torsdag 20 september 2012

Jag kunde inte svika dig Anne

Tänkte jag skulle skippa Anne Lundberg i kväll, bland kockar och bagare.Men det gick inte för mig i alla fall.I kväll besökte vi svenska Ambassaden och kocken som jobbar där.Vet Ni hur många människor det bor i Stor-Tokio 36 millioner.Man fattar inte det är ju fantastiskt,men som hon berättade det är ju på höjden nu som
det byggs.En bjudning de hade var för Åldringar i Tokio ingen var under 90 år. Pigga ,alerta de berättade att Svensk folkdans är jätte-
populärt, Hambon tyckte de mycket om,de har till och med lärt sig spela på nyckelharpor,jättefint när De spelade.Jag måste se om det programmet på SVt play,för jag var ju med på 4an oxå.Det var väl
bra det med,men 6 minuter sen är det reklam.Mannerström är Görgod gubbe, men han gillade inte att bli utslagen i Sås duellen.
Gubbjäveln som han sa,det känns nog lite.Men det är ju många
jätteduktiga kockar med så det bliver svårare och svårare
Sen fortsätter vi med bakning, hela Sverige skall baka på Taxinge
slott.Tilde de Paula styr det. Birgitta som en gång i tiden lanserade
7 sorters kakor,världens bästa kakbok när man skall börja att baka.
Den tror jag alla har, som över huvud taget är intresserade av detta.
Johan Sörberg som vi sett många mornar förr om åren på TV4.De är juryn som skall bedömma dessa bakverk.Jättefina tårtor var det.
På 1400 talet började vi med bakning i Sverige,det var invandrare
som började med detta.Ja på 14-15 hundra talet hade vi många
invandrare som kom,det visste vi ju förut. Men att de började att baka tårtor,visst är det intressant,med lite fakta med.
Återkommer till Tokio ett tag,vi tror att de har bacill-skräck för De har ju alltid munskydd på sig.Men icke sa Nicke,de är själva dåliga och vill inte smitta andra,tänk varje dag lär man sig något nytt.
God Natt och tack för denna stund.




8 kommentarer:

  1. Kockar och bagare blev det här hos mig. Sju sorters kakor har jag några böcker av. Köpte alltid pappa och du när det var bokrea. En håller knappt ihop längre.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  2. Mena kram och godnatt min lilla mamma.

    SvaraRadera
  3. Tittade på "kockarna" och håller med dig, Leif M gillade inte att åka ut. Men han hade nog lite sig själv att skylla när det gäller såsen...jag gör den på mitt vis kanske inte går hem överallt. Jag har funderat länge på att gå till hans nya restaurang Kometen här i Gbg. Där satsar han på god husmanskost men priserna är tyvärr inte för var och en....men kanske någon gång om jag ska fira något. //M

    SvaraRadera
  4. Så spennende, jeg skulle gjerne ha hatt Svensk tv... Jeg var på en flott konsert i går, og hørte på nordnorsk folk-rockmusikk. Det var en kjempefin opplevelse. Takk for dine alltid så hyggelige kommentarer. Jeg har også sett to regnbuer samtidig, rart men fint. Ønsker deg vakre høstdager. Klem :)

    SvaraRadera
  5. Jag har varit i Tokyo men då var det bara låga byggnader på bredden, kan tänka mig att det är för trångt där nu! Undrar hur de tänker vid jordbävningarna nu då?
    Jag kollade ja nu kommer jag inte ihåg namnet, hehe men alla stora kockarna på fyran. Stod över Anne..

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Go Fredag på dej!

    Tittar bara och önskar trevlig helg!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  7. Hej på dej goa vän...jag har då missat allt på tv det sista förstår jag.Kul du skriver om det...Ha nu en fin lördag o söndag...kram på dej Gunilla

    SvaraRadera
  8. Kikar in som hastigast och önskar dej en fin helg!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera