tisdag 25 december 2012

Var hälsad sköna morgonstund

Godmorgon,god morgon, gissa vem som såg och hörde på Julottan
det gjorde faktiskt jag. En fin otta från Skara domkyrka. Förr på 50 talet då gick man alltid på Julottan, den började 06.00 på den tiden.
Så här vackert var det hos dotter och måg, när jag kom dit. Hon hade gjort ett stort Hjärta som lyste välkomnande. Där de bor är som Astrid Lindgrens Bullerbyn. Till och med chaufföen som körde  mig dit,tyckte det var en vacker plats.
Jag hörde hundarna blev glada när vi kom,jag var ju sist men bara
15 minuter,det får man ta,när man åker Färdtjänst.
Vi hade ju knytis, jätte bra. Jag stod för skinkan minst jobbigt, ja det fanns allt., som skall vara på ett julbord. Först blev det ju glögg som de gjort själva, en massa godsaker till Ni vet.
Ja så fick man gå och plocka så mycket man ville ha,och det ville man ju.
På bilden är mina gulliga barnbarn, min son med ryggen hit.
Den adra mannen är mitt barnbarns sambo. Lilla Orwar satt med
vid bordet.Här sitter Mamma Cs båda ungar,tänk jag har inga små
barnbarn längre.Gud så gammal man blivit. Jag älskar deras härliga
kök, hur många vi än är,så nog får vi plats. Så hade vi ju paketbyten. Alla köper en klapp för en viss summa, de numreras
sen får vi draga lotter. Sen får vi taga upp dem i turordning, i går
gick det rätt fort det saknades 4 st. Jag fick en jättetjock tomte, vilken konstig tur jag har, jag älskar ju tomtar. Har jag tur så skall
jag väl klara en julafton till. Jag hade köpt Peter Jöback bok med
en skiva till. Min måg fick den och verkade bliva glad. Jag såg lite
på Kalle Anka med, men de som såg det från början sade att det
var mycket ändrat.Vi får ju alltid något som Mamma C gjort, eller
mågen då. Denna gång fick vi en var sin Amaryllis grupp, jag fick en grej till från sonen,en Zinkhink med hyacinter och ljus i. Från
Martina fick jag Madelaine boken, tösen som försvann vid
Algarvekusten. Det är ju inte utrett ännu om detta.
När klockan var 19,30 var jag hemma igen, jag fick mail där ifrån
då var alla i badtunnan, sen ut i snön.(vad skönt det är ibland att vara gammal).
Hemfärden gjorde jag med sonen och Martina ,det var fler som
de skulle till. En mycket fin och härlig Julafton.
 

 
 
 
 

8 kommentarer:

Rigmor sa...

Tittar in och önskar dej god fortsättning på helgen, och ser samtidigt att du haft en väldigt fin julafton.
Kram kram

Mamma C sa...

Tack själv för igår och för det fina vi fick från dig. Nu är huste tomt på folk igen. Vi har käkat frukost sedan åkte alla hem till sitt.
Kram Mamma C

Gunillasljusglimtar sa...

Sån härlig julafton för er alla! Fina bilder också,hälsa mamma C det! Kraam Gunilla

Rapport till Vänfors sa...

Låter som en underbar julafton:)
Kram Annika

Anonym sa...

Vad härligt. Har ju faktiskt varit i det där härliga köket som inte var ett kök då.
Jag fick jättefina klappar av mina barn, bla boken som Rickard Wolf har skrivit om sitt liv, spännande. Sedan hade Ville gjort en fruktskål i slöjden som jag ska ha som brödfat, jätte fin var den. Av Nea fick jag grillhandskar. Riktiga- Jättefina. De var jätte glada över sina presenter.
Idag har vi varit inne i Göteborg hos mitt syskonbarn med familj. Jättemysigt och jätte god mat. bla ris a la malta med hjortron. Super gott. Sedan fick jag köra hem och det var regn, dimma och kolsvart. Såg knappt ett skit. Aldrig att jag ska köra i mörker mer!!!
Fast i morgon ska jag köra in till Borås. Undrar hur det blir. Ha en trevlig dag. Kram Ann

Majberggrens's Värld sa...

God fortsättning på en jul som verkar ha varit så trevlig! Vilket fint hem också..../M

Evashusotorp sa...

Vilken härlig julafton du har haft med många nära å kära runt dig. Då är det ju riktigt skönt när juldagen kommer med vila, själv låg jag och läste nästan hela dagen, mysigt.
Önskar dig en fin fortsättning!
KRAM
Eva

Vardag och flärd sa...

Så fin jul du haft, härligt att vara tillsammans med de käraste man har!
Kan berätta att Edit från Mellerud minns jag mycket väl, jag är född där, hon var en mycket vacker kvinna och log så fint mot alla. Jag tyckte inte så bra om filmen, den gjorde inte Edit rättvisa!
Önskar dig en fortsatt fin jul!
Kram Eva