgårn längre än väntat..Ha en fiin midsommar finaste Hajan kram på dej ♥ Gunilla

Anonym sa...

Tittar in och önskar dig en fin midsommar. Kram från Marias Hörna ❤

LyckligaPraliner sa...

Men Ernst är ju såååå bra!! Tänker inte missa ett enda program. För mig får ha gärna vara barfota om han vill. Hur mycket bar han vill, var han vill :))

Trevlig midsommar!!

Kram Ann-Louise

lisashus sa...

Så du såg också på Ernst? Jag satt klistrad - Ernstfantast som jag är och det är oerhört spännande att se vad han ska åstadkomma i år! Det verkar ju som en rejäl utmaning måste man ju säja med detta gamla ruggiga oragneri! Spännande!

En riktigt skön och fin midsommar önskar jag dej!
Kramar
Lisa

Mamma C sa...

T.o.m. min gubbe satt och såg på Ernst. men det var lite gnäll där han satt. Synd att Snoka förlorade. Ja nu är det inte många timmar kvar innan du anländer och övernattar.
Puss och kram vi syns i morgon

Maj sa...

Tittade också på Ernst och ikväll var det ett bra program. Men ibland kan det blir för mycket av honom, kanske tonar han ner det "värsta småpysslet" denna gång.Maten såg läcker ut. Kolswa ligger ju inte så långt ifrån där jag bodde under min uppväxt.
Sen tycker vi ju inte alltid lika, och det är ju bra, men visst var det bra att Änglarna vann, hihi
Trevlig helg tills vi hörs igen.Kram

Maj sa...

Hej igen! Jag har sökt på Evan och Goog men inte hittar jag några roliga bilder. Var och hur hittar Du dem?

Ölandsvindar sa...

En riktigt fin midsommar önskar jag dig!
Kram från en tant till en annan/Kerstin

Äppelblom sa...

Midsommarkram till dig!

Bitte sa...

Jag såg också på Ernsts premiärprogram, jag tycker att det är ett trevligt program som innehåller både det ena och det andra. Han lagar alltid så god mat (eller bakar) och hittar på en massa fiffiga saker. Den här säsongen är det förstås det underbara orangeriet som främst fångar mitt intresse, till och med min kära sambo satt bänkad framför tv:n av den anledningen! :-)

Önskar dig en riktigt solig och Glad midsommar!

Många kramar
Bitte

Tummelisa sa...

Glad Midsommar till Dig. Vi såg också på Ernst både "gubben" och jag. Han har slutat kommentera om Ernst.....
Hoppas Du får det trevligt hos Din dotter.
Kram Tummelisa

Rigmor sa...

Hahaha...gnällspikarna...ja då hör jag väl dit då, närkingen som jag är...Men jag missade Ernst helt och hållet, och att han var i Kolsva, ja det hade jag inte heller en aning om. Så det är dit jag ska åka med mina blommor sen när hösten kryper på, till organgeriet...
Ha en skön fortsättning på midsommarhelgen!!
Kram kram