onsdag 10 april 2013

Med kniven mot strupen, kan man säga

Så spännande måste det ha varit för Jennie och Carl på finalen
för Mästerkocken. Att laga mat under stress måste vara förfärligt,
och hela tiden snegla åt den andra tävlande, för att kolla.
 Jag tänkte nog att det skulle bli Jennie som skulle taga hem det hela. Hon har varit så duktig hela tiden , tillexempel när de jobbade
i två lag. Hon behöll alltid lugnet hela tiden. Carl har jag gillat så
mycket han har sådan härlig humor med. Jag trodde Sigrid skulle
komma med, när det var sista gången , men hon har ju varit med.






Så kom det programmet jag väntat på så länge, visserligen är det
reprissändning  från 2010. Men så underbart det heter
DÄR INGEN SKULLE KUNNA TRO ATT NÅGON KUNDE BO.    SVT. sänder dessa repriser, tack för det.
Roysland  vid   Egersund var det i kväll. Gårdar som ligger nästan
i himmelen ser det ut som, högt över älvarna. Sluttande marker,
där de slår sitt hö med Liar. I 40 år har fam Peder Dyrskog bott där,
nu drivs gården av Aud Marit Dyrskog och hennes man, de driver gården på gammalt vis. Över 300 frukt-träd  finns på dessa sluttningar. Äpplena går under namnet Dyrskogsäpplen,
De har flera hundra får, varav över 50 klättrar om kring där, resten
är på annan mark. Den gamle Peder Dyrskog , farfadern  har varit krasslig men ville hem när fåren skulle förflyttas.
Fåren skall flyttas med båt, finns ingen väg för dem att gå på.  Slåtterrmaskin  kan man
bara använda, där det inte sluttar så mycket.
Efter detta första program talade man om att nu var Peder Dyrskog
död.  Aud-Marit tror inte någon kommer att fortsätta efter dem,
när de inte orkar mer. Deras barn vill inte taga över.
Mycket lärorikt program.

En eloge till Jeannie som vann kockduellen Strongt gjort.

9 kommentarer:

Bitte sa...

Mästerkocksfinalen såg jag, den var riktigt spännande! Jag tycker också att Jenny har varit så duktig hela tiden, redan från början anade man att hon kanske skulle ta hem det hela. Det har varit en liten höjdpunkt på onsdagskvällarna, nu vet jag inte vad jag ska se för program.

På tisdagarna ser jag The Following, se INTE den om du inte redan har börjat följa serien. Den är fruktansvärt otäck, men ändå sitter jag där tisdag efter tisdag och blir uppskrämd.

Nåja, jag håller ju mest till i valplådan ändå, jag lägger nog in fler bilder framåt helgen! :-)

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Anki sa...

Den norska dokumentärserien är helt fantastisk! Hade inte möjlighet att se den igår kväll, men ska ta reda på när reprisen går, eller så kan man väl se den på Play...
Ha en bra dag!
Kram

Maj sa...

Det var jättespännande igår med "Kockarna"...men jag tyckte mig ana att Leif M hade ett "gott öga" till segrarinnan och gav ju också kvällens lägsta poäng i slutet..../M

Änglarum sa...

Hej på dig!Tvn är allt lite på här hemma..jag skrotar runt på kvällarna vet inte vart tiden tar vägen! men det sista har jag sett förut,gillar lite annorlunda program! kram Jessica

Änglarum sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Evashusotorp sa...

Tråkigt att Kockduellen är slut men jättekul att Jenny vann, fast jag trodde det skulle bli en vinnare av manligt kön i år eftersom Sigrid vann förra året.
Ha det fint
Kram / Eva

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var rättvist att Jenny vann, hon var lite duktigare, min favorit Julienne fösvann ju ganska tidigt.
Min mamma har besökt den gården i Norge för några år sen, hon tog en bussresa dit.
Kramar
AnnaMaria

Gunillasljusglimtar sa...

Ja jag håller med dej Hajan,Carl kommer komma långt han med!! Näe men så spännande program du skriver om!! Måste försöka se då nästa gång! Ha det gott Hajan lilla ♥ Gunilla

samson sa...

DÄR INGEN SKULLE KUNNA TRO ATT NÅGON KUNDE BO.dom programmen såg jag då de gick på tv förra gången,otroligt att folk vill bo så
kockarna har jag inte följt
jag kollade "Trädgårdsonsdag" gillar ju trädgård sen blev det "Arga snickaren"
ha det så bra
maggan