torsdag 20 december 2012

Ensamma Edit döv och ensam i skogen

Egentligen skulle jag titta och se  vem som vann uppfinnar-
tävlingen.Men som tur var råkade jag se att det skulle vara
en dokumentär om denna döva och jagade kvinna.På tv2 förstås.
Hon var från Sjöskogen i Dalsland, i Melleruds kommun.
Hon föddes döv, i hela sitt liv bodde hon ensam i sin stuga. Det
gick mycket prat om denna kvinna, precis som det gör än i dag
om personer,som är på något sett avvikande och annorlunda.
Eftersom hon var både döv och stum kunde hon inte göra sig förstådd.Hon var mycket vacker och åtråvärd kunde ju inte försvara sig mot en del män. När hon blev med barn, slog hennes mamma
henne i magen för hon skulle mista sitt barn.Edit dog 2010,  92
år gammal i november. Rebecka Rasmunsson började nysta i denna mörka historia, en son Anders hittades och Rebecka fick kontakt med honom. Han hade blivit bortadopterad och höll ju dem som sina egna föräldrar.
Jag kom att tänka på Uppdrag Granskning, det hade varit
något för dem. Nu är det försent att rota i detta. Anders vet vem
som är hans far,det var nog Edits stora kärlek, men han kanske var
gift vem vet.vilka människo öden. Ja det var en sådan
gripande historia. Kollade lite så jag vet att canser läkaren var den
som vannn 500.000 för sin uppfinning, oxå en mycket intressant
serie som gått på 4an. Ernst sallad skulle varit gott att få smaka
så läcker bara. Se Edith på SVT play det kan man ej glömma.

8 kommentarer:

Majberggrens's Värld sa...

Håller med dig....en fantastisk historia. Har ett bonusbarn som bor i Mellerud och hon tipsade mig om programmet. "Alla" i M kände nog Edit skriver hon till mig men denna gripande historia var ny även för henne....//M

Maria sa...

Ja jag gjorde som du blev fast vid historien om denna kvinna, helt otroligt hur hon hade haft det.
Önskar dig en jätte fin jul/kramizar

Ölandsvindar sa...

Hej hej! Ska se reprisen idag 16.30 tänkte jag. Visst får du kopiera mina bilder men då vill jag gärna att du anger vems det är. Ölandsvindar går bra om du skriver.

Kerstin

Rigmor sa...

Ensamma Edit...bara det gör ju en sorgsen ända in i hjärtat...måste absolut leta reda på den dokumentären och kolla någon dag. Sånt där berör mej verkligen, finns så många tragiska öden i vårt avlånga land. För övrigt missade jag allt vad tv heter igårkväll eftersom jag jobbade.
Ha en nu en skön och lugn helg!!
Kram kram

Äppelblom sa...

Rara du, så glad jag blir över dina kommentarer. Du är nästan lite för snäll. Är så glad att ha dig som bloggvän.
Programmet om kvinnan som du beskriver tror jag går i repris nu 16.30 och jag har tänkt titta på det. Visste inte vad det var, men tyckte att "Kvinnan i skogen" lät intressant och det var därför jag tänkte kolla vad det är för nå´t.
Min bloggmusik upphörde helt plötsligt att fungera, så det är därför som jag lägger in en ny låt som jag tycker om varje gång.
Musik är härligt, men ibland njuter jag av bara tystnad också.
Många varma kramar till dig och ha en trevlig fredagkväll!

Mamma C sa...

Det där ska jag se på tv-play, och Ernst får jag se ikväll efter Spåret.
Syns i morgon
Kram

Rantamor sa...

ooops här hittade jag en trevlig blogg via Rigmor.
Ha en trevlig jul.

Tjingelingen.

Tina sa...

Jag får nog också kolla det programmet, pappa kommer från de trakterna så det kanske blir lite nostalgiskt..
Tack för din fina hälsning igår, den värmde massor, ska du veta!

God Jul och kram på dig!