söndag 16 september 2012

Hösten nu har kommit,sommaren är slut

I dag blev jag lite nostalgisk när jag gick hem från min make. Det är klart det känns ibland att man är gammal, det känns lite saknad
inombords. Den härliga tiden kommer ju ej tillbaka när vi var ute i skog och mark.Vi älskade att vara ute på hösten, plocka nypon och
svamp. Det var så konstigt jag var faktiskt svampblind, såg aldrig de gula fina kantarellerna. Men hittade trattkantareller väldigt bra.
Finns det något så gott som när man får plocka fram kaffetermosen
och sina goda smörgåsar till. Så tyst och stilla det är i skogen, man hör bara suset i mellan träden. Och hör lite fågelkvitter som man
gissar vad det kan vara för sort. En gång när min man började ha
lite svårt att följa med ut i skog och mark, ringde vår måg och sa
kom ner nu klockan nio på parkeringen. Kläd på Er för att vara ute.
Vi gjorde som han sa, vilken dag han hade ordnat så hans föräldrar
stod oxå på parkeringen. Sen upp i skogen med oss, full frukost
plockades fram och vi hade så underbart. Vi stannade vid en sjö
så Nzi schäfern kunde bada, det var i oktober för älgjakten skulle
börja, det glömmer vi aldrig. Att bara tänka så för vår skull, tyvärr
är min mågs mamma ej längre med, min man finns ju, men han är inte med i allafall. Jag tänkte på det i dag när jag väntade på färdtjänsten, kom ihåg jag är inte ledsen bara nostalgisk.Var tid och ålder har sitt liv. Jag är så tacksam att jag kan vara med lite ändå.
Några ord från en gammal käring. Kram till er alla.

15 kommentarer:

Mamma C sa...

Visst är det så, att var tid har sitt. Men tänka tillbaka och minnas får man göra hur många gånger som helst. Idag har vi hunnit massor här hemma i trädgården, och fönstren har äntligen blivit tvättade.
Ha en bra kväll.
Kram

Anonym sa...

Mågen här...Ja du svärmor den där episoden med långfrukost med allt vad det innebär var ju mycket trevligt inslag även för mig. Att göra något man inte brukar göra får tiden att gå lite snabbare när man är sjukskriven..(som jag var då) Minns att det var youghurt, ägg, sill, kaviar, kräftstjärtar, gurka, tomat, skinka och något att dricka typ juice eller liknande...Och en eller två koppar kaffe såklart..Bord o stolar (campingset) hade jag ju lastat bilen med oxå. Vi hade strålande tur med höstvädret och ingen jägare fick oss på kornet. Lite svamp hittade vi nog oxå, även om inte det var det primära med den utflykten, jag ville ju bara slå ihjäl lite tid, samtidigt som jag fick tid att umgås med mina föräldrar o svärföräldrar. Som du säger så fattas ju två i den vardag vi nu finns i, trots att den ena dock fortfarande är i livet men är inte flyttbar..Tyvärr som Mamma C sa...allt har sin tid..

Söndagen om 14 dagar, så får vi ju iaf. ta med dig på en utflykt till ett av dina barnbarn, det ser vi ifram emot lika mycket som du..

Anonym sa...

Vad gulligt av T. Ja det är de där guldkornen man minns. Jag tänker ofta tillbaka och blir nostalgisk. Tänker på val jag gjort och hur det blev. Skrattar ibland och minns det roliga som jag varit med om och alla de goa människor jag träffat på vägen. Du är ju en av dem. Kram till dig Ann

samson sa...

Tur att man har sina minnen att plocka fram ibland
ha det så bra
maggan

samson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
samson sa...

det är jag som tagit bort min kommentar eftersom den blev dubblerad
ha det så bra
maggan

Rapport till Vänfors sa...

Vilket fint inlägg, blir berörd...
Kram Annika

Nyanser av vitt sa...

Vilka vackra bilder och vackert skrivet.
Tack för fina ord inne hos mig.
Kram Agneta

Bara Sara sa...

Va vackert skrivet och va fina bilder du bjuder på!! Hälsning Sara som 'trillade' in här !!

annika sa...

Fina minnen...verkar som att du har en omtänksam måg. Jag brukar hitta på lite trivsamheter med mina svärföräldrar. Det är så roligt att glädja dem.

Hoppas att du kan få lite svamp så du får en känsla av lite förhöst.

Kram

Majberggrens's Värld sa...

Så fint du skriver om din familj. Jag tycker ni verkar ha en otrolig sammanhållning när jag läser vad du skriver. Men såklart det underlättar om man bor nära....
//M

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt att läsa det du skriver. Härligt att få komma ut i skog och mark. Och härligt med människor som bryr sig om varandra.
Kram
Marie

Norr om Köpenhamn sa...

Vilken underbar höstbild! Nu är det som finast när färgerna börjar förändras :)

Ha en skön måndag!
Kram
Ulrika

Rigmor sa...

Nu blir jag verkligen rörd och berörd när jag läser ditt inlägg...Så klokt du resonerar, att kunna glädjas åt det som varit och ta fram de lyckliga stunderna. Inte alla förunnat!! Genom mitt jobb ser jag så många livsöden, och det är inte lätt att bli ensam kvar, trots att den andre är i livet. Jag hoppas verkligen att jag kommer att ha samma positiva syn som du den dagen det är dags!!
Nu kan jag tala om att jag också är dålig på att se svamp, och trattisar framför allt!! Men övningen ger färdighet...i helgen hoppas jag på bra väder, får då ska det laddas här...med kaffekorg och svampkorg!!
Ha en fin kväll!!
Kram kram

Sophie sa...

Min lilla mormor.. Det är fint att läsa dina inlägg & ofta faller några tårar.. Puss & Kram.