tisdag 30 april 2013

Kära Gamla Valborg, så mycket glädje och mycket tårar Du givit.

Jaa, kära Valborg så är det, glädje när man var 14-15 år, förväntan
skulle han komma till brasan i Folkparken. Nej han kanske inte
orkade, brasan hemma hos honom var mycket bättre, bättre
där ute på landet. Det trodde inte jag det fanns ingen så fin brasa
som vår.   Vår ja, hur kallt det var skulle man vara vårklädd, något
nytt skulle man ha på sig. Ibland hade man kanske fått ett par nya
skor, ibland ett par nya  nylonstrumpor med söm.
När jag ser dagens ungdom är de mycket klokare än vad vi var, nu
klär de sig efter temperaturen.
Tänk dessa fina vitsippor överallt i Folkparken, tänk vid Åbackarna
så underbart, ända ner till Strömmen fanns dessa underbra vårblommor. Det är aldrig någon som förstått vilken längtan jag
alltid haft till min kära stad. Larvigt att tala om, nu bliver jag nästan rädd när jag åker igenom den staden. Herre Gud vad De har förstört.

Min gamla kära Kungsgata där jag bodde i flera år , så bråttom jag
haft över den bron, när jag varit sent ute. På den tiden skulle man vara hemma tills klockan 21.00, för då låstes portarna.
Femöres bron visst är den vacker ännu, vet Ni jag kommer ihåg
när vi blev rodda över för 5 öre. Oj så nostalgisk jag blev nu då,
men det är skönt att ha sina kära gamla minnen.

I morgon är det första Maj
då gick jag alltid med min pappa i Demonstrationståget,  det var i
början på 40 talet. Alla gjorde det, det var ju en arbetarstad
Norrköping. Jag tyckte det var fint med de härliga musik-kårerna,
men det var många som redan då stod vid sidan om och tittade på.
Det var inte " fint " att gå där, de tyckte väl de var lite bättre.
I morgon klockan 18,00 bänkar jag mig framför tv, för på TV4
sjunger Lunds studentsångare in våren. Det har blivit ett måste för
mig. VINTERN RASAT UT, BLAND VÅRA FJÄLLAR !!!!!!

Att få höra dessa sångare är jättefint, och se alla dessa blommande
Magnolior är så vackert. Tänk vilka vanor man får, skönt att man
fortfarande tycker om vissa saker.

Bilden på brasan är från Gotland,
de andra bilderna står Google för.  
Glad sista April och första Maj på er.

14 kommentarer:

Maj sa...

Oh vad jag känner igen mig i ditt inlägg. Vilka skulle komma till Brasan? Visst var min nya VÅRJACKA fin och på skulle den oavsett (i Västmanland) om jag höll på att nästan frysa ihjäl.....många minnen där!
Min mor hette ju Valborg o jag heter ju Maj så även där fanns ju något särskilt....
Självklart blir det studentsång från Lund imorgon. Trevlig helg önskar jag dig/Kram Maj

Rosa i huset i vitt sa...

Det kommer jag ihåg att man skulle var finklädd och man frös nästan alltid.. kommer ihåg när jag var barn då skulle man ha vita knästrumpor på sig också
ha en bra Valborg
kram Rosa

Maria sa...

Vilka härliga minnen du bjuder på! Det är lätt att bli nostalgisk när man tänker tillbaka på barndomens firande av diverse högtider och traditioner!

Jag hoppas att du får en fin och trivsam Valborgshelg!

Kram♥

Mamma C sa...

Många fina minnen du bjuder på. Men idag blir det nog vinterjackan om man går ner till brasan.
Kramis

Hannis sa...

Så fina minnen!
Jag tycker det är fint att få läsa om dina minnen!

Ha en fin kväll/Kram Hannis

Lilla Kullan sa...

Trevlig läsning.

Blev du utskickad från min blogg??
Kram Stina

Gry Karlsen sa...

Vi feirer ikke Valborgsmesse i Norge... men koselig å lese om dine minner. Ønsker deg fine vårdager, i morgen er det 1. mai og nytt kjøkkenvindu! Vårklem fra Gry :)

Stolpås Gård sa...

Tack för så kloka ord och eftertanke hos oss, det värmer så fint att läsa!
Du är såå klok och rar :)
Kan tänka mig att det är en än värre sorg att mista sin livskamrat. Det villiga inte ens tänka på...

Så fint inlägg du gjort i tid och rum från högtiden, gillas skarpt :)

Kramar Sussi på Stolpås

Lilja's Corner sa...

Nog är det ju fint med minnen.
Tack för hälsningen på min blogg!

Maria sa...

Tänk vad härligt med minnen..glada sådana är ju bäst. Det är konstigt att just valborg ska va så kallt.
Idag har de varit skönt så det har blivit lite trädgårdsarbete.
Ha en fin dag/kramen

Äppelblom sa...

Du skriver alltid så bra inlägg med fina bilder och intressant text. Tack för det!
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!
Kram

Mycket annat & lite betong sa...

Härliga minnen!
Jag kommer ihåg vita knästrumpor och att det var kallt. Och kallt är det ju nu också även fast man klär på sig mycket mer.
Lunds studentsångare lyssnade jag också på idag!

Kram från Agneta

Anonym sa...

Hej! Majbrasa har aldrig varit en stor grej i mittliv, i Göteborg hade vi ju påskbrasa, det är grejen och det kan jag sakna. När i flyttade till Göteborg då var det ju kortegen som gällde, men det var ingen stor grej det heller. De gånger vi varit neröver i påsk har jag sett till att vi haft påskbrasan. Här i Vilhelmina hade vi brasa och min jobbarkompis höll ett strålande roligt tal. Hon blev ju Vilhelminas lögnhals 2012, och hon är verkligen bra på att formulera sig och få till det, och så snackar hon lite göteborgska emellanåt.
Ja är det nått jag saknar här uppe så är det vitsippsbackarna, det kan jag aldrig förlika mig med att det aldrig blir den vår som var förr i mitt liv. Minns när Pera och jag cyklade ut till er på våren och cyklade förbi alla vitsippsbackar. Så vackert. Nu sova i morgon jobb igen. Go natt. Kram Ann

Anonym sa...


Www.Discount-Shoe-Shop. com release wholesale nike Shoes with many style cheap [URL=http://www.okay2shoes.net][b]Cheap Nike Shoes[/b][/URL] price

2.Remove the shoelaces and lift the tongue of the nike shoes to expose as much of the inside as possible.
Today, i just tell you these two points, and next time, i will show you another points.
Good sports brand Shoes, Nike Dunk Shoes(Http://www.DisCount-Shoe-Shop.Com/Nike-Shoes-Nike-Dunk-C-1_23_34.Html) Jordan Shoes
The river of the jin is loCated in southeast Coast in fukien provinCe and be plaCed in with spring state downtown for the south of Cities in river in jin of Core, jordan Shoes, separate sea with mutually hope, gather triangle eConomy of south fukien gold the development of air jordan Shoes is at the integral whole, area, in reCent years, the jordan fusion Shoes produCt have gained good reputation, so they have a lot of potential Customers in international mark national famous Country and taiwanese Compatriots main anCestral home grounds area only 649 square kilometers, men Nike Shoes(Http://www.DisCount-Shoe-Shop.Com/men-Sneakers-Nike-Shoes-C-1_23.Html) but ConCeived Anne to step, tread espeCially, 361, Jordan Shoes and gram etC. is loCal famous raCe sportswear brand. So trust me, Jordan Shoes are the best brand sports Shoes you should Choose.
Jordan shoes are you best choice for sports
Jordan Shoes are the famous brand Shoes.Lovers Sneakers(Http://www.DisCount-Shoe-Shop.Com/lovers-Sneakers-C-94.Html) Fans would then see him floating towards the basket and everyone would Cheer wildly when the ball went straight into the basket. It was a remarkable demonstrable of Jordan's jumping ability with the MiChael Jordan Shoes. That earned him the reputation of Air Jordan Shoes. Everyone started Calling him Air Jordan beCause he Could literally float on air when performing his Jordan Shoes dunks. During Competitive games, his Competitors find it hard to stop him beCause of his great athletiC ability.So trust me,
Lovers Nike Shoes(Http://www.DisCount-Shoe-Shop.Com/lovers-Sneakers-Nike-Sneakers-C-94_110.Html) there is no doubt [URL=http://www.okay2shoes.net/nikeairmaxnikeairmax97womens-c-3_58.html][b]Air Max 97 Women[/b][/URL] that Jordan Shoes is the best ChoiCe for sports today.