tisdag 9 april 2013

Så innerligt tacksam jag är

Tacksamhet var vad jag kände i kväll vid mitt TV-tittande.
Man vet egentligen inte  hur bra man haft det som barn, hur tacksam man kan vara utan ett handikapp.. När man följer Oscar Kilborgs väg till havet, denna lilla grupp med alla sina besvär
 som går igenom Djungeln  för att nå havet .
Det är Nicklas Rodhborn som var en jätteduktig hockeyspelare,
men en kväll somnade vid ratten och fick ryggen bruten, helt
förlamad från midjan , och benen. Sonia som blev påkörd vid
en vägkrök, och fick nyckelbenet förstört och inte minst hennes ena ben, som fick tagas av vid knäet. Oscar och Arkan har var sin
rullstol, den blinde Rickard från Haninge, Titti, Nina, Fonseke ja
alla har liknande öden. Läkaren Ingrid har fullt upp att plåstra
deras skavanker, skavsåren efter proteserna. De båda ungdomarna
med sina balans-besvär , man bliver alldeles slut att bara se hur de
kämpar. De försöker stötta varandra för en del , är det ju värre för.
Kihlborg är den första som nått Himalias topp tillsamman med Reuterswärd. Ja vad säger man, det hade väl räckt om jag stannat
där. Men de som är lite äldre kommer ju ihåg vilka bra program
Tom Alandh gjorde förr. Nu har han gjort en återblick från  1983.
Och han är lika bra ännu som han var förr. Barn som vuxit upp med
föräldrar som hade problem, mobbning i skolan, det är knappt man
tror det kan vara sant. Reportaget blev till, därför att man undersökte när gravida hade alkoholproblem, och vilka
kosekvenser det blev för övriga familjen.  Men nu går jag till
sängs i alla fall. I morgon är en annan dag, som Christer Björkman sjöng en gång. kram till er.

9 kommentarer:

Maria sa...

Ja det är mycket jävlar anamma i dessa människor, skulle inte våga ge mig iväg på några sådana strapatser.
Hoppas du fick en god natts sömn
Kramizar

Hannis sa...

Jag såg det igår och jag får lust att applådera!
Vilken kämparglöd!
Människor som inte ger upp imponerar på mig.

Ha en fin dag/Kram Hannis

Bitte sa...

Tack snälla du för alla fina hälsningar hos mig! :-) De är så söta de små liven, jag kan komma på mig själv med att sitta och titta på dem jättelänge. Mollie är så snäll och fin mot dem också, modersinstinkten infann sig nästan på en gång, men det är underbart att se den moderskärlek som strömmar ur henne. Det är som att hon också tycker att valparna är så underbara, hon föser ihop dem nära sig och så lägger hon sitt huvud försiktigt över dem och ger till en djup suck av lycka :-).

Jag missade tyvärr programmet, men har sett någon förhandsvisning av det. Det är fantastiskt vad de här människorna kämpar och verkligen lever sitt liv, trots att de har längre uppförsbackar än många andra.

Ha en fin vecka!

Många kramar
Bitte

Pysselpalatset sa...

Många kloka tankar, dessa människor får en verkligen inspirerad! Inser att jag också måste sätta upp lite mål... inte bara slå mig till ro. Tack för dina rara ord. vänligen Jeanette

Black Iris sa...

Ja, vilka kämpar de i det här gänget.. Många av oss fullt friska hade inte klarat dessa strapatser..

Kram Maidi

Ölandsvindar sa...

Jag somnade framför TV-n i går och såg nästan ingenting. Men idag är det ny dag och nya krafter. Ska laga extra fin lunch eftersom en god vän kommer på besök och framåt kvällen ska jag försöka hinna ut och titta lite efter vårfåglar. Jag längtar faktiskt efter sädesärlan nu.
Kram på dig! Kerstin

samson sa...

för min del blev det en sen tvkväll,först kollade jag på samma program som du sedan blev jag sittande och tittade på programmet om katolskakyrkan och pedofilskandalen,jag måste bara säga att jag blir så förbannad över alla dessa vuxna som utnyttjar barn sexuellt
ha det så bra
maggan

Körsbärshöjden sa...

Hallo i stugan :)
Ja, visst är det härligt att se vilken kämparglöd dessa människor har..
Nu ska jag gå ut till min Gårdsbutik och sätta upp lite nya hyllor :)

Ha en riktigt fin dag
Eva

Mamma C sa...

Dom är riktiga mästare allihopa i gruppen. Vem skulle orka att kämpa som dom gör.
Kramis