måndag 10 september 2012

Så intressant Kalle Moraeus

Kalle Moraeus vilka överraskningar Du kom med i, Vem tror Du att Du är.  Mormor Olga som litet barn fick vara med och emigrera
till Brasilien,flera hindra tusen svenskar emigrerade dit.De blev lovade Guld och Gröna skogar,men kom till ett ännu fattigare land än Sverige. Moraeus är inblandad både med Carl von Linne och
Gustav Vasa och Ornässtugan i Dalarna.Bilden här över är en
målning gjord från Ornässtugan i Dalarna.Just de berättelserna kommer man ju ihåg från när man själv gick i skolam.Vi var också på besök i Falu-koppargruva, stackars människor som arbetade under dessa förhållande.Sen hade jag lite tur som slog över till 4an
precis när en kille som hette Benny Hult sjöng, det var så bra så det var inte klokt,enligt Juryn var det den bästa rösten i kväll.Nu får jag se Ettans program på SVt play i fortsättningen,och kolla på tv4a direkt. Nu skall jag gå och lägga mig,för kl 07,30 kommer det hantverkare hit.De skall glasa om våra fönster, och då åker jag till min man och hälsar på. I dag har jag inte hunnit jag strukigt alla
gardiner hit som skall upp när de är klara här. Inget snyggt de hänger överallt på soffor och fotöljer. Hoppas Ni är nöjda med Er dag också. Kram till alla.
Sista bilden är juryn i X.Faktor förlåt att jag glömde detta.

7 kommentarer:

  1. Jag storgillar "vem tror du att du är"!!
    Fantastisk serie tycker jag.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. jag gillar oxå det programmet..men så missade jag Kalle M.. går det månne tro i repris??..Tyckte det va så bra då Lasse Åberg va med o han cyklade "hit o dit"..o sen hade han rötter från Finland.. hohoo.. kramar

    SvaraRadera
  3. Kommer vi i morgon och hänger upp alla dina gardiner. Blir gott med kaffe och macka som du sa.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Min gamla magister var med i programmet. Johannes var min historialärare, den bästa vi hade. Han är ju same, men är väl egentligen ur göteborgare. Har inte sett programmet ännu men ska avnjuta det i fred. Utan barn och man som pratar.
    Ikväll tittar jag på fotboll.
    Kram Ann

    SvaraRadera
  5. Hej igen,, jag minns inte var jag hittade dej..men du hade kommenterat hos nån..o så tyckte jag att Hajan va lite kul oxå för jag har en syster som vi brukar kalla för Haje..o hon heter Harriet..kanske heter du det oxå?Så nu skall jag lägga till dej vid min vänstra spalt så jag hittar till dej sen oxå,, ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Önskar dig en fin kväll och en bra dag imorgon trots tidig väckning.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  7. "Vem tror Du att Du är" vilket jätte bra program
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera