tisdag 29 januari 2013

En ny Planet och Maestro på TV, underbart

I dag skulle mina barn och jag till staden och Nordea. Det var saker
efter min mans bortgång som vi skulle ordna. För det första är det länge sen jag var i staden,min son märkte att jag bromsade när vi
åkte i bilen. Jag tyckte annan trafik kom för nära oss, så bliver man,när man bara går till Konsum, i samhället i bland.
Sen fanns det ju ingen snö kvar på gatorna, torrt och fint. Där gick jag med mina stövlar,för där jag bor är det fortfarande vinter.Jag sade åt mina barn, har vi kommit till en annan Planet?
Skönt när vi kom hem till landet igen , vi avslutade vårt möte med
middag hemma hos mig.Tyvärr dotra min var tvungen tillbaka till
sitt arbete. Jag väntade bara på kvällens begivenhet på TV, det
blev ju Maestro på SVT1. I kväll var De riktigt duktiga, Ramon
fick ju dirigera En vintersaga, Lars Erk Larsson. Det var underbart att se honom, och så höra denna fina musik. Ja i kväll var det bara
riktig önskemusik, och nästan alla fick beröm. Det var Greigs Morgonstämning,Järnvägsgalopp av Lumbye (ni vet den på spåret)
Alla Marcia av Sibelius,intåg i sommarhagen Pettersson-Berger,
och Midsommarvaka av Hugo Alfve`n. Nu är det bara 2 ggr kvar
sen bliver det eldprovet, vem får diregera Radions symfoniorkester.
Det är Petra Mede som leder detta program. Hon bliver bara
duktigare och duktigare. Språk-kunnig är hon med, det passar ju bra eftersom hon skall vara värdinna för Eurovisions -slagern från
Malmö. Jaa det var min kväll, tyvärr ingen bra avslutning ,för det
ringde på min dörr vid 20,30 tiden.Jag öppnade inte hade aldrig sett
den kvinnan som stod utanför min dörr. Det är bara ett par kvällar
sen stod det en mörkhyad man utanför, han hade famnen full av rosor, De vill sälja dessa vid dörr.Jag tycker inte om detta spring,
i det här området är det många som är ensamma.
Jag har fått order av mina barn att inte öppna för någon,som jag inte känner igen. de behöver inte vara oroliga, det törs jag inte.

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Låter bra det att du kollar i ögat först innan du slår upp dörren. Finns så mycket sjuka och skumma människor nu för tiden.
Natti, natti på dig min mamsen

samson sa...

nä man ska inte öppna för okända
säger jag som har dörren olåst hela dagarna och på sommaren står den vidöppen
ha det så bra
maggan

Monika sa...

Tack goa Du för kommentaren!

Vad trist med dessa påringare! Klokt att inte öppna. Jag gillar inte detta att i hemmet nästan bli påtvingad att köpa saker. Hos oss slipper vi ha dem bakom dörren i alla fall. Här ringer telefonerna ständigt trots att vi är anslutna till NIX-registret. Verkar inte hjälpa ett dugg numera.

Här där jag bor, är det fullständig vinter. Någon barmark lär vi inte se till förrän i slutet av april skulle jag tro.

En fin dag önskar jag dej!
Kram
Monika

Rosalill sa...

Ja du, här låser vi också dörren på landet nuförtiden. Vi hade alltid ytterdörren olåst dygnet runt tidigare men då hade vi hund och hörde betydligt bättre än vi gör idag. Känns olustigt om det plötsligt är någon som bara kliver in i ens hem. Alla har ju inte ärliga avsikter tyvärr och då kan allt hända...
Trevlig tvkväll önskar jag dej!

Kram
Rosalill

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra att du inte öppnar dörren för främlingar, det passar jag mig för också. Försäljare kan vara svåra och bli av med. Och visst får du låna bilder, det är fritt fram. Skriv gärna att jag är fotografen.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Ja herregud öppna inga dörrar. Och min TV idag blev mästerkocken efter en skön Yoga studn och kvällsmat. Nu är det natti natti som gäller.
Kram från Maria