måndag 20 maj 2013

Så var det våravslutning då, inga betyg men ett litet lotteri , ska jag ha.

 

Vi börjar på balkongen , med en liten assiett som innehåller.
Tunnbrödsrullar som jag gjort, kallrökt lax med creme fraiche
med peppar-rots creme i. Till det tager vi mitt sista alkohol fria
vita vinet. Någon vill ha lite Sangria till det, smaken är delad.

Kan inte visa så stora Blomman för dagen blivit, kan ju inte fota
själv, bilderna bliver för stora för att visa dem enligt Dotter min.
 
Bilden på rullarna har jag tagit från Google, det får vi blunda för. 
 Jag måste få all information, om mina bilder, mina barn kan ju
inte springa här så ofta. De jobbar ju och måste få ha sitt liv.
 
Jag har dukat med mitt gamla porslin i blått , den med alla gamla
härliga slott på. De små assietter är bilden på Drottningholms slott på. Lite roligt tycker jag, servisen är intakt fast vi haft den sen 50 talet.
 
Desserten bliver de gamla  vanliga, choklad moussen med bär på
mycket uppskattad. Jag har  också  köpt goda ostar till kex, om någon vill ha.   Det sista vi äter till sammans är kaffet och tårtan.

Jag köpte en djupfryst Prinsesstårta från Frödinge.
Den får jag inte glömma för den skall vara 4 timmar i rumstemperatur, innan man skall äta den. Förra gången jag hade tårta, fick vi spola tårtkniven i varmt vatten, för att kunna skära.
Jag hade totalt glömt att taga fram den.
Det första jag skall göra är att klippa gräslöken i morgon,
Jag skall överraska dem med en present också,  de tycker det är onödigt, men jag tycker det är roligt. Jag har köpt fyra stora fina strutar med hemgjort godis i. Jag har numrerat dem, samt skrivit
fyra lappar med nummer på. Jag vill också ha, därför detta
arrangemang. Jag köpte dem i vår blomsterhandel, vi får se vad de tycker.

13 kommentarer:

Rigmor sa...

Och på den balkongen skulle jag gärna ha suttit och njutit...av både mat och dryck!! För hade du samma vackra kväll som vi här...ja då får man inte klaga!!
Och blomman för dagen...trivs verkligen ser jag. Men du...storleken på bilderna kan du nog ändra innan du lägger ut dom, det finns ett ganska enkelt och gratisprogram att ladda ned som heter PhotoScape som jag använder mej mycket av. Står på svenska, så det går ganska bra att lära sej. Försök!!
Ha det så gott vännen!!
Kram kram

Hannis sa...

Här sitter jag och blir hungrig!
Dom där rullarna ser väldigt goda ut=))

Kul med ett litet lotteri med godsaker i, sånt tycker jag om.

Kram Hannis

Katta sa...

Här var det mycket smarrigt i dag :) Håller med Rigmor att bilderna går att minska ned och du som är så duktig med bloggandet kan nog lära dig det. Ha en fin dag, kram Katta

Lisa-Maja sa...

Där, på balkongen hade jag gärna suttit med, trevligt sällskap och god mat och dessutom en present!! Hoppas Ni får det riktigt gott!! Blomman för dagen kommer jag ihåg från det jag var liten, dom var ljusblå och blommade bara en dag, märkligt och lite lessamt tyckte jag då. Den borde jag testa igen men jag har inte kommit igång med att så i år, dels på grund av kylan och dels på grund av tiden. Just nu är jag så förkyld så nu är det skälet...typiskt, men måste alltid ha ett skäl...lusten har nog inte infunnit sig riktigt heller:))
Hoppas Ni får det riktigt mysigt och skönt!

Må så gott!!
kram lisamaja

Lisa-Maja sa...

Glömde säga...jag förminskar mina bilder i Paint på datorn, jätteenkelt! Be någon visa dig så fungerar det säkert.

//lisamaja

Mamma C sa...

Precis som alla säger att du ska göra är rätt, och som jag har sagt också. Du har ju photoscape också, Då får vi väl ha en kurs i det programmet så fixar du det själv.
Hoppas din dag blev toppenbra med dina tjejer :)
kram

Polargrevinnan sa...

Ja,där på balkongen hade jag gärna velat vara.Vad roligt att få gäster och riktig bortskämda blir de.
Det här med överföring av foto är inte så svårt, det gäller bara att veta hur man gör. Du lär dig säkert det också. Du har en trevlig blogg.
Ha en fortsatt bra vecka.
Kram Viola

annika sa...

Vilken tur att du har en balkong så ni kan njuta extra mycket av fint väder...eller i alla fall temperaturen. Kul att ni är ett gäng som träffas. Du är så duktig på att fixa i ordning till dina gäster. Hoppas att allt flöt på som du hade planerat.

Kram
annika

Gunillasljusglimtar sa...

...Jag vill också vara med Hajan:)) Kul när ni ordnar o grejar så..Lotteri är ju jag såå svag för o tävlingar o tipspromenader,hahahaha..Håller med dej om detta med konfirmationen.Kul att barnen har börjat gå på det lite mer igen! Varför ska alla traditioner försvinna! Kram på dej fina vän ♥ Gunilla

Livet och vardagen sa...

Tycker du är otroligt duktig på att blogga. Skriver trevligt och mysiga bilder. Är säker på att du kommer att fixa till dina egna bilder såsmåningom. Ha det gott!

Hanna sa...

Vad goda rullarna ser ut!

Anki sa...

Åh - så mysigt och trevligt du beskriver det! Är säker på att alla blev nöjda :)
Tycker du är en helt underbar bloggerska... såg att du ska få lektion i Photoscape av din dotter - det kommer att gå som en dans att förminska bilderna sedan :)
Ha det gott!
Kram

Äppelblom sa...

Bästa Hajan!
Så trevligt det låter och så mycket god mat.
Förhoppningsvis hörs vi till hösten, men jag kommer in och tittar hos dig lite då och då.
Varm kram till dig och ha en skön sommar!