onsdag 19 december 2012

Nu har jag kört för fullt , Julen här snart

Ja nu har jag kommit upp i varv, kära nån det går inte fort. Men efter allt bakande här,var jag tvungen att städa ordentligt. Skönt
att jag bara har 2 rum och kök.Efter dammsugning och golvtvätt
åt jag, uppvämda pannkakor, ingen höjdare kan jag tala om. Lade mig en 20 minuter med Svensk Damtidning i ryggläge,skönt för ryggen. Nu kom strykbrädan fram , var tvungen att stryka till ett
par bordsdukar.
Hittade en sådan fin bild från Åre, riktig julstämning tycker jag
kollade lite ,efter första åket låg svenska flickorna bra till. Men
sen vet jag inte mer.För äntligen var det dags för Ernst , jag såg
på repriser medan jag dammade. Så intressant i kväll var han
i Dalarna på  ett Handtryckeri av texstilier, så underbara
mönster. För en ca 5 år sen hade ett av mina barnbarn spänt upp
ett vackert mönstrat tyg, och hängde upp det som en tavla . Det
prydde verkligen sin plats. I kväll såg jag på recept punkt nu. hur
Ernst gjorde dessa bollar med rockefordsost. Det var Monica Ahlbergs recept,man blandade rockfordsost med Philadelfia ost
plus en matsked honung. gjorde som små bollar av smeten, lade ner dem i en plastpåse med krossade pepparkakor, lade ner bollarna och rystade om.Man kunde lägga pepparkakor i en plastpåse,kavla
utanpå den ,så blev de lagom smulade. Skall jag prova någon gång
när min junta kommer.I kväll somnade jag inte i allafall.
Endast tomten är vaken, och tänker ta ett dopp i vaken.
Det får räcka för i kväll, godnatt alla bloggvänner-

6 kommentarer:

Äppelblom sa...

Du är en riktig turpåse Hajan. Såg att du hade vunnit ett par pulsvärmare hos Gunilla. Grattis!
Ha en fin torsdag, så hörs vi snart igen!

Majberggrens's Värld sa...

Jag såg också på Ernst men jag är inte så förtjust i honom som många andra...lite väl "händig och pysslig" för min smak. Men jag håller med om att besöket på Jobs var intressant. En av mina bästa vänner bor inte långt från "Jobs" så i affären har jag varit fler ggr och har en del dukar därifrån. Det finns nog inte många sådana tillverkare kvar här i landet tror jag. Sen blev det sista avsnittet på deckaren från Sandhamn. Natti //M

Mamma C sa...

Har sett klart på Ernst nu. Fick se det på play, för jag hann inte när det gick på tv. Ska snart krypa till kojs här med.
Kramis

Rigmor sa...

Missade Ernst...mannen höll krampaktigt i tvdosan...eller jag är ingen TVmänniska egentligen, så det gjorde inte så mycket. Gjorde faktiskt mjuk kola istället, det var länge sen...och när jag var klar vet jag varför...man äter alldeles för mycket under tiden och efter en stund så vänder det sej nästan i magen...Men nu är det gjort, knäck får bli på fredagskvällen, om någon vill ha det också!!
Ha nu en bra dag, och GRATTIS till bloggen om jag glömde säga det sist...!!
Kram kram

Gunillasljusglimtar sa...

Gomorron Hajan! Härligt inlägg,bilden på tomten såå söter så! Nu är vinsten på väg,gubben som drog kunde ju "åkt förbi" på lördag för då ska han där du bor o spela trav!!
Jag gör inte mycket här nu,klar:)) Kram Gunilla

samson sa...

jag såg Ernst han är så himla duktig,jag skulle inte ha något imot att ha en sån gubbe hemma
ha det så bra
maggan