tisdag 16 april 2013

Ibland är det bra med reklamen på vissa kanaler , så man hinner med.

Min dag börjar 06,30 ungefär, då kör jag igång. Oftast sitter jag
redan vid 08.30 vid frukost-Tvn. Då är jag duschad, klädd och klar.
Då är det ett bra program som heter " Mitt Kök " , det är ett mat-
program med kocken Myllimäki  och hjälpredan Lemke enkelt och bra. Jag gjorde den rätten de hade förra veckan.
Jag tänkte på en gång detta måste jag prova, och jag lyckades
Ni kan ju gå in på Mitt Kök på Tv 4 a , så har ni hela receptet.



Men här har Ni början i alla fall.
Gör en skåra i den rensade fläsk-filén. Fyll den med hackade Aprikoser, vitlöksklyftor, basilika ört
salta och peppra. Jag använde både Rosé och vitpeppar.
Jag gjorde två sådana i dag, jättefina och goda blev de.
 
Bilden tog jag ur Mitt Köks skola och Recept.nu.
Detta skall jag bjuda på den 26/4 när jag skall ha gäster, just nu
står de i Frysen. Då skall jag skiva upp dem, bliver så snyggt
eftersom De är fyllda...



Kvällen fördrev jag mest med Kjell Bergqvist på 3an, han
är på en matresa igen. Denna gång är han i Brasilien väldigt
intressant. Han var där när karnevalen var i Rio, men inte den
vi är vana att se, den med stora vagnar med underbart vackra
människor som är med. Dessa vi fick se , var de fattiga som
klädde ut sig dansade, åt olika konstiga rätter,  pissade överallt, han berättade att det var en odör som var förfärlig.
Ursäkta ordvalet men det var hans eget, Cobacabana stranden var
ju till för alla. De går ju nästan nakna där, mer eller mindre.

Jag valde bort " Mot alla odds " i kväll, ja jag tittade lite varje
gång reklamen var på 3an. Men ikväll vandrade De hela tiden ,
äntligen kom De till floden så de kunde få tvätta sig själva och sina
kläder. Ja det är otroligt vilka strapatser De får utstå, men De vill
ju själva göra detta. Det är så underbart att se kärlelen och beundran
emellan dessa människor. Lilla Arkan har fäst sig för Solveig, som bara har ett ben. Hon liksom peppar hela gruppen, med sin glädje.
Ja ibland sin ilska, när det krävs för mycket av dem. Hela gruppen
har ju sin egen historia av livet, att De orkar. Tänker på när man har fått ett skavsår, och ojar sig. Nästa avsnitt ger jag dem, det
finns ju repriser med, som väl är. god natt , god natt .
Nu skall jag snart släcka ljuset för natten.

kram från Nattugglan.
Denna lilla rara bild är från Ewan.

 


 
 

7 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Tack för recept! Åh tack för info om Kjell,det missa jag ju.Vi skulle ut o cykla till båthamnen jag o gubben i går kväll,en snabbis kl 18!
VAR hemma kl 8,hahaha,det verkar som när värmen kommer då är ALLA personer ute! Men så trevligt det var att prata med nytt folk som byggt sig ett permanentboende vid sjön! Jaa du Hajan hoppas DU har bra väder också idag? Nu ska jag gå av mig min energi liite...Kram vännen o tack för att du finns ♥ Gunilla

Maj sa...

Låter jättegott, ditt recept! Igår blev det ingen tv för mig utan jag läste en bok (hann inte hela) som jag ska diskutera på mitt "nya" biblioteket idag i en bokcirkel. Det är första gången jag går dit (lånat boken såklart) i ett sånt ärende. Hoppas det blir trevligt/M

samson sa...

som vanligt kollade jag på Äntligen hemma men var trött efter en dag ute i trädgården så jag somnade på soffan
ha det så bra
maggan

Monika sa...

Tack gulliga du för den fina kommentaren!

Och tack för middagstipset! Det måste testas vid passande tillfälle. Jag har testat flera av recept som funnits med i Gokväll. Enkel o bra mat till en billig penning. Det gillar man! :o)

Vilken fin tävling! Med min kompis sädesärlan på. Har den kommit där du bor? Här brukar den komma i början på maj. Och då tar vi alltid vår promenad tillsammans.

Ha det gott!
Kram
Monika

Linneskåpslycka sa...

Låter gott :)
Tack för receptet:)

Vill tacka för fin kommentar hos mej och kul att du vill vara med i utlottningen-önskar dig lycka till;)

Kram Tina

Fågel Blå sa...

MMMMMMMMMMMMMM jamie låter härligt!
Kikar in och önskar dej en fin KVäll
Kramar Kathrine

Mamma C sa...

Nu är det fixat det du bad om. Det där kommer jag att testa också. För det låter jättegott.
Kram