lördag 22 september 2012

Vilken underbar kväll, tack.........

Ja,jag säger då det,vilken underbar eftermiddag och kväll detta blev. Jag visste att jag skulle få besök av gamla,goda vänner.Som jag redan berättat gifte vi  oss riktigt tidigt min gubbe och jag,nej jag var inte med barn.Jag var 20,gubben min 25 år, då blev en liten etta ledig ute på landet. Det var hos en mamma till min mans kompis. Hur skall den tösen trivas som är van från stadens alla
bekvämligheter ??  Det gick jättebra, med vedspisel , utedass ,
brunnsvatten.Allt går ju så bra när man var så kära som vi var.
Jag tyckte det var så romantiskt,utedasset var jättefint.
Bilden får symbolisera detta,men på vårt dass var det kung Oscar
med familj.Rent och fint men jäkligt kallt,1951 på vintern.men vad gjorde det, det var ju inte långt upp till gubben och värmen igen.
En jättefin trädgård ,jag begrep inte ett dugg av vad det var som växte. Vår värdinna sa en dag,under päronträder kan Du plocka
lite spenat som kommit upp.Jag tittade på alla träden och vad det som växte under dem.Aha där måste det vara spenat,jag började plocka, upp slängdes veranda-dörren och hon ropade ta inte dessa,
Det var skotten på ringblommer som jag tog.Hon fixade så jag fick spenaten.Sen var det där med att hämta vatten i brunnen,det var jag urdålig på att fixa.Den såg inte riktigt ut som på denna bild,man skulle ta upp hinken med en bosshake,kan man säga. En dag hände
det som inte fick hända,hinken  åkte av,jag bölade och var förtvivlad. Men den rara gumman trixade och trixade och upp kom hinken igen.Men under de 8 år som vi bodde där,fick vi både vattentoalett inne, och vatten till diskbänken med.Så vi hade halvt modernt kan man säga. Vedspiseln hade vi kvar och det tyckte vi var underbart.Ni förstår så många minnen vi talade om i går kväll.
En hel kväll utan Tv gick bra med,jag överlevde.En liten berättelse från Stenålderna nästan,men oh så härligt.
PS en sådan här fin bukett fick jag igär ,av det som växte i den
trädgården.
Av äpplena de hade med sig skall bli mos och en smarrig
gammaldags Äpplekaka,tusen tack. kramar

5 kommentarer:

Majberggrens's Värld sa...

Vilken fin berättelse som ger perspektiv på hur vår levnadsstandard ökat men hur det är med lycka mm det vet jag inte...min mor berättade att när jag var liten kunde jag inte vara på golvet i deras omoderna lägenhet för det var IS på golvet/väggarna. Det var i slutet av 40-talet. //M

samson sa...

Kul med vänners besök
som barn bodde jag på samma vis med ute dass,usch vad kallt det var på vintern
ha en bra dag
maggan

Gunillasljusglimtar sa...

Åhh vilken helt underbar berättelse om hur det var förr! men inte är du gammal i sinnet,det hör o läser jag...Beundrar dej otroligt mycket!
bara älskar att höra såna här berättelser...Skriv en bok vetja.Så kan alla våra barn o barnbarn få läsa HUR det var FÖRR! Tack,tack för detta! Varm höstkram från Gunilla

Mamma C sa...

Så trevligt du fick det igårkväll, fast du missade en massa program. Men det är ju bra mycket trevligare att sitta och prata en massa gamla minnen.
Vi syns imorgon hos pappsen.
Kramen

Anonym sa...

Vad härligt att läsa. Allt går bara man vill. Minns när jag flyttade till Skepparegatan och fick gasspis.Det första jag gjorde var att bränna vid riset, för jag gick och duschade och tänkte inte på det att det bara sa svich och så var det varmt. Sedan skulle jag tvätta och då skulle man ha poletter, men de rann bara rätt igenom så det var bara att använda de om och om igen. Fick sedan sitta där nere och vänta tills det det var uppvärmt till de grader jag ville ha, inte vågade jag gå där ifrån. Men värre var väl på Himmelstalundsvägen och det stampade jordgolvet Eller hur, fråga sonen. Ikväll blir det kör. Må gott och krama Brunte från mig.Ann