tisdag 12 februari 2013

Grattis MAESTRO Cecilia



Stor Avslutning i kväll.


En underbar avslutning på denna tävling, vem som skulle vinna
att få dirigera Symfoni-orkestern. Det blev en avslutning som
heter duga. Alla har ju varit så duktiga, nu fick de en var sin
solist, som skulle sjunga till orkestern också.Det var ju bara
kvinnorna kvar nu, Anneli Alahanko, Cecilia Frode och
Pia Johansson. Det var bara underbara stycken nu som skulle
framföras, Pia Johanssons solist skulle sjunga Nessun Dorma,
man tänker ju på Jussi Björling och Pavarotti ,de avslutade ju
alltid sina konserer med denna. Pia skulle dirigera den. Anneli Alahanko fich Toreadoren ur Carmen. Cecilia Frode fick
Simson och Delila ,jaa man kände på en gång här är vinnaren.
Det är ju sådan musik som man hört så mycket och så ofta, men
man tröttnar aldrig.Jag tänkte på en sak i kväll,hade ett samtal
från en god vän bara 60 år, vi talade om vad vi skulle göra resten
av kvällen. Jag sa jag skall se Maestro, åh fy f...n sa han. Då kom jag på en sak, när jag gick i skolan i Norrköping fick vi ofta gå
till Hörsalen och höra underbar musik. Det hörde till på den tiden.
Men jag kommer inte ihåg att mina barn fick det heller. Heins Freutental hette den dirigenten mycket välkänd. Jag tror inte de hade så här i Kommunen. Ja det är ju bara att vara tacksam för att vi gjorde så, det har lärt mig mycket om sådan musik.

Här är en lycklig vinnre i alla fall, nästa onsdag är det stor
avslutning i Bergvalls-hallen , det bliver i TV med.
nu säger jag godnatt, det har varit en lång dag.

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Det här har jag inte följt alls. Kan tycka att det är skönt att lyssna på klassiskt ibland.
Kramis på dig

Anonym sa...

När jag jobbade i förskolan i Hageby då fick vi gå och lyssna ibland, det var jätte skoj och nyttigt för barnen.
Här i Vilhelmina får vi gå på teater minst en gång om året med barnen. Det är alltid lika kul och barnen gillar det verkligen, det har varit vanlig teater, dans, dockteater. Ja allt möjligt. Det är en upplevelse varje gång. Nu tittar jag på kockarna. Kram Ann

Maria sa...

Tack för dom fina orden hos mig och den roliga historien.
Hoppas du får en fin
Alla Hjärtans Dag/kramen